Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Randy Dijksman, Jaguar the fresh company:

"Ook China heeft een prijsplafond voor Conference-peren"



Tholen - Vrijdag gaan de eerste Hollandse Conference-peren weer op transport naar China. Hoewel de Chinese markt alweer vier jaar open is voor de Nederlandse peren, waren de prestaties de afgelopen jaren wisselend. Toch ziet Randy Dijksman van Jaguar the fresh company een toenemende vraag. "Toen het China-protocol er net was, bestond er veel belangstelling onder de fruittelers om mee te doen, maar door slechte prestaties van de exporteurs is die interesse ook weer drastisch afgenomen. Feitelijk is er maar een select groepje die nog serieus exporteren en daarbij ook redelijke resultaten noteren. Er moet opnieuw aan vertrouwen gewonnen worden. Gelukkig maken we hier slagen in en ontstaat er langzaam weer meer interesse onder de telers om mee te doen met het protocol. Dat is ook nodig, want om echt op langere termijn de Chinese markt te betreden, hebben we het commitment van telers nodig."



Als reden voor de tegenvallende prestaties van de algehele Nederlandse exporteurs noemt Randy de te generaliserende verwachting over de Chinese markt. "China is een gigantische markt, maar wel eentje die nog helemaal ontgonnen moet worden. De potentie is er zeker wel, want Chinezen zijn hardfruiteters, maar de Conference-peer kennen ze nog niet. Ook de online markt is in China groot, en veel groter dan Europa, maar we moeten als Nederlanders niet de illusie hebben dat we in deze fase containers peren tegelijk online gaan verkopen. Hierdoor is er de afgelopen jaren veel product op de groothandelsmarkt terecht gekomen en dat heeft het prijsniveau geen goed gedaan. Maar gelukkig zien we nu vanuit China toch weer toenemende interesse. Met respect kijk ik dan ook naar onze collega's van de Belgische Fruit Veiling die onder het Truval-merk goed werk hebben gedaan om Conference-peren op de Chinese markt te introduceren. Wat dat betreft hebben de Belgen het vanuit een coöperatieve gedachte beter voor elkaar. Daar is in Nederland zeker nog wat te winnen."



Jaguar is al enkele jaren actief op de Chinese markt en heeft met haar Chinese vestiging Leopard Fruit Trading een volledig zelfstandige onderneming. "Hiermee voorzien we een mooie combinatie van retail en groothandel in een aantal Chinese regio's. Ik ben ervan overtuigd dat deze mix nodig is. Het fruit is een maand op transport en dan heb je een vangnet nodig, want het is een illusie om te denken dat je voor 100% de retail kunt bedienen", zegt Randy. Leopard Fruit Trading is volop actief om nieuwe concepten te ontwikkelen in samenwerking met retailers. "Dat kan op gebied van marketing en verpakkingen zijn, maar wel altijd met een Chinese bril. Daarom werken we ook met een Chinees bureau. Vooralsnog zijn de verpakkingen met Conference-peren die in China worden gevoerd allemaal bekende Europese verpakkingen, maar we moeten de rollen omdraaien, want misschien zitten de Chinezen daar wel helemaal niet op te wachten."



Met de kleiner vallende peren in Nederland staan de exporteurs voor een uitdaging. "China beoogt grove maten. We zullen dus moeten zorgen dat we de maat 60 verkopen, want de maten daaronder zijn in China nooit een item geweest", vertelt Randy. De gedachte dat de peren in China altijd meer moeten opbrengen dan op de Europese markt is volgens hem een misvatting. "Natuurlijk moet er een premium prijs staan tegenover de premium kwaliteit, maar ook in China lijkt er een prijsplafond te zijn. Ik vergelijk het vaak met de Nieuw-Zeelandse appelen in Europa, die moeten ook elk jaar ongeveer hetzelfde opbrengen. Die prijsrange hebben wij in China ook. En als de peren duur zijn in Europa, dan kruipt de prijs eerder naar het Chinese niveau toe."



Naast peren vermarkt Jaguar ook ander fruit zoals Peruaanse druiven, en Egyptisch en Zuid-Afrikaans citrus op de Chinese markt. "Voor deze producten is de afzet in beginsel wat eenvoudiger, omdat het bekende producten zijn. Dan kun je met een merk eenvoudiger iets opbouwen. Anderzijds is een fenomeen als perssinaasappelen in China nog onbekend. Valencia-sinaasappelen werden daar als een handsinaasappel gezien. Met een mooi concept om perssinaasappelen in de markt te zetten, kunnen we wellicht in China veel betekenen. Dat is weliswaar een weg van lange adem, maar als het kwartje valt, is het marktpotentieel ook enorm", besluit Randy.



Voor meer informatie:
Randy Dijksman
Jaguar, the Fresh Company
Tel. +31 (0)180 750 542
Fax. +31 (0)180 750 510
randy.dijksman@jaguartfc.nl
www.jaguarthefreshcompany.com