De houder van een handelsnaam kan het latere gebruik van (nagenoeg) gelijke jongere handelsnamen verbieden. Deze mogelijkheid bestaat enkel voor het gebied waar u met uw handelsnaam bekendheid geniet én binnen de branche waarin u werkzaam bent.
Er moet in dat geval sprake zijn van verwarring. Dat wil zeggen: het publiek kan de twee bedrijven met een vergelijkbare handelsnaam niet goed onderscheiden en denkt misschien dat ze bij bedrijf X iets kopen, terwijl ze in werkelijkheid bij bedrijf Y hun aankoop doen.
Wanneer u een unieke en niet beschrijvende naam heeft bedacht voor uw product, dienst of onderneming, dan kunt u deze naam registreren als merk. Wellicht kunt u ook uw logo registreren als beeldmerk. Het beeldmerk moet dan wel onderscheidend zijn.
De registratie van uw woord- en/of beeldmerk is noodzakelijk voor merkbescherming op basis van het merkrecht. Hiermee krijgt u het exclusieve recht om het merk te gebruiken binnen een bepaald gebied. Het geeft u handvatten om op te treden tegen derden die uw merk of een overeenstemmend merk of logo gebruiken of misbruiken.
Om een merk te registreren, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Eén van de vereisten is dat het merk een onderscheidend vermogen heeft. Het merk heeft geen onderscheidend vermogen als het alleen de producten of diensten beschrijft die u aanbiedt. Een voorbeeld hiervan is het fictieve merk 'De witte telefoon'.
Tip: ga voor een merkonderzoek
Om te voorkomen dat u tegen problemen aanloopt tijdens de registratie, is het aan te raden om voorafgaand een merkonderzoek te laten uitvoeren. Hiermee krijgt u antwoord op de vraag: bestaat het merk al?
Daarnaast is het zaak om te weten voor welke producten of diensten u uw merk wilt registreren. Er bestaan verschillende klassen voor verschillende soorten producten en diensten, veelal per branche. Vallen uw producten of diensten onder meerdere klassen? Dan kunt u uw merk in meerdere klassen registeren.
Vervolgens kiest u ook in welke gebieden u het merk wilt beschermen. De opties zijn Benelux, Europa of internationaal (buiten Europa, in specifiek gekozen landen).
Gefeliciteerd, na enige tijd is de registratie van uw merk een feit! Deze registratie geeft u de zekerheid dat uw merk maximaal is beschermd. Niet alleen in de regio waar u met uw naam bekendheid geniet, maar in het hele gebied waarvoor uw merk is geregistreerd.
Let op: het is daarna belangrijk om uw merk actief te verdedigen. Er worden iedere dag vele merken geregistreerd, waarbij het mogelijk is dat er inbreuk ontstaat op uw merkrechten. Het is van belang dit soort kwesties te signaleren en op te lossen.