Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Griekenland goede markt voor dikke maten

Te groot voor Nederlanders, prima voor Grieken

Tholen – Grote rederijen laten hun schepen geen dagen de Middellandse Zee opstomen. Ze meren de schepen liever af dicht bij de Straat van Gibraltar, waarna de containers op kleinere schepen verder moeten. Dat duurt lang. En daarom kan het dat Anton Rutten vanuit Maasdijk al drie jaar het inkoopkantoor van een Grieks bedrijf runt.

"Soms importeren we producten uit Griekenland, maar het meest wat we doen is export naar Griekenland," beschrijft Anton zijn werk. Het zijn vooral limes, mango's, avocado's, ananas en andere exoten die naar het Zuid-Europese land vervoerd worden. Daarnaast koopt Anton "alle producten waar een tekort aan is in Griekenland." In de zomermaanden kunnen de vrachtwagens bijvoorbeeld gevuld worden met tomaten, paprika's en sla. Deze zomer was er een tekort aan ijsbergsla. In een normale zomer brengt deze sla tussen de 2,50 en 3,50 euro op, maar de piek lag de afgelopen maanden op 7 tot 10 euro. "Er werd minder geoogst, dus was er een goede vraag," vertelt Anton. Hij laadde ook enkele partijen ijsbergsla voor het Griekse moederbedrijf.


Anton Rutten aan het werk in zijn nieuwe kantoor.

Toerisme stuwt Griekse markt
Aphrodite Fruit uit Maasdijk is onderdeel van de Souras Group. Naast het inkoopkantoor in Nederland vallen het Griekse Global Fruits en Speedy Fresh onder de groep. De Griekse onderdelen van het bedrijf richten zich vooral op de binnenlandse markt en de bevoorrading van cruiseschepen, hotels en horeca. "Het toerisme in Griekenland groeit snel en er leggen veel cruiseschepen aan in de havens," vertelt Anton. Hij ervoer die toeristische drukte afgelopen zomer aan den lijve toen hij na pakweg 20 jaar weer een bezoek bracht aan Santorini. "Ik heb nog nooit zoveel quads gezien," illustreert hij de drukte.

Op woensdag en vrijdag vertrekken vrachtwagens uit Maasdijk met bestemming Athene. De route leidt over de Alpen naar Noord-Italie waar de vrachtwagens de ferry naar Griekenland nemen. Die route is sneller dan over de Balkan, waar de chauffeurs geconfronteerd worden met grensovergangen en douaneformaliteiten. "Een vrachtwagen die op vrijdag vertrekt is over het algemeen maandagavond of dinsdag in Griekenland." Het transport vanuit Nederland is goedkoper en sneller dan directe import naar Griekenland. De grote rederijen laten de schepen niet zo ver de Middellandse Zee opvaren. Dat betekent een tussenstop, waar de producten overgeladen moeten worden. Daar bovenop zijn de havengelden in Griekenland hoog.

Grieken pakken zwarte markt aan
Anton koopt de producten op de dagmarkt in. "Elke dag is anders, dat is het boeiende aan dit vak," vertelt hij. De inkoper werkt niet met vaste partners, maar zoekt naar de "beste marktprijs". Vanuit Griekenland krijgt Anton opdracht welke producten hij moet inkopen. "De Griekse handel is niet merk gebonden en er is altijd voldoende animo in de markt om de producten te verkopen." Dat heeft ook te maken met de Griekse voorkeur voor de grove maten.

"Grieken hebben echt een andere cultuur. In het algemeen zijn ze makkelijker dan Nederlanders," vertelt Anton. Dat is ook terug te zien in de financiële afwikkeling van orders. Betaaltermijnen van 90 tot 120 dagen zijn normaal, net als betalen met cheques. Sinds de eurocrisis zijn er veel dingen veranderd in de Griekse handel. Om de zwarte markt te beperken moeten alle dozen voorzien zijn van een sticker met een nummer dat gekoppeld is aan een factuur. "Ze zijn veel strenger geworden en hebben alles nu beter onder controle."

Import Grieks product loopt niet
Een enkele keer verkoopt Anton Grieks fruit in Nederland, maar die stroom komt nauwelijks op gang. De sinaasappelen hebben een te dikke schil, waardoor er weinig vraag is naar dit citrus. Aardbeien en frambozen heeft Anton een keer geprobeerd. "Ik wilde een trein opzetten met vaste hoeveelheden van twee of drie pallets per week zodat we een markt konden opbouwen," vertelt hij. Het zachtfruitavontuur duurde echter niet langer dan de piek in de Griekse oogst. Toen kozen de Griekse partners voor de binnenlandse markt. "Dat kun je ze niet kwalijk nemen, maar het blijft moeizaam."

Per 1 september is Aphrodite Fruit verhuisd. Anton houdt nu kantoor aan de Transportweg 20b in Maasdijk, in hetzelfde pand als Transtolk, dat geconditioneerd op- en overslag kan verzorgen. "De verlading gebeurt ook hier, dus nu zit ik dichter bij mijn producten," verklaard de handelaar. Dat is niet de enige verandering die het bedrijf zal ondergaan. Met het klimmen der jaren komt de pensioengerechtigde leeftijd in zicht voor Anton. "Ik ben van plan om medio 2019 te stoppen, maar ik zoek nog iemand die het stokje van mij wil overnemen," sluit Anton af.

Meer informatie:
Aphrodite Fruit
Anton Rutten
Transportweg 20B
2676 LL Maasdijk, the Netherlands
T: +31 (0)6 386 776 99
S: Antonvivafruit
E: anton@aphroditefruit.nl
W: www.aphroditefruit.nl