Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Planasa: naast zachtfruit ook knoflook

Hoewel Planasa vooral bekend staat om zijn rode fruitsoorten, is het ook een Europese leider in knoflooksoorten. Op dit moment heeft het vier commerciële soorten: de Garpek paarse lenteknoflook; Amerikaanse Gardacho witte knoflook; Franse witte Garcua en Pedroñeras Gardos paarse knoflook, waarvan het zaad het meest door het bedrijf wordt afgezet.



Momenteel is het onderzoeksprogramma van Planasa voornamelijk gericht op het zoeken naar een witte lenteknoflook, die we 'witte Chinees' zouden noemen, gericht op het voldoen aan de marktvraag. "Het project is al in een vergevorderd stadium en we hopen dat het binnenkort beschikbaar zal zijn", zegt Manuel Garcés, product manager bij Planasa. "We hebben een goed gefinancierd R&D-programma gehad om verschillende jaren te zoeken naar nieuwe rassen en na de overname, slechts een jaar geleden, van onze faciliteiten in Milagro, Navarra, is er veel geïnvesteerd in de modernisering en verbetering van het knoflookmeristeemproces, waardoor de gezondheid van het zaad nog meer wordt gegarandeerd."

Volgens de specialist is de vraag naar witte knoflook van telers onder andere het gevolg van commerciële belangen. "Spaanse knoflooktelers zoeken steeds meer naar vroegrijpheid en het is erg belangrijk om een ​​ras te hebben dat zo vroeg mogelijk klaar is, voordat de oude voorraden ten einde komen, om de afzet van de rest van het nieuwe knoflookseizoen te garanderen," legt hij uit.


De huidige hausse in de zoektocht naar extra vroege knoflookvariëteiten op de Braziliaanse markt heeft ook enige invloed. Manuel Garcés: "Brazilië is een markt waar Spaanse knoflookexporteurs al heel lang werken en die de laatste jaren een terugval heeft gekend, maar nu herstelt en consolideert het. Het is een markt die vroege knoflook nodig heeft tot de komst van de Chinese teelt, waardoor Spaanse exporteurs veel competitiever kunnen zijn als ze witte lenteknoflook kunnen leveren. "

Tegelijkertijd blijft de paarse knoflook van Las Pedroñeras in toenemende mate buiten Spanje worden gewaardeerd dankzij de intense smaak en lange houdbaarheid - zelfs tot in Verenigde Staten of Australië. "Iedereen die paarse knoflook proeft, vindt het lekker. Hoewel het niet zo productief is als lenteknoflook, is het beter bestand tegen ziekten en heeft het een houdbaarheid van meer dan een jaar. Om die reden en ook vanwege zijn hoge kwaliteit, wordt het steeds meer gewaardeerd op de markten - het bereikt opmerkelijk hogere prijzen", zegt Manuel Garcés. "Dit soort knoflook is al geconsolideerd en daarom richten we ons op de zoektocht naar een wit lenteknoflook om het assortiment te vervolledigen", zegt hij.


De wereldwijde knoflookmarkt wordt duidelijk gedomineerd door China en in Europa is het praten over knoflook een kwestie van praten over Spanje. Planasa distribueert zijn zaden in de belangrijkste Spaanse teeltgebieden, zoals Castilië-La Mancha, Andalusië en Castilla-León. Buiten de landsgrenzen zetten ze zaden af in Italië, Frankrijk en andere landen in Centraal Noord-Europa.

Wat het huidige Spaanse knoflookseizoen betreft, legt Garcés uit dat deze is aangetast door klimatologische tegenslagen in de belangrijkste teeltgebieden.

"In La Mancha is meer dan 8.000 hectare knoflook door hevige regens getroffen, na een koelere lente dan normaal. Naast de volumes die verloren zijn gegaan, heeft een deel van de knoflook kwaliteitsproblemen door overmatig vocht. Hopelijk heeft dit geen directe invloed op de verkoop."

Planasa blijft inzetten op de knoflookteelt ondanks het feit dat de naam gelinkt is aan bessen. "Het is een belangrijk product voor ons en dat zal ook in de toekomst zo blijven." In de komende jaren hopen we ons marktaandeel te behouden en te blijven groeien, indien mogelijk. De volgende stap zal zijn om uit te breiden in telende landen buiten Europa", concludeert Garcés.


Voor meer informatie:
Manuel Garcés
Planasa
T: +34 948 867 700
M: +34 607 350 788
Publicatiedatum: