Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
QTee-peer vanaf vandaag in de supermarkten

“QTee kan meer markten bereiken dan de Conference”

Tholen – Vanaf vandaag ligt de QTee-peer in de schappen bij de grootste Belgische retailers als Colruyt en Delhaize. Maar ook bij Albert Heijn in Nederland ligt de roodgebloste peer in de schappen. "Na een aantal jaren van testen is de QTee beschikbaar voor het grote publiek. We zijn begonnen met het telen van de QTee om een alternatief te creëren voor de Conference die veel last heeft gehad van de Ruslandban", vertelt Kris Wouters, exporteur en raseigenaar van QTee en fruitteler van Woutersfruit. "Dit jaar hebben we voldoende aantallen QTee beschikbaar, maar we hebben ook wel last gehad van de droogte. Toch zijn we positief over de aantallen de maten van het fruit."

 
Teler, raseigenaar en exporteur Kris Wouters

Er zijn in België 30 fruittelers die de QTee-peer telen op in totaal 125 hectare. Hoewel de QTee een echte zomervariëteit is, is het een peer die goed bewaard kan worden tot november/december. "De QTee is een mooie aanvulling op de Zuid-Afrikaanse Forelle-peer. Net zoals de Forelle is de QTee roodschillig en zijn daarom erg gewild in het Midden-Oosten in tegenstelling tot de Conference. In het Midden-Oosten vragen ze om mooi fruit met een mooie schil en daar leent QTee zich goed voor. Ook zijn in het Midden-Oosten de kleine maat peren erg populair, dus dat is een mooie bestemming voor het kleine fruit", vertelt Kris.



"Hoewel de QTee bij de grote supermarkten in de schappen ligt, merken we dat niet elke retailer zit te wachten op een nieuwe peer. De prijs van de QTee ligt gemiddeld 20 tot 30% hoger dan een traditionele peer. Dit is nodig omdat de teler met een nieuwe variëteit een risico neemt", zegt Kris. Er zijn ongeveer tien landen die de QTee mogen telen, maar telers mogen de peer niet binnen Europa exporteren. Alleen Zuid-Afrika mag de peer naar Europa exporteren omdat hun teelt niet overlapt met de Europese teelt.





De QTee is een peer die zowel hard als zacht gegeten kan worden en heeft een fris zoete smaak. "Het is de enige gebloste peer van het Noordelijk halfrond. Ook heeft de QTee goede ervaringen in de biologische teelt en is resistent tegen Stemphylium. Naast de gewone consumptie is het fruit geschikt voor verwerking als stoofpeer en in schnaps. We zijn erg enthousiast en blij dat de QTee vandaag is de schappen ligt. De doelgroep van de QTee zijn de consumenten van 25 tot 35 jaar. Conference is bij veel ouderen toch de nummer 1 peer en met de QTee willen voor vooral de jongeren aanspreken", besluit Wouters. 






De 'roodgepunte' peren hangen het dichts bij de stam en zijn iets minder gekleurd. 



Voor meer informatie:
Kris Wouters
Woutersfruit
Kasteellaan 21
3454 Rummen
3211586190
+32475283696