Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lage transporttarieven en hoge bunkerprijs drukken winstverwachting

Winstwaarschuwing Maersk voor 2018

Tholen – Door de toenemende druk op de vervoerstarieven en de hoge bunkerprijzen ziet de Deense rederij A.P. Møller - Mærsk A/S zich genoodzaakt de winstverwachting voor dit jaar naar beneden bij te stellen.

De rederij verwacht een EBITDA in de bandbreedte tussen de 3,5 en 4,2 miljard dollar met onder de streep een positief bedrag. Eerder zette het bedrijf de verwachting op een EBITDA tussen de 4 en 5 miljard dollar met een winst boven het resultaat van 2017 (356 miljoen dollar). Die verwachtingen zijn nu dus naar beneden bijgesteld.

Oorzaak voor de lagere winstverwachting zijn de vervoerskosten die onder druk staan en de hoge bunkerprijzen. De gemiddelde vervoerstarieven lagen in het tweede kwartaal 1,2% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daar tegenover steeg de brandstofkosten voor de rederij met 28%.

Al bij de presentatie van de resultaten over het eerste kwartaal wees de rederij op het grote aantal onzekere factoren die de resultaten dit jaar kunnen beïnvloeden. Naast de vervoerstarieven en de hoge bunkerprijzen werden ook geopolitieke spanningen en handelsconflicten genoemd als factoren met een mogelijk negatief effect.

Over het tweede kwartaal boekte Maersk een omzet van 9,5 miljard dollar en een EBITDA van 0,9 miljard dollar. Voor de eerste helft van het jaar komen die cijfers uit op 18,8 miljard dollar omzet en 1,6 miljard dollar EBITDA.

"We hebben goede vooruitgang geboekt in Q2 in omzet, volumes en eenheidskosten. De resultaten verbeterden na een zwak eerste kwartaal," aldus CEO Søren Skou. "De spotvervoerstarieven hebben zich hersteld na een significante daling in Q2 en de volumes nemen toe in lijn met de markt. De bunkerprijzen blijven echter erg hoog en we krijgen die prijsstijging niet volledig gecompenseerd door hogere transporttarieven, dat resulteert in een bijstelling van onze winstverwachting voor 2018."

In maart voerden verschillende grote rederijen, waaronder Maersk, MSC, CMA CGM en Hapag Lloyd een noodtoeslag in om de sterk gestegen olieprijs op te vangen. Volgens de rederijen steeg de olieprijs zo snel dat de gebruikelijke compensatieregelingen in contracten onvoldoende waren. Sinds halverwege vorig jaar heeft de olieprijs de weg omhoog weer gevonden. De laatste maanden ligt de prijs voor een vat ruwe olie boven de 70 dollar per vat met uitschieters richting de 80 dollar per vat.