Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Olieprijs drukt EBIT CMA CGM, maar blijft positief

Tholen – De hoge olieprijs werkt door in de financiën van de grote rederijen. Net als de andere scheepvaartbedrijven ziet ook CMA CGM de hoge bunkerprijzen doorwerken. Toch boekt de rederij een positief EBIT van 67 miljoen dollar over het tweede kwartaal van dit boekjaar.

"Over het tweede kwartaal noteert CMA CGM een kern EBIT marge dicht bij het cijfer over het eerste kwartaal en een positief netto-inkomen ondanks de scherpe stijging van bunkerprijzen," reageert Rodolphe Saadé, Chairman en CEO van CMA CGM Group. "De sterke groei in het volume demonstreert onze commerciële kracht en de kwaliteit van onze dienst."


bron: CMA CGM

De rederij zag de omzet groeien met 7,4% naar 5,7 miljard euro (2017 Q2: 5,31 mld dollar). Die omzetgroei was onder andere te danken aan het 9,6% grotere volume dat verscheept werd. Daarmee groeide het volume boven gemiddeld. Dat is het gevolg van de verstevigde Transpacifische en Azië/Golfregio routes binnen de Ocean Alliance. Daarnaast steeg het transport naar en van Zuid-Amerika.

Het EBIT staat wel onder druk. CMA CGM noteert EBIT 67,1 miljoen dollar, wat neerkomt op een EBIT marge van 1,2%. Dat percentage reflecteert vooral de hogere bunkerprijzen. De brandstofprijzen stegen met 27,7% per ton over het afgelopen jaar. De groep houdt vast aan de kosten verlagende maatregelen die in het eerste kwartaal werden aangekondigd, wat vooral bestaat uit de optimalisatie van de containervloot en inzetten op energie-efficiëntie. Het geconsolideerde netto-inkomen komt uit op 22,7 miljoen dollar.

Tijdens het tweede kwartaal nam CMA CGM het Finse Containerships over. Die rederij is gespecialiseerd in de intra-Europese markt. De overname past in de strategie van CMA CGM om de intraregionale diensten uit te breiden. Een jaar geleden werd het Zuid-Amerikaanse Mercosur overgenomen. Daarnaast werden twee nieuwe schepen in de vaart genomen en werd binnen de alliantie Ocean Alliance 41 nieuwe Oost-West diensten opgezet (Azië-Noord-Amerika, Azië-Noord-Europa, Azië-Midden-Oosten).

In mei nam het bedrijf een belang van 25% in CEVA. De deelneming in dit logistieke bedrijf noemt de CEO een "belangrijke stap in onze strategie om ons transport te complementeren met logistieke diensten."

De tweede helft van het jaar kijkt Rodolphe Saadé met vertrouwen tegemoet. "We hebben vertrouwen voor de tweede helft van het jaar," sluit hij af. "We anticiperen op een verbeterde operationele marge dankzij de stijgende vrachttarieven en de aanhoudende volumes."