Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Spanje verwacht 35-40% minder kaki's

De impact van de nachtvorst aan het begin van het jaar, evenals van de hagel in de lente en zomer in de gebieden in Valencia waar kaki's worden geteeld, vertaalt zich in het volgende seizoen, dat in de herfst zal beginnen, in ongeveer 35-40% minder productie.

"Op dit moment lijkt het erop dat we tussen 35 en 40% minder zullen oogsten dan we hadden verwacht voor de vorst- en hagelstormen plaatsvonden, dat wil zeggen ongeveer 360 miljoen kilo", zegt Pascual Prats, de nieuwe president van de Spaanse kakicoŲperatie. "Er zal geen tekort aan kaki's zijn, maar er zal ook geen overschot zijn."


Hoewel de oogst tot nu toe met ongeveer vijftien dagen is vertraagd vanwege de lage temperaturen in de lente, zegt Prats dat de behandelingen die worden gebruikt om de ontwikkeling van de gewassen te versnellen, de markten in staat zullen stellen kaki's op de gebruikelijke data te hebben. Wat betreft de formaten, hoewel het nog te vroeg is om te weten, betekent het feit dat er zoveel kaki's uit de bomen zijn gevallen dat de bomen in het algemeen minder fruit zullen bevatten. Daarom kan er een overvloed aan grote maten zijn. "We hopen vergelijkbare maten te hebben als die van het vorige seizoen", zegt Pascual Prats.

"We hopen de sector te verenigen met gemeenschappelijke kwaliteitsnormen"
Een van de belangrijkste doelstellingen van de nieuwe directeur van de Spaanse kakicoŲperatie is om een overeenstemming te bereiken met alle partijen die de kaki-sector vertegenwoordigen, van groothandelaars tot detailhandels en een gemeenschappelijke kwaliteitsnorm vast te stellen voor zowel categorie I als categorie II.

"We moeten allemaal een overeenkomst bereiken, van de teeltorganisaties en de regelgevende instantie van de BOB Kaki Ribera del Xķquer tot aan de handelaren en de vertegenwoordigers van de grote distributie- en groothandelsmarkten. Retail en detail moeten begrijpen dat telers niet in staat zijn om fruit te leveren dat er zo perfect uitziet als biljartballen, des te meer in een seizoen als het huidige. Als een kaki wat krasjes heeft, betekent dat niet dat die niet geschikt is voor consumptie, of dat het niet de beste organoleptische eigenschappen heeft. Dus de prijs hoeft niet zo veel te dalen. We kunnen bijvoorbeeld afspreken dat deze kleine krasjes op de huid niet langer zijn dan 1,5 centimeter", legt Prats uit. "Het is erg belangrijk dat er een absolute consensus wordt bereikt in de kakisector, omdat er dan meer bereidheid zal zijn om te luisteren," zegt hij.

"Ik ben erg optimistisch over de mogelijkheid dat de kakisector zich verenigt en ik geloof dat we op de goede weg zijn. Hoewel we eigenlijk concurrenten op de markt zijn, streven we allemaal naar een gemeenschappelijk belang en dat is dat kaki een rendabel product blijft. Daarvoor moeten we de belangen van de telers vooropstellen", aldus Prats.

Prats zal, samen met andere vertegenwoordigers van de sector en exporteurs, binnenkort een commerciŽle missie naar China ondernemen en enkele gesprekken voeren met het Ministerie van Landbouw, Voedsel en Visserij om de goedkeuring van de protocollen voor dit land te bespoedigen. "We hebben dringend behoefte om de Chinese markt te openen vanwege het inkooppotentieel. In Europa hebben de prijzen van kaki's de laatste jaren een dieptepunt bereikt."

"Het hebben van slechts ťťn toonaangevende ras is een voordeel"
De meest aangeplante variŽteit in Spanje is de Rojo Brillante, die zeer gewaardeerd wordt door markten over de hele wereld en afgezet kan worden gedurende 5 tot 6 maanden, gegeven een goede planning op de plantage en het gebruik van koeling. Er zijn ook kleinere volumes van andere rassen, zoals de Maxim, die wordt geoogst tussen twee en drie weken voor de Rojo Brillante, de Ernesto, die vergelijkbaar is met de Rojo Brillante, maar met grotere maten of de Fuyu.

Terwijl het voor sommigen lijkt dat het hebben van slechts ťťn toonaangevend ras een beperkende factor is voor de marketing en groei van de fruit, is het voor Pascual Prats een voordeel. "Wanneer consumenten een kaki uit Spanje kopen, die in meer dan 90% van de gevallen een Rojo Brillante is, weten ze wat ze kunnen verwachten." Er zijn bijvoorbeeld een veelvoud aan clementine-variŽteiten, wat vaak leidt tot verwarring bij de consument. Met de Rojo Brillante krijgen we een veel grotere homogeniteit in termen van smaak, kwaliteit en productidentificatie."

Publicatiedatum: 7-8-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: