Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Randolf Aaldijk, Origin Fruit Direct:

"Ondanks kinderziektes alle vertrouwen in toekomst Cool Port"

Tholen - Nog geen jaar geleden werd het koel- en vriescentrum Kloosterboer Cool Port op het terrein van de vroegere ECT Home-terminal onder grote belangstelling geopend. Gesproken werd van een Flagship Store op een triple A-locatie in Rotterdam. Twaalf maanden later is er van de juichende woorden weinig meer over en besloten importeurs zelfs hun handel elders onder te brengen. Origin Fruit Direct ging de omgekeerde weg en nam begin van deze zomer juist haar intrek in Cool Port. "Ik ga niet ontkennen dat er kinderziektes zijn, maar ik zie ook dat er keihard gewerkt wordt om die op te lossen", zegt Randolf Aaldijk.



Het state-of-the-art pand heeft een opslagcapaciteit van 40.000 pallets, waarvan 10.000 pallets geschikt zijn voor vriesopslag en 30.000 pallets voor koelopslag. Op de begane grond bevindt zich een expeditieruimte van 7.500 vierkante meter met 38 dockshelters en op de eerste verdieping is een in- en ompakruimte voor AGF ingericht met onder meer een professionele druiven- en blauwebessenlijn, waar ook de nieuwe techniek van laserbranding op de producten kan worden toegepast.

"Ik ben er echt van overtuigd dat als alles functioneert zoals beoogd, dat we de beschikking hebben over een uniek warehouse", zegt Randolf. "Daar gaat alleen tijd overheen. Er wordt hier bijvoorbeeld gewerkt met een Truck Appointment System. Je komt hier als chauffeur niet zomaar aanrijden om een order weg te halen en dat was voor de meeste planners erg wennen. Maar dankzij dit systeem hebben we precies inzichtelijk wanneer klanten hun fruit komen halen en hebben we geen onnodige wachttijden meer. Dit vereist echter wel wat meer tijd van de planningsafdeling bij de vervoerder of bij de klant, maar daarmee besparen ze wel onnodige wachttijden. Dat was op onze vorige locatie soms wel anders. Klanten kunnen hier van 7.00 tot en met 23.00 uur terecht, dat kan lang niet elk koelhuis zeggen."

"Het terrein van Kloosterboer Cool Port is voor het laden en lossen uitsluitend toegankelijk met een CargoCard, maar hiermee besparen de bezoekers uiteindelijk wel tijd en door registreren we 100% van de bezoekers", vervolgt Randolf. "Al met al heb ik er het volste vertrouwen in dat we hier op een zo efficiƫnt mogelijke manier gaan werken. Nu worden deze nieuwe procedures en concepten met argusogen gevolgd. En mij duurt het ook te lang, maar het ik heb er ook begrip voor dat er bij zo'n gigantisch project, waar naast veel ervaren ook heel veel nieuwe mensen zijn komen te werken er de nodige bottlenecks zijn. Uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat we mede dankzij de inpandige verpakkingslocatie onze klanten van meer toegevoegde waarde kunnen voorzien. Kloosterboer is op de goede weg."

Citrusmarkt
Randolf blikt tenslotte terug op een redelijk goede markt voor Zuid-Afrikaans citrus. "Bij de mandarijnen verliep het Satsuma-seizoen erg lastig, maar inmiddels gaat het met de afzet van Clementines en Nadorcott weer goed. Het sinaasappelseizoen begon drie weken later dan gedacht en ik verwacht niet dat we die weken nog in zullen halen. Voor de komende weken staan er voldoende binnenkomsten gepland. Hopelijk kunnen we de prijzen op een acceptabel niveau houden en wordt er niet zoals vorig jaar weer te veel product richting de duty-deadline van 15 oktober gestuurd. Verder verloopt de afzet van grapefruit moeizaam. De dikkere maten, tot de 40'ers vormen geen probleem, maar de afzet van de kleinere maten is heel erg moeilijk en de voorraden hopen op."

Het succesverhaal van het citrus vormen deze zomer de citroenen. "Vanwege de extra aanplant in Zuid-Afrika was iedereen erg voorzichtig, maar hierdoor verliep de aanvoer goed gereguleerd. Acht weken schitterend weer zorgden vervolgens voor een goede vraag door heel Europa, waardoor de citroenen tegen verwachting in erg duur zijn geworden. Hieruit blijkt nog maar weer het gelijk van Professor Heertje, die al op de eerste pagina van zijn economieboek schreef dat de prijs vooral bepaald wordt door vraag en aanbod. Nog altijd ligt de prijs van de Zuid-Afrikaanse citroenen op een mooie hoog niveau tussen de 1,80 en 2 euro per kilo. De komende drie weken voorzie ik een goede vraag. Vervolgens zullen de Mediterrane productiegebieden zoals Spanje en Turkije wel een graantje van de goede markt proberen mee te pikken, maar die vroege citroenen worden ook niet door iedereen gewaardeerd.

Voor meer informatie:
Origin Fruit Direct
Albert Plesmanweg 250 - Port 2450 -
3088 GD Rotterdam
Tel +31 (0)88 244 9300
randolf@originfruitdirect.nl