Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
container vanuit Europa goedkoper dan transport vanuit Californië

Europese knoflook concurreert met Califonië aan Oostkust VS

De knoflookteelt zag in 2018 een sterke groei in alle belangrijke gebieden. In Californië zorgde het weer voor een solide gewas en is het aanbod hoger dan vorig jaar. Spanje en China zagen eenzelfde groei in de teelt.

"Knoflookvolumes stijgen op het noordelijk halfrond dit jaar," zegt Jim Provost van I Love Produce. "Dat betekent dat China, Spanje en Californië allemaal behoorlijke groei in areaal en oogst hadden, misschien wel 20-30% totale stijging in volume ten opzichte van de oogst van 2017. Gezien het volumes is er volop goede kwaliteit knoflook op de internationale markten."

Uitdagingen voor Californië
Californische telers hebben te maken met twee hoofdpijn veroorzakende factoren: vervoer en arbeid. Vrachtkosten zijn zo hoog dat leveranciers beweren dat de kosten van het verladen van Europese knoflook naar de Oostkust concurrerend is met vervoer vanaf de Westkust, waardoor klanten daar meer opties hebben.

"I Love Produce werkt direct met telers van Spaanse knoflook, wat onze klanten knoflook biedt die hetzelfde smaakprofiel heeft en voldoet aan de hoogste voedselveiligheidseisen op de markt," zegt Provost. "Daarnaast geeft de zeevracht uit Europa ons een concurrerende prijs ten opzichte van de wagens die uit Californië naar de Oostkust rijden voor 7.000 tot 9.000 euro in het hoogseizoen."

Isha Ghetia en Honorio Aguliar.

Provost merkt ook op dat de arbeidskosten in Californië een uitdaging voor de sector vormen en er moeten veranderingen komen om het duurzaam te maken. "De grootste uitdaging in de Californische knoflooksector en de tuinbouwsector in z'n algemeen, is het tekort aan en de kosten van arbeid," zei hij. "We concurreren met banen in de bouw waar 22 euro/uur betaald wordt. Het harde werk van het snijden en schoonmaken van knoflook in de hete zon is niet uitnodigend gegeven de andere mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Ik denk dus dat het verminderen van arbeid in de knoflooksector een groeiende zorg is."

Markt zachter maar vraag is goed
Met de groei in de knoflookteelt in alle gebieden zijn de prijzen lager dan vorig jaar. Dat kwam niet als een verrassing voor de meeste telers. Toch is de vraag sterk en lijkt zo gedurende het seizoen te blijven.

"De knoflookbeweging is goed, vooral gezien de heetste zomer sinds tijden," zegt Provost. "Mensen koken meestal minder in deze hitte, maar de verkoop is nog sterk. Het verladen voor september is een goede zaak omdat knoflook na augustus in koelopslag moet wat extra kosten met zich meebrengt. De knoflookprijzen zullen in 2018/19 wat omlaag gaan, maar een correctie was noodzakelijk omdat de vraag het knoflookaanbod overtrof de afgelopen 3 jaar. Dit jaar hebben de telers het eindelijk ingehaald."

De sterke knoflookprijzen van de afgelopen jaren hebben andere gebieden in de hele wereld aangemoedigd om de teelt te verhogen om aan de eigen behoeften te voldoen of om zelf sterke exporteurs te worden.

"Vroegen we naar de grootste knoflookteler/exporteur dan was het standaardantwoord China, Californië, Spanje, Mexico en Argentinië," legt Provost uit. "Omdat de knoflookprijs de afgelopen 3 jaar zo sterk was, zijn andere landen gestart met het upgraden van hun knoflooksector in een poging om zelfvoorzienend te worden en in enkele gevallen om te concurreren op wereldniveau. Recentere spelers zijn Egypte, Peru, India en Oekraïne. Daarnaast hebben grote knoflookimporteurs als Brazilië en Indonesië stappen ondernomen om hun binnenlandse teelt op te hogen voor de lokale consument."


Nieuw teamlid Isha Ghetia houdt Braziliaanse gember op

Groei in de sector en het bedrijf
Het team van I Love Produce verwelkomde een nieuw lid afgelopen jaar. Isha Ghetia voegde zich bij I Love Produce als sales coördinator en beheert nu de bedrijfsaccounts, website, marketing en coördineert sales en logistiek met het sales team. "Isha is een goede aanwinst voor ons team met haar positieve energie. Ze is bovendien superslim en een teamplayer," vertelt Provost. "Ze spreekt vloeiend Hindi, Gujarati, Marathi en natuurlijk Engels. Haar familie heeft een sojabonenbedrijf in India. Ze heeft dus ervaring in de voedingsindustrie." 

Het is een positieve stap voor het bedrijf wanneer ze proberen knoflook naar een volgend niveau te brengen. Provost noemde dat het belangrijk was om de groei in de sector aan te blijven moedigen door het plaatsen van advertenties en door van de gelegenheid gebruik te maken. "Toen ik in de business begon in 1991 was knoflook een bijzonder item. Ik heb de groei ervan meegemaakt en wat eens gezien werd als een ingrediënt in etnische keukens, is nu een gebruikelijk item dat door Amerikanen van kust tot kust gebruikt wordt om gezondheidsredenen en om z'n smaak. Zo moeten supermarkten het adverteren. Als sector hebben we genoeg voorraad en de prijs om klantvriendelijke aanbiedingen te maken en de sector te vergroten."

Voor meer informatie:
Jim Provost 
I Love Produce
Tel: +1 (610) 869-4664
Publicatiedatum: