Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Wij willen de Crimson Seedless onder de blauwe bessen worden"

Afgevaardigden van zeventien verschillende landen waren bij de telersconferentie van OZblu aanwezig, die bij Nyami Berries in Mooinooi in de Noordwestelijke Provincie van Zuid-Afrika werd gehouden. De algemene boodschap van de conferentie was vrij simpel: "Alle markten zijn aan het groeien."

Het volume aan blauwe bessen van het zuidelijke halfrond met inbegrip van Mexico kwam in het seizoen van 2017/2018 neer op 230.000 ton. Dat is een toename van jaar op jaar 25%. Een prognose van de komende vier jaar gaat uit van een verdere groei voor het zuidelijk halfrond van 59%. Het volume aan Zuid-Afrikaanse blauwe bessen zal naar verwachting toenemen met 60%. Peru heeft een spectaculair seizoen achter de rug met een toename in export van 75% ten opzichte van 2016/17. In de komende vier jaar zal het volume van Peru toenemen met 33%.

Klik hier voor een fotoverslag.

"De logica binnen deze sector is compleet veranderd. Wat we vroeger aan aanbod dachten te hebben, geldt nu niet meer," zegt Andrés de Witt van het Chileense LaFrut. "Blauwe bessen worden nu op alle continenten geteeld. Dit gebeurt zowel op het noordelijk als het zuidelijk halfrond en zowel in de zomer als in de winter. Dit betekent dat blauwe bessen breed beschikbaar zijn en dat het aanbod stabiel is geworden. Blauwe bessen vanuit het zuidelijk halfrond zijn in de afgelopen vier jaar in volume zo'n beetje verdubbeld. Wanneer gaat zoiets nog een keer gebeuren?"

Roger Horak, de oprichter en CEO van OZblu (rechts op de foto met links van hem OZblu-teler Dave Mazzardis), ziet druiven als voorbeeld voor hoe er binnen de sector voor blauwe bessen onderscheidend vermogen kan worden verkregen. "De standaard voor blauwe bessen wordt een minimale hoeveelheid aan knapperigheid en een minimale brixwaarde. Wij van OZblu willen de Crimson Seedless van de blauwe bessen worden. De Crimson Seedless geldt als de definitie van de rode druif en stelt nooit teleur. Wij willen diezelfde erkenning, zodat onze blauwe bessen als maatstaf gelden. Het is aan ons om retailers ervan te overtuigen dat wij onze beloftes waar kunnen maken."

Volgens Horak is de grootste zwakte van fruit in het algemeen hoe variabel fruit kan zijn. "Bij OZblu hebben we een duidelijk voordeel, omdat we een erg breed aanbod aan rassen hebben. OZ Bonita (OZblu-ras 9-12) uit Peru smaakt hetzelfde als OZ Bonita in Perth en als OZ Bonita in Zuid-Afrika. Hierdoor kunnen we hetzelfde merk voor hetzelfde ras hanteren, ondanks dat deze in verschillende regio's wordt geteeld. We leveren een consistente kwaliteit en eetervaring voor de consument en dat gebeurt allemaal onder het merk OZblu."

Klik hier voor een fotoverslag

Verbeterde rassen door zeetransport
OZblu aan de hand van de Australische leveranciers Dave en Leasa Mazzardis in het afgelopen seizoen iets nieuws ontdekt: blauwe bessen worden beter van zeetransport, wat bovendien wordt bevestigd door de feedback van klanten. "We hadden verwacht dat de bessen wat kwaliteit betreft hetzelfde zouden zijn, maar hadden niet verwacht dat ze bij aankomst zouden zijn verbeterd. Dat is wel wat we continu van onze klanten hebben gehoord," zegt Roger Horak. "Luchttransport werkt niet. Als je fruit de reis niet kan doorstaan, ga je het niet halen."

Het in Zuid-Afrika gevestigde United Exports, dat de blauwe bessen van OZblu afzet, maakt om deze reden veel minder gebruik van luchttransport dan bij andere Zuid-Afrikaanse blauwe bessen-exporteurs. De blauwe bessen worden door United Exports verpakt in geperforeerde zakken. Er wordt geen gebruik gemaakt van koeltechnologie, omdat dit niet nodig is dankzij de houdbaarheid van deze blauwe bessenrassen.


Etienne Kok en Alex Muchazondida van United Exports

Chileense sector heeft nieuwe rassen nodig
Chili is na de VS de tweede grootste producent van blauwe bessen. Het land ziet zich volgens Andrés de Witt van LaFrut geconfronteerd met een enorme uitdaging. De Chileense sector heeft altijd zich gericht op de teelt van de rassen Northern Highbush en Rabbiteye. Deze rassen zijn zo'n 20 tot 30 jaar geleden ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, maar zijn niet geschikt voor export naar afgelegen markten. Met name door de toenemende concurrentie van onder andere Mexico en Peru is de Chileense sector tot het besef gekomen dat de zachtheid van deze rassen een zwak punt is. 

"20% van de rassen in Chili zijn achterhaald," meldt Andrés de Witt in een presentatie. "Van de overige 80% zal 60% in de komende vijf jaar aan vervanging toe zijn."

"We kunnen Chili zeer dankbaar zijn voor de ontwikkeling van zeetransport. Dat verklaart echter ook waarom wij als beschermer van deze rassen soms zo moeilijk kunnen doen. We hebben namelijk gezien wat er in Chili is gebeurd," zegt Horak. "Zoals Andrés zegt, is de Chileense sector traag geweest bij de ontwikkeling van nieuwe rassen. De huidige rassen raken in rap tempo verouderd."

Wen Zhang, Shu Yao en Ge Quan of Shaanxi Haisheng bij de conferentie

Chinese consument bepaalt het succes 
"In China speelt voor veel mensen de smartphone een veel grotere rol dan in menig ander land. Consumenten doen hun boodschappen met hun mobiele apparaten. Een online handelaar vertelde me hoe het belangrijkste kenmerk van zijn aanbod neerkwam op het merk en de kwaliteit. Het grote voordeel op online platforms als WeChat is dat je direct aan de klant levert, terwijl er nog steeds medewerkers zijn die vlak voor het leveren aan de klant nog een inspectie uitvoeren. Volgens de handelaar is dit belangrijk, omdat de afzet direct keldert als een klant bij levering van slechte kwaliteit bij je product een duimpje omlaag achterlaat. Als diezelfde klant echter een duimpje omhoog plaatst, gaan er deuren voor je open," zegt Horak. Tijdens zijn openingstoespraak op de conferentie herinnerde hij de telers eraan dat de blauwe bessen van OZblu in China in het afgelopen seizoen een prijs van 1,6 tot 2 keer zo hoog als de gemiddelde dagelijkse prijs voor blauwe bessen hebben verkregen.

"De Chinese consument betaalt grif geld voor goede kwaliteit. Als de kwaliteit echter niet goed is, ga je faliekant af." 

Shu Yao van de Haisheng Group, dat als de grootste producent van appelsapconcentraat ter wereld geldt, zei op de conferentie dat de huidige Chinese blauwe bessenopbrengst van 40.000 ton nog ver onder de vraag op de markt van 1,1 miljoen ton zit.

De Chinese markt ziet graag een witte uitslag op blauwe bessen. Daarom ontwikkelt OZblu specifieke rassen met het oog op dit kenmerk. Chinese klanten vragen met name naar het ras OZ Julieta. Een Britse retailer zei tegen Horak dat de OZ Julieta de beste zeetransport-blauwe bes was die hij ooit had geproefd. "Volgens hem zat de OZ Julieta qua smaak precies op het punt waar deze retailer naar zocht."

Significante toename in volume in Verenigd Koninkrijk
In het Verenigd Koninkrijk richt OZblu zich op de hogere marktsegment van de blauwe bessencategorie. Over het algemeen is qua marktgroei de fruitsector gelijk gebleven. In het geval van blauwe bessen is er echter een groei van 7,7% geweest. Deze groei komt met name door de grotere volumes die per bezoek van de consument aan de supermarkt worden gekocht. Ook wordt meer omzet gegenereerd door premium-rassen en merken. "Een verdere toename van 30% in omzet is heel goed mogelijk," aldus Duncan Forbes van United Exports.
 
Britten eten het hele jaar rond blauwe bessen. In de rest van Europa en dan met name in Italië is de consumptie van blauwe bessen nog gebonden aan seizoenen. Dit is met name van belang voor Zuid-Afrikaanse telers voor het leveren van fruit buiten het hoogseizoen. OZblu verwacht dat de volumes voor Duitsland in de komende jaren net zo groot gaan worden als voor het Verenigd Koninkrijk. De omzet van blauwe bessen in Nederland zal toenemen met 26%. Verder worden er grote volumes geconsumeerd in de Scandinavische landen, in Rusland en in een aantal andere Oost-Europese landen. 

Het biologische segment is met name sterk in opkomst in Scandinavië en de VS. OZblu ontwikkelt biologische rassen en is op zoek naar geschikte teeltgebieden in Zuid-Afrika. "We willen niet alleen maar een klein hoekje aan biologisch fruit op een plantage. We willen dit aan de hand van dezelfde standaard doen als bij onze conventionele teelt," zegt Horak.

Met betrekking tot de Zuid-Afrikaanse markt weet OZblu zeker dat het hele jaarrond blauwe bessen kunnen worden geleverd. In 2016 leverde OZblu voor 252 ton aan blauwe bessen aan retailers. In 2017 stond dit volume op 348 ton, wat jaar op jaar een groei is van 38%. Deze toename vond plaats ondanks dat de Zuid-Afrikaanse markt werd overspoeld met oudere rassen die niet langer nog aantrekkelijk waren op de exportmarkt.

"Wat we hier in Zuid-Afrika doen met betrekking tot nieuwe rassen zal een positief gevolg hebben voor Zuid-Afrikaanse consumenten. Ook is dit in het voordeel van de smaak van het Zuid-Afrikaanse fruit, of dit nu voor de lokale markt of de exportmarkt is bestemd. Zuid-Afrikaanse blauwe bessen bevinden zich op een heel ander niveau dan wat klanten en consumenten kunnen krijgen uit Peru en Argentinië," zegt Duncan Forbes.

Klik hier voor een fotoverslag.

Voor meer informatie:
Roger Horak
OZblu
Tel: +27 21 851 1618

Publicatiedatum: