Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Sebastián Bustamante, van Ecuaexotics, Ecuador
Stijgende vraag voor pitahaja zwengelt teelt aan
In de voorbije jaren steeg de internationale vraag naar dit exotisch product uit Ecuador constant. Onlangs beleefden telers over het hele land een regularisatie van de prijzen waarvan ze verwachten dat deze het hele jaar door stabiel blijven.
Hoewel de Aziatische markt haar eigen teelt heeft, was ze steeds de voornaamste markt voor de Ecuadoraanse pitahaja, weliswaar met de VS in haar kielzog. Het aantal tonnen dat naar beide markten wordt geëxporteerd is ongeveer gelijk, maar daar waar de Verenigde Staten zowel gele als rode pitahaja invoert, verkrijgt Azië enkel het gele ras.
Ecuaexotics is één van de bedrijven die met hart en ziel toegewijd is aan pitahaja's. Het beschikt over haar eigen teelt in de regio langs de Ecuadoraanse kust. Sebastián Bustamante, de algemeen directeur zegt dat "ons fruit niet verschilt qua kwaliteit maar qua afmetingen van het fruit dat in de regio Palora wordt geteeld, hoewel dit de voornaamste teeltregio is van Ecuadoraanse pitahaja (het heeft zelfs een aanduiding van herkomst). Op onze plantages hebben wij verschillende teelttijden dan in Palora. Dit stelt ons in staat om de internationale markten op een consequentere wijze te bedienen."
Bustamente zei ook dat Ecuaexotics vertegenwoordigd zal zijn op de editie 2018 van de logistieke workshop Aziatisch Fruit in Hong Kong, hoewel ze uiteindelijk de Chinese logistieke workshop Fruit niet kunnen bijwonen. "Daar hopen we ons verder stevig te positioneren op deze markt".
"De reden waarom we de Chinese editie bijwoonden, was dat we geloofden dat de Chinese markt zou aangeboord worden in de eerste helft van 2018, maar dat gebeurde niet. Wij weten dat Agrocalidad hand in hand werkt met haar Chinese tegenhanger opdat dit zo snel mogelijk kan gebeuren. Als exportsector blijven we samenwerken met regeringen om nieuwe internationale markten aan te boren," besluit Sebastián Bustamante.
Bezoek Ecuaexotics op de logistieke Workshop Aziatisch Fruit in zaal 3D/O08.