Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Gezondere keuzes door een virtuele supermarkt

Hoe maken mensen keuzes in de supermarkt? En hoe kun je ze helpen gezondere producten te kiezen? Om dit te onderzoeken, ontwikkelden het UMC Utrecht en de Universiteit van Amsterdam de virtuele supermarkt: een virtuele omgeving waarin deelnemers volledig worden ondergedompeld. Op 4 oktober wordt deze innovatieve onderzoekstool getoond op de Innovation Expo in Rotterdam.

Inzicht in hersenmechanismen en voedingskeuzes
Bij het UMC Utrecht is de ontwikkeling van de virtuele supermarkt van start gegaan met een interactieve virtuele omgeving waarin mensen achter de computer boodschappen kunnen doen. Naast deze interactieve omgeving is een versie ontwikkeld die geschikt is voor neuro-imaging onderzoek. Neuro-imaging zijn technieken die worden gebruikt om de structuur of functie van hersengebieden in beeld te brengen. Op deze manier is onderzocht via welke hersenmechanismen advertenties die met gezondheid te maken hebben de voedselkeuze beïnvloeden.




Met een Virtual Reality headset de supermarkt in
Bij de Universiteit van Amsterdam is de virtuele supermarkt verder ontwikkeld tot een implementatie waarbij deelnemers met een Virtual Reality headset en controllers daadwerkelijk fysiek door een virtuele supermarkt kunnen bewegen en producten op kunnen pakken. Deze virtuele supermarkt wordt nu gebruikt om onderzoek te doen naar de effecten van verpakkingen, prijzen (subsidies en taks), en 'nudges' (bv. kaders, pijlen en sociale normboodschappen) op de voedselkeuze.


Hoe kan Virtual Reality helpen?
In Virtual Reality hebben gebruikers daadwerkelijk het gevoel aanwezig te zijn in de virtuele omgeving en niet meer in de werkelijke fysieke omgeving waar zij op dat moment zijn. Vanwege dit sterke gevoel van aanwezigheid in de virtuele wereld, wordt verwacht en zijn er sterke aanwijzingen dat mensen in een virtuele supermarkt soortgelijk (koop)gedrag vertonen als in een echte supermarkt. De techniek heeft daarom sterk potentieel als methodiek voor het onderzoeken van aankoopgedrag. De kennis die we zo vergaren over de effectiviteit van beïnvloedingsstrategieën is direct toe te passen in een echte supermarkt. Hiermee draagt deze innovatieve wetenschappelijke meetmethode bij aan het stimuleren van gezond eetgedrag.

Onderzoekscontext

De ontwikkeling van de virtuele supermarkt is begonnen binnen het VIRTUE project ('Developing a realistic fMRI-compatible VIRTUal food choice Environment to test the effectiveness and neural underpinnings of healthy eating interventions'). VIRTUE is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Verdere ontwikkeling vond plaats in het kader van vrije onderzoeksprojecten en een project gefinancieerd door het Research Priority Area Communication van de Universiteit van Amsterdam.

Innovation Expo Rotterdam en Betweterfestival
De Innovation Expo is een evenement dat elke 2 jaar wordt georganiseerd vanuit de rijksoverheid (vanuit de ministeries Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken en Klimaat, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Buitenlandse Zaken). Op de Innovation Expo worden Nederlandse Innovaties uit de wetenschap aan een breed publiek getoond.

De virtuele supermarkt is daarna ook nog te zien en te beleven op het Betweterfestival op 5 oktober in het Extreme shopping Experiment.

Voortgang van het project
De virtuele supermarkt zal nog verder wordt ontwikkeld aan de Universiteit van Tilburg waar de ontwikkelaar van de applicatie Nynke van der Laan vanaf 1 september 2018 in dienst is gekomen.


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018