Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ierland: Henderson Family neemt 50 Poundworld-winkels over

VK: Aldi wil met 2019 klimaatneutraal zijn

China: Walmart, JD.com investeren $500 mln in Dada-JD Daojia
Dada-JD Daojia, een Chinese online thuisbezorger, heeft voor $500 miljoen (€436,5 miljoen) aan financiering verkregen van Walmart en JD.com. Dada-JD Daojia bestaat uit twee bedrijven en is voor een deel in handen van JD.com. Dada heeft een werkleger van zo'n 5 miljoen bezorgers, terwijl JD Daojia met retailers samenwerkt voor thuisbezorging. De investering van Walmart komt neer op $320 miljoen (€279,3 miljoen). De samenwerking met Walmart begon al in 2016, toen het Amerikaanse bedrijf $50 miljoen (€43,7 miljoen) investeerde in Dada-JD Daojia. Op dit moment zijn er 200 Walmart-vestigingen in 30 grote Chinese steden die met JD Daojia werken.
Bron: nasdaq.com

VK: Aldi wil met 2019 klimaatneutraal zijn
Aldi wil volgend jaar al een klimaatneutraal bedrijf zijn. Het bedrijf heeft sinds 2012 zonnepanelen geïnstalleerd op de daken van 388 winkels en distributiecentra. Aldi heeft ook zo'n £20 miljoen (€22,3 miljoen) geïnvesteerd in efficiëntere koelsystemen. Daarnaast heeft de keten een overeenkomst getekend met een energieleverancier, die voor 100% groene elektriciteit zal zorgen. Over het algemeen heeft Aldi in de afgelopen zes jaar ervoor gezorgd dat de uitstoot van broeikasgassen per vierkante meter aan winkelruimte met 53% is verminderd. Om volledig klimaatneutraal te worden zal het bedrijf carbon credits in kopen en met Climate Partner samenwerken om voor de overige uitstoot in het komend jaar te compenseren.
Bron: retailgazette.co.uk

Ierland: Henderson Family neemt 50 Poundworld-winkels over
De Ierse Henderson-familie heeft toegezegd om 50 vestigingen van Poundworld over te nemen. De familie heeft hiervoor een overeenkomst getroffen met de curator Deloitte, die nu verantwoordelijk is voor de discountketen. Poundworld, dat een netwerk van 335 winkels met een werkleger van 5.100 medewerkers beslaat, vroeg in juni zijn faillissement aan. De aanleiding was omdat de grootste aandeelhouder van het bedrijf, TPG Capital, er niet in was geslaagd om een kandidaat voor overname te vinden. Deloitte gaf vorige maand aan dat alle overgebleven Poundworld-vestigingen rond medio augustus worden gesloten.
Bron: esmmagazine.com

India: Flipkart begint online supermarkt
Flipkart is met de introductie van Flipkart Supermart begonnen met zijn eerste stappen in de Indiase online supermarktsector. Flipkart Supermart is nu beschikbaar in Bengaluru. Het bedrijf wil voor het einde van dit jaar in vijf tot zes andere steden uitbreiden.
Bron: thenewsminute.com

China: Sun Art heeft dalende vergelijkende winkelomzet

Het Chinese Sun Art Retail Group zag in het eerste halfjaar zijn vergelijkende winkelomzet sneller afnemen dan in dezelfde periode van vorig jaar. De reden hiervoor is de felle concurrentie die de hypermarktketen in de sector tegenkomt. De retailgroep, die mede wordt ondersteund door de e-commerce-gigant Alibaba had in het eerste halfjaar een afname in vergelijkende winkelomzet van 1,56%. Vorig jaar stond de afname op 0,9%. De netto winst steeg met 0,1% tot 1,76 miljard yuan (€224,0 miljoen). De totale omzet bleef grotendeels gelijk op 54,06 miljard (€6,9 miljard). Het bruto winstmarge steeg met 0,6 percentagepunten naar 23,9%.
Bron: reuters.com

Mexico: Chedraui to challenge convenience stores with Súper Che, Supercito
De supermarktketen Chedraui wil meer aandeel innemen binnen de buurtwinkelsector van Mexico, die nu vooral wordt gedomineerd door Oxxo en 7-Eleven. Chedraui is van plan om dit jaar 30 buurtwinkels te openen onder de merken Súper Che en Supercito. De winkels variëren in grootte van 240 tot 930 vierkante meter. De grootste supermarkten van Chedraui hebben gemiddeld 7.000 vierkante meter. Het beursgenoteerde bedrijf gaat in 2018 in totaal 3,95 miljard pesos (€182,4 miljoen) investeren, waarbij vooral wordt gefocust op het verbeteren van de omzet.
Bron: mexiconewsdaily.com

India: toestemming voor Flipkart-overname door Walmart
De Indiase mededingingsautoriteit heeft toestemming gegeven voor de overname van Flipkart door Walmart. Walmart koopt 77% van het bedrijf op voor $16 miljard (€14,0 miljoen), waardoor Walmart in deze regio een grotere concurrent voor Amazon zal worden. De Indiase online retailsector ziet steeds fellere concurrentie. Volgens Morgan Stanley zal binnen tien jaar deze sector een jaarlijkse waarde hebben van $200 miljard (€174,6 miljard).
Bron: reuters.com

VS: Rite Aid en Albertsons zien af van fusie

De drogisterijketen Rite Aid Corp en de Amerikaanse supermarktketen Albertsons zien af van een fusie. Onlangs gaf een adviesbureau van aandeelhouders aan tegen de overeenkomst te zijn. Het bureau, Institutional Shareholder Services, adviseerde investeerders van Rite Aid tegen de fusie van $24 miljard (€21,0 miljard) te stemmen. Volgens het bureau zou de fusie er niet voor zorgen dat de aandeelhouders een eerlijk belang in het gefuseerde bedrijf zouden behouden. Voor Albertsons en zijn grootste aandeelhouder, het investeringsbedrijf Cerberus Capital Management, is het advies van ISS een tegenslag. Albertsons wilde door middel van de fusie meer slagkracht krijgen tegen concurrenten als Amazon en Walmart.
Bron: reuters.com

VS: Kroger sluit winkels eerder dan gepland
Kroger heeft zijn overgebleven winkels in de Triangle-regio in North Carolina eerder gesloten dan was gepland. De tien winkels stonden in de omgeving van Raleigh-Durham en zijn op 11 augustus opgedoekt. Toen eerder bekend werd gemaakt dat Kroger zich geheel uit de Triangle-regio zou terugtrekken, werd 14 augustus aangehouden als datum waarop de winkels zouden sluiten. Volgens Allison McGee van Kroger konden de winkels eerder worden gesloten, omdat de aanwezige voorraad sneller dan verwacht werd uitverkocht.
Bron: newsobserver.com

VS: 7-Eleven-franchisenemers willen nieuwe overeenkomst
De Amerikaanse nationale vereniging van 7-Eleven-franchisenemers spoort bij 7-Eleven erop aan om de franchise-overeenkomst voor 2019 te herzien. 7-Eleven zet zijn partners onder druk om deze overeenkomst te ondertekenen. Ongeveer 19% van alle vestigingshouders zal de overeenkomst voor maart 2019 moeten ondertekenen, waarna in de komende vijf jaar de rest zal volgen. Volgens de nationale vereniging zorgt de nieuwe overeenkomst er echter voor dat het inkomen van de franchisenemers af zal nemen, de bedrijfskosten per vestiging toe zullen nemen en dat winkeleigenaren gedwongen worden om tijdens de kerstdagen open te blijven. "Het dwingen om open te blijven tijdens Kerst is slechts een voorbeeld van hoe weinig respect dit bedrijf heeft voor zijn franchisenemers," zegt voorzitter Jay Singh.
Bron: businesswire.com

VS: Costco heeft 10,1% meer omzet in juli

Costco had in juli een netto omzet van $10,59 miljard (€9,24 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 10,1% ten opzichte van de $9,62 miljard (€8,4 miljard) van vorig jaar. In de eerste 48 weken van het fiscale jaar van 2018 had Costco een toename in netto omzet van 12,1% tot $127,4 miljard (€111,2 miljard). Vorig jaar stond deze omzet in dezelfde periode op $113,7 miljard (€99,3 miljard). Costco heeft op dit moment 757 groothandelszaken in bedrijf. Hiervan bevinden zich er 526 in de VS en Puerto Rico, 99 in Canada, 38 in Mexico, 28 in het Verenigd Koninkrijk, 26 in Japan, 14 in Korea, 13 in Taiwan, 9 in Australië, 2 in Spanje en een vestiging in zowel IJsland als Frankrijk. Costco is ook online actief in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Mexico, Korea en Taiwan.

VS: Aldi vergroot assortiment bio-producten
Aldi gaat in de VS het assortiment aan biologische producten en makkelijk te bereiden maaltijdpakketten uitbreiden. De keten heeft meer dan $5 miljard (€4,36 miljard) geïnvesteerd in de renovatie en uitbreiding van het winkelnetwerk. Het netwerk staat nu op iets meer dan 1.800, maar moet met 2022 worden vergroot tot 2.500. Volgens een persbericht van Aldi zijn de nieuwe biologische huismerkproducten onder andere groentenoedels, drinkproducten op basis van kombucha, biologisch vlees, quinoa-burgers en glutenvrije bagels en andere bakproducten. Ook wordt het assortiment uitgebreid met guacamole, hummus, fruit, groentesnackproducten en alternatieven voor melk. Het nieuwe assortiment wordt gedurende 2019 verder uitgebreid.
Publicatiedatum: