Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Colruyt, Delhaize, Plus, AH en Jumbo

Retailers reageren op droogte en hitte: Situatie in groenten is fragiel

Tholen - Overal in Europa maken telers overuren om de groei erin te houden tijdens de extreme weersomstandigheden die al wekenlang aanhouden. Is dat voldoende om de supermarktschappen gevuld te houden? Volgens de AGF-monitor was het mandje van 25 populaire AGF-producten in de afgelopen week niet bij alle supermarkten compleet. AH noemt de situatie fragiel. Het Belgische Colruyt laat weten dat het weer tot op heden nog geen grote impact heeft gehad op het AGF-assortiment. Rony Neufkens, hoofdinkoper AGF van de Belgische supermarktketen Colruyt, vermoedt wel dat deze situatie komende week zal kantelen. Hieronder een overzicht bij verschillende supermarkten.


Tijdens het warme weer post Colruyt op Facebook dat het heerlijk vertoeven is in de AGF-koelcel

Colruyt
"Tot nu toe hebben we weinig impact gezien op de beschikbaarheid van producten. De zon heeft de groei van bijvoorbeeld tomaten juist sterkt gestimuleerd, wat heeft geleid tot een groot aanbod met lage prijzen. Maar planten geven alleen wat ze geven kunnen, op een gegeven moment is het op. Dat moment zit er snel aan te komen verwacht ik", aldus inkoper Rony Neufkens.  "De beschikbaarheid van vollegrondsgroenten is wat lastiger dan van de serre- of  kasgroenten. "We zien deze week dat het aanbod van venkel moeilijker wordt, het aanbod van bloemkool en broccoli is niet evident. IJsbergsla ligt al langer moeilijker maar het is tot nu toe mogelijk gebleken om ijsbergsla voornamelijk lokaal te betrekken. Af en toe hebben we in Nederland in moeten kopen." 

De gevolgen van de weersomstandigheden op fruit en bewaaraardappelen ligt nog in de toekomst. "We schakelen iets later over op Belgische primeuraardappelen dan anders. De beschikbaarheid daarvan is naar verwachting 30 tot 40 procent minder dan andere jaren. Op dit moment hebben we nog importaardappelen uit Spanje in stock. Het goede hete weer is geen stimulans voor de verkoop van aardappelen. Deze week verwachten we wel over te kunnen schakelen op de primeuraardappelen."

Het inkoopbeleid van Colruyt is erop gericht dat zij, wanneer producten voldoende beschikbaar zijn en van voldoende kwaliteit, voor Belgische producten kiezen. "Voor enkele producten hebben we contractafspraken met telers. We kopen vrij veel in op de Belgische veilingen maar staan daarbij nauw in contact met telers om zo goed mogelijk geïnformeerd te blijven. Per product/product groep analyseren we wat we nodig denken te hebben om zo goed mogelijk te kunnen anticiperen op de weersomstandigheden. Tot op heden is de beschikbaarheid voor de meeste producten zoals gezegd goed geweest waardoor de prijzen laag bleven, maar ik verwacht dat dat deze week gaat veranderen", besluit Rony.

Delhaize
Delhaize verwacht dat aardappelen moeilijker beschikbaar zullen zijn eens het Belgisch seizoen start (september). "De knollen groeien trager omwille van de droogte. Er is dus meer risico op kwaliteitsproblemen en kleinere aardappelen. Verder is het moeilijk in de vollegrondgroenten zoals bloemkool, prei, venkel, … De groei is vertraagd, telers proberen wel bij te beregenen maar zijn hierin ook beperkt omwille van de regels die worden opgelegd door de overheid", aldus Roel Delkelver van Delhaize. Sourcing is nog wel altijd mogelijk in Belgie maar de situatie wordt op de voet gevolgd volgens de woorvoerder van Delhaize. Het komt ook voor dat telers door de weersomstandigheden moeite hebben om de gevraagde volumes aan de gewenste specificatie aan te leveren. "Indien dit het geval is, gaan wij in overleg met de teler, bespreken we in welke mate de specificatie kan aangepast worden, of zoeken we elders volume bij." De huidige situatie heeft nog geen weerslag op de prijzen. "We schatten wel in dat er een impact zal zijn op de prijs. We denken in de eerste plaats aan vollegrondsgroenten, peren van bepaalde maat, aardbeien, salades. Qua verkoopprijs volgen wij de Belgische markt", besluit Roel Delkelver.

PLUS
PLUS supermarkt uit Nederland ziet dat de beschikbaarheid van vollegrondsproducten en bladgewas uit de kas lastig is. "Het één heeft te maken met de droogte, het ander heeft te maken met verbranding in de kas. Ook producten als paprika's en komkommers kunnen slecht tegen de extreme hitte in de kas. Voor deze producten schakelen wij niet naar het buitenland. Nederland is juist hét productieland van Europa in deze periode en bovendien heeft de rest van Noord-Europa dezelfde problemen", zegt Debbie Huisman van PLUS. 

"Wij hebben contracten met leveranciers (en zij weer met hun telers) om vaste aantallen te leveren aan ons. Echter begrijpen wij ook dat dit een extreme situatie is en doen we in samenwerking met onze leveranciers er alles aan om aan de vraag van onze consument te kunnen voldoen. Wij motiveren onze leveranciers om ons proactief te informeren m.b.t. de situaties op de velden en in de kassen en vragen hen om ons minimaal 24 uur van te voren te informeren als er aanpassingen gedaan moeten worden aan de huidige specificaties als gevolg van 'onvoorziene omstandigheden'. Vervolgens kijken we samen of en zo ja wat de mogelijkheden zijn. En die zijn er wat ons betreft zeker!" Of de weersomstandigheden effect zullen hebben op de consumentenprijzen is nog niet duidelijk. "Niet alles is nu nog zichtbaar, maar de gevolgen van de extreme omstandigheden in Nederland zullen in de markt de komende maand zeker zichtbaar gaan worden in hogere prijzen van bepaalde producten."

AH en Jumbo
De beschikbaarheid van groenten is aan de fragiele kant, laat woordvoerster Pauline van den Brandhof van Albert Heijn weten. Dat geldt met name voor veldsla, landkers en andijvie. "De groei is matig en telers moeten veel beregenen om de producten aan de groei te houden".

Jumbo ziet dat de droogte zorgt voor een vertraging in groei van veel producten zowel bij groenten als fruit maar er is vooralsnog geen schaarste op de markt. "Naast beschikbaarheid kan er ook kwalitatief een probleem ontstaan, vooral in de houdbaarheid van producten. Gevolgen zijn afhankelijk van hoe lang de droogte nog duurt en dat maakt het nu lastig om specifiek te zijn en om erop vooruit te lopen. We kunnen moeilijk voorspellen of en wat de consument ervan gaat merken. Voor alle producten in onze schappen hebben wij vooraf afgesproken specificaties per product met onze telers. Deze specificaties zijn gebaseerd op maatsortering, kwaliteit, land van herkomst, klasse, etc.. Is er meer aanbod van een bepaalde maat product buiten onze specificaties om? Dan wijken wij – in nauw overleg met onze leveranciers – hier eventueel van af", vertelt woordvoerder Jeske Bleeker van Jumbo. 

Publicatiedatum: 7-8-2018
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: