Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Santiago Zapata, Special fruit

"Laagste granaatappelprijzen ooit voor Wonderful uit Peru”"

Tholen – "De granaatappelen hebben een hele moeilijk zomer gehad. Door de hoge volumes uit Peru daalden prijzen tot een dramatisch laag niveau. Zulke lage prijzen had ik nog nooit gezien", vertelt Santiago Zapata van Special Fruit. "De volumes die nu op de markt zijn, lopen gelijk met de consumptie. Binnenkort start het granaatappelseizoen in onder andere Spanje, Egypte, Portugal en Griekenland weer en zullen er weer grotere volumes op de markt komen."

De variëteiten die nu op de markt zijn, zijn voor het grootste deel afkomstig uit Israël. "We hebben de Emek-, Acco- en Herkovitsch- variëteiten en binnenkort starten we met de variëteit Wonderful uit Spanje en Israël", aldus Santiago. "De kwaliteit van de granaatappelen zijn op het moment goed, maar alle vroegere variëteiten zijn niet zo geliefd bij de klanten als de Wonderful variëteit (voornamelijk door de korte shelflife en veel schilschade). De prijzen zijn op dit moment licht dalende, maar gezien het prijsniveau waar we vandaan komen mogen we tevreden zijn met de prijs."

Problematiek 
"We verwachten dat de grote volumes uit Peru elk jaar zullen toenemen en dat dit voor serieuze problemen gaat zorgen. We hebben al gesproken met verschillende grote spelers in Peru om te voorkomen dat elk jaar de markt wordt overspoeld door product uit Peru. Er wordt gekeken of Peru andere afzetmarkten kan ontwikkelen zoals Azië en de VS. Ondertussen gaat al veel product uit de VS en Chili naar de Aziatische markt. Van onze kant wordt er veel energie in de marketing van granaatappel gestoken om de consumptie te stimuleren", vertelt Santiago.

De verkoper merkt dat de vraag naar granaatappelen in België vrij stabiel blijft, maar dat in andere landen de vraag juist toeneemt. "We zien wel dat het fruit steeds populairder wordt, maar dat de grootste handicap de manier van consumeren is. Het openmaken en de pitjes eruit halen vergt meer tijd dat het eten van een appel. Ik geloof wel dat de toekomst zit in de granaatappelpitjes, maar het is niet evident om dit op grote schaal te commercialiseren", besluit Santiago. 

Voor meer informatie:
Santiago Zapata
Special Fruit
Europastraat 36
2321 Meer
+32-(0)3 3301792