Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minimaal 17 cent meer nodig voor champignons

Tholen - De consumentenprijs van een bakje champignons in de supermarkt moet minimaal 17 cent omhoog van gemiddeld 0,82 naar 0,99 cent. "We zitten op een punt dat de kosten alsmaar stijgen en de prijzen zakken", legt champignonteler Marc van Doremaele aan NOS uit. De teler ontvangt zo'n 40 cent voor 250 gram champignons. Om toekomstbestendig te zijn moet dat minimaal 50 cent zijn. Volgens De Volkskrant krijgen telers 35 cent per pakje van 250 gram en is de kostprijs 40 cent.



Hoewel de kosten voor de champignonteelt jaarlijks stijgen, vertoont de consumentenprijs in supermarkten een dalende trend. In 2014 vond een sterke prijsdaling plaats van gemiddeld 93 cent naar 0,79. In 2017 ligt de prijs gemiddeld 0,82 cent volgens cijfers van het CBS en NOS, maar die moet volgens Ko Hooijmans naar 0,99 cent.
In de detailhandel ligt de prijs voor consumentenprijs voor champignons overigens flink hoger. "Wij rekenen € 1,19. Dit rekenen we al jaren. Een eerlijke prijs, waar we met zijn allen wat aan hebben", aldus groentenspecialist Rob Verschoor.



Betere prijzen bedingen lukt de champignonsector niet. Telers worden volgens Ko Hooijmans door supermarktinkopers tegen elkaar uitgespeeld. Desgevraagd reageerden supermarkten Albert Heijn en Lidl tegen NOS dat zij geen noodsignalen hebben opgevangen vanuit hun leveranciers. Albert Heijn zegt goede prijsafspraken te maken met de veelal Nederlandse champignonleveranciers, Lidl zegt geen negatieve geluiden te hebben gehoord van telers waar zij mee samenwerken.

Volgens De Volkskrant zijn er nog 70 teeltbedrijven in Nederland waar champignons voor de versmarkt worden geteeld. Daarnaast zijn er 30 verwerkingsbedrijven en 20 bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in andere varieteiten paddenstoelen.
Carine van Kessel kocht vijftien jaar geleden samen met haar echtgenoot een champignonkwekerij. Toen gold de kleine paddenstoel in de Bommelerwaard nog als het 'witte goud', vertelt zij aan De Volkskrant. Het bedrijf van Van Kessel ging al snel over de kop. 'We waren net begonnen en de prijzen klapten in. Toen hebben we de zaak verkocht.' In de jaren zeventig telde de Bommelerwaard nog bijna 250 champignonbedrijven, nu nog slechts een handvol. Ook in de rest van Nederland nam het aantal bedrijven snel af en de laatste drie jaar is er onder de Nederlandse champignonkwekers weer een sluitingsronde gaande.

Ondanks een dalend aantal bedrijven is Nederland de twee na grootste exporteur van champignons (14% van de markt). Polen is het grootste exportland (44% van de markt). De Poolse champignons is volgens De Volkskrant een derde goedkoper dan de Nederlandse. De Nederlandse sector wil zich graag onderscheiden van de Poolse champignon. Volgens Ko Hooijmans is de Nederlandse champignon 'de beste ter wereld'. Sinds schandalen over belabberde werkomstandigheden voor buitenlandse plukkers houdt de sector zich strikt aan het Fair Produce keurmerk. Daarnaast zijn bedrijven in de sector is op weg om het PlanetProof keurmerk te behalen. Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is volgens Ko Hooijmans al fors gereduceerd.

Naast een betere prijs zou Ko Hooijmans de inspanningen van Nederlandse telers graag terugzien in supermarkten via een duidelijk keurmerk. "Alleen Lidl wil dat, de rest van de supermarkten niet. Ze zeggen dat de consument al zoveel keurmerken krijgt voorgeschoteld, dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Maar het is voor consumenten nu ook moeilijk om te zien wanneer ze een Nederlands product kunnen aanschaffen", zei hij tegen De Volkskrant.