Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
LTO breidt de actie uit over Nederland

Verkoopvolume stijgt met 35% door #HeteZomerOogstactie

Tholen - De actie #HeteZomerOogst van LTO heeft een vliegende start gemaakt. Uit weegschaalgegevens van supermarkt Agrimarkt blijkt dat consumenten de 2e klasse producten "prima pruimen". "Er wordt een verchil in verkoop gemeten tot +35%", vertelt Mark de Jong, van LTO. LTO Nederland breidt de actie nu ook landelijk uit. Naast Agrimarkt nemen ook Hoogvliet, COOP, Plus, EMTE en AH deel.



Met de actie #HeteZomerOogst breekt LTO Nederland een lans voor groenten en fruit waarvan de kwaliteit en smaak prima is, maar die door de droogte tijdens de groei niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. LTO Nederland probeert deze producten toch in het winkelschap te krijgen. Boeren en telers met overschot 2e klasse producten kunnen zich melden. Mark: "Er zijn al 900 kilo pruimen, 47.000 kilo tomaten, 6 miljoen snoeptomaten en 2000 kilo zomerperen gered. Momenteel worden er acties voorbereid met venkel, bramen, ijsbergsla, roze uien, courgettes, spruiten en appels."

LTO Nederland monitort de verkoop van de producten omdat ze wil bewijzen dat er een markt is voor deze afwijkende producten en daarmee de druk op richting versinkopers op te voeren. Nog altijd worden er producten die niet aan de kwaliteitseisen voldoen afgekeurd door de keurmeesters. Momenteel speelt dat sterk bij de fruittelers waar over 2 weken de pluk start. "We leggen de verkoop van zomerperen van afgelopen jaar naast de verkopen van dit jaar, na 5 dagen actie stijgt het verkoopvolume met 35% en dat terwijl de peren 50 cent per kilo duurder zijn", vertelt Mark. "Het verhaal richting de consument moet daar dan wel bij verteld worden op de winkelvloer."

Boeren en telers met overschot smakelijke en kwalitatieve 2e klasse producten kunnen zich melden door een bericht te posten op de Facebookpagina Hetezomeroogst. Deze actie komt uit de financiƫle koker van het Noordwest-Europese project Food Heroes. Food Heroes is een project tegen voedselverspilling.