Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ZLTO lanceert actie #hetezomeroogst

Buitenbeentjes wel in de Zeeuwse supermarktschappen

Met de actie #hetezomeroogst breekt ZLTO een lans voor groenten, fruit en andere producten waarvan de kwaliteit prima is, maar die door de hitte tijdens de groei nét niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. Het worden wel buitenbeentjes, verloren groenten of groenten met schoonheidsfoutjes genoemd. Woensdag 8 augustus startte deze actie in de vestiging van Agrimarkt in Goes.

ZLTO is de actie gestart omdat veel producten nu niet voldoen aan de standaardeisen van supermarkten. Door de hitte blijven ze kleiner of juist groter als gevolg van een snellere groei of is de vorm of de kleur net iets anders dan de eisen die supermarkten stellen. Soms oogsten telers het fruit of gewassen niet. Hier en daar geven telers die gratis weg.

ZLTO kiest daar niet voor. 'De kwaliteit van de producten die worden aangeboden in deze actie is net zo goed als de andere producten die in de supermarkten liggen', benadrukt Mark de Jong, die de actie trekt. ZLTO werkt bij de actie samen met Agrimarkt, Fruit Packing Zeeland, Monie Uien en Fruitmasters. Agrimarkt heeft supermarkten in Goes, Vlissingen, Terneuzen, Middelharnis, Oud-Beijerland en Roosendaal.
 

Aftrap in Goes
Woensdag startte de actie in de supermarkt in Goes met pruimen van teler Kees Hamelink uit Wemeldinge. Het fruit voldoet net niet aan de maat die supermarkten stellen. Na een eerdere succesvolle actie van hem op Facebook gingen de pruimen al als zoete broodjes over de tijdelijke toonbank op zijn eigen bedrijf. Bij Agrimarkt komen daar later in de week zomerperen bij van fruitteler Sjako Kloosterman uit Kapelle.

'Als je de omstandigheden ziet met de droogte en de hitte, dan moet je anders kijken naar de specificaties', zegt Wilfred van Elzakker, commercieel directeur van Agrimarkt. 'Zeker voor telers die niet kunnen beregenen of irrigeren. Je kunt de producten wel allemaal naar de jamfabriek brengen, maar dat levert ook niets op. Daarom willen wij ons steentje bijdragen.' Van Elzakker benadrukt dat de kwaliteit van de producten die met deze actie worden aangeboden 'perfect' is. 'Ik durf zelfs te zeggen dat de smaak nog beter kan zijn. Kleinere producten hebben soms een meer intense smaak.'
 

Meer smaak en aroma
Fruitteeltbestuurder Olav Kavelaars is het daarmee eens. 'Meer zonuren vertaalt zich in meer smaak en meer aroma. Consumenten denken soms dat fruit uit de fabriek komt, dat alles de vorm en kleur altijd perfect zijn, maar soms steekt de natuur daar een stokje voor.' Het is de bedoeling dat volgende week ook uien die (net) niet aan de eisen voldoen in de schappen van Agrimarkt liggen. De supermarkt onderzoekt of het assortiment en het aantal vestigingen waar dat te koop is, verder is uit te breiden. 'We kijken wat beschikbaar is en wat past bij onze logistiek', legt Van Elzakker uit.

Telers kunnen hun aanbod melden op de Facebookpagina #hetezomeroogst. De Jong: 'Daar geven we telers die met deze actie mee willen doen een mooi podium voor hun producten!'

Publicatiedatum: