Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Postuma, Vroegop-Windig, Gebrs van Aarle, Willem Dijk vertellen

"Opvallende stijging aantal nieuwe groentespeciaalzaken"

Tholen - Er is volop aandacht voor AGF, vooral in combinatie met gezondheid en gemak. Met deze drie ingrediënten zijn er volop kansen om te ondernemen in AGF, zeggen de experts. Het is echter niet gemakkelijk om als zelfstandig ondernemer een winkelconcept te bedenken en uit te voeren met als basis AGF. Wat zien de groothandels? Staan er veel nieuwe ondernemers op, breiden ze uit? Wat zijn de belangrijke concepten?


Rebecca Haaker, accountmanager bij Vroegop-Windig en Erik Postuma, algemeen directeur bij Postuma


Bij de markten zien we deze groei nog niet, maar wij zijn er van overtuigd dat er ruimte is voor nieuwe of vernieuwde concepten voor de markthandel waarin topkwaliteit de drijvende kracht wordt en niet meer de prijs (alleen). Een aantal van onze marktklanten hebben zich hier ook in bewezen de laatste jaren en bij die groep is het rendement van hun bedrijf veelal een stuk verbeterd.

Convenience is een sterke stijger in alle vormen van detailhandel, ook hier zijn wij zeer actief bij onze klanten en hebben wij diverse samenwerkingsverbanden op het gebied van maaltijden, gesneden groente, smoothies en nog veel en veel meer. Wij willen onze klanten daarin maximaal kunnen inspireren maar ook ontzorgen en dit brengt veel rust in het bedrijfsproces bij onze klanten", aldus Erik Postuma van Postuma AGF

Versspecialisten van Vroegop-Windig zitten niet stil
"Bij Vroegop-Windig merken we dat groentespeciaalzaken steeds meer versspecialisten worden waarbij smaak én gemak echt de hoofdrol spelen. De meest smaakvolle maaltijden worden aangeboden waarbij consumenten volop verrast worden. Dit jaar heeft Vroegop-Windig een aantal nieuwe klanten, waaronder jonge ondernemers, mogen verwelkomen die naast onbewerkte producten een steeds groter gedeelte van hun winkel inrichten met verse maaltijden, soepen, sappen, desserts, gebak, noten en ook andere delicatessen. Een enkele klant richt zich hierbij zelfs alleen nog maar op vers bereide seizoensgebonden maaltijden.

Onderscheiden van de gebruikelijke versproducten gebeurt middels kwaliteitsmerken, unieke concepten, lokale telers en duurzame producten. Het concept 'blurring' is inmiddels al flink ingeburgerd bij de speciaalzaak want met alleen onbewerkte AGF red je het niet. Klanten komen terug voor die enorm lekkere maaltijdsalade of zelfgemaakte appeltaart. Producten die supermarkten niet kunnen evenaren", aldus Maaike Retra van Vroegop-Windig.

"Onze gevestigde klanten zitten trouwens ook niet stil en gaan zich nog meer specialiseren en onderscheiden van de supermarkten. Zij willen meer geïnspireerd worden, dat verklaart ook wel waarom op het VEG event de poké bowl van onze diverse soorten groenterijst dan ook enorm aansloeg. Inmiddels hebben wij deze groente poké bowls al op meerdere plekken terug zien komen", vult Rebecca Haaker, accountmanager bij Vroegop-Windig aan.

Maaike: "Deze verandering in de markt vereist ook een andere manier van inkopen binnen de groothandel, waarbij duurzaamheid, innovatieve producten en kwaliteit meer dan ooit voorop staan. Zo heeft Vroegop-Windig eind vorig jaar haar snijderij uitgebreid en gemoderniseerd om zo klanten op het convenience vlak volledig te kunnen ondersteunen en ontzorgen."

Het assortiment gaat de breedte in bij Gebrs van Aarle
"Wij zien een positieve ontwikkelingen bij zowel bestaande groentespeciaalzaken als bij boerderijwinkels en daarnaast zien we ook nieuwe initiatieven ontstaan. In alle gevallen zien we dat de focus momenteel ligt op assortimentstoevoegingen en assortimentsvernieuwing. Het assortiment gaat de breedte in. Niet alleen het AGF-assortiment wordt steeds ruimer, het wordt tevens aangevuld met gemak-producten zoals sappen, (fruit)salades, maaltijdcomponenten. Het nieuwe assortiment bestaat uit ultra verse maaltijden en salades, maar ook uit andere versproducten zoals bijvoorbeeld zuivel en vers vlees.
Gebrs van Aarle gaat vanzelfsprekend mee in deze ontwikkeling. We bewegen met de markt en onze klanten mee. Ons assortiment is de laatste jaren enorm veranderd en is zowel in de breedte als in de diepte continu in ontwikkeling. Naast de assortimentsontwikkeling streven wij er naar onze klant zoveel mogelijk te kennen en daardoor te kunnen ontzorgen. Daar staat een continue optimalisatie van onze dienstverlening tegenover wat enkel mogelijk is dankzij een goede samenwerking en een vertrouwensband tussen ons en onze klant", aldus Han Ploegmakers van Gebrs van Aarle.

Positiviteit en groei bij de AGF speciaalzaak bij Willem Dijk AGF 
"Het laatste jaar ziet Willem Dijk AGF een enorme positieve ontwikkeling bij de AGF speciaalzaak. Ondernemers staan op en komen in beweging.Door de positieve ontwikkeling van AGF en de enorme vraag naar gezonde en goede aardappelen, groenten en fruit ontstaan er vele kansen.Onze klanten vragen om mogelijkheden zich door te ontwikkelen, daarom organiseren we cursussen en lezingen.Zo organiseren we in samenwerking met Rational kookdemonstraties. We hebben in onze keuken de apparatuur van Rational beschikbaar om hiermee te experimenteren en te inspireren.Daarnaast organiseren we o.a. in samenwerking met ADN cursussen en lezingen. Je ziet een positieve ontwikkeling van interesse in deze initiatieven. 

Ook de nieuwe jonge generatie staat op. Zowel binnen de ambulante handel, maar ook binnen de AGF speciaalzaken zien we nieuwe initiatieven.Deze generatie pakt het anders aan, is bewuster bezig met kansen en met geld verdienen. Men wil onderscheidend vermogen en kwaliteitsproducten.We zien ontwikkelingen in vorm van online initiatieven. Bijvoorbeeld richting horeca maar ook nieuwe bedrijfsfruit initiatieven.Ook zijn we gestart met een groep studenten van de Twentse Universiteit die bezig zijn met een andere vorm van voedseldistributie naar de consument.

Het laatste jaar hebben we meerdere nieuwe AGF specialisten mogen verwelkomen. Enkele hiervan zijn compleet nieuwe winkels.Convenience, gemaksvoeding, panklaar en lekkere culinaire hapjes zijn hier de basis. De één met een kaasafdeling erbij, de ander met een verse broodjes corner.Allemaal ondernemers die het "gezonde goud" zien in vorm van aardappelen, groenten en fruit.Deze winkels helpen wij met de start-up. Zowel onze buitendienst, maar ook onze marketing mensen en de vaste verkoper spelen hier een rol in", aldus Willem Dijk.


Voor meer informatie:
Postuma AGF
Erik Postuma
Spoorstraat 47
8271 RG IJsselmuiden
T:038-3370099
M: 06-46144242
erik.postuma@postuma.nl
www.postuma.nl

Vroegop-Windig
Jan van Galenstraat 4
1051 KM Amsterdam
T:+31 (0)20 - 606 18 18
F: + 31 (0)20 - 606 18 82

Gebrs van Aarle
Van Leeuwenhoekweg 39
5482 TK Schijndel
T: (073) 5441919
info@aarlegebrs.nl
www.gebrsvanaarle.eu

Willem Dijk AGF BV
De Ossenboer 2
7547 SJ Enschede
T: 053 486 47 50
M: 06 1515 01 76