Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Groothandelsmarkt Perpignan

"We hebben geen tekort aan projecten op Saint-Charles International"

Saint Charles International was aanvankelijk een centrum voor marketing, transport en logistiek met een focus op citrus. In de loop der tijd heeft het z'n aanbod kunnen uitbreiden. Denis Ginard, president van de Nationale Unie van Importeurs en Exporteurs van Groenten en Fruit (SNIFL): "Al een aantal jaar bestaat het totale volume voor 50% uit citrus en ander fruit en 50% groenten. Dit is mogelijk door investeringen in de koelketen en geconditioneerde opslagruimten. Deze mix heeft zich uitgebreid met een aanbod van conventionele en biologische producten."


Denis Ginard

Na vorig seizoen was het meest aangeboden fruit op Saint Charles International in Perpignan was de sinaasappel, gevolgd door mandarijnen, daarna perziken/nectarines en (water)meloenen. Voor groenten is de volgorde: tomaten, paprika's, daarna sla en courgette.



Denis: "De bedrijven op het terrein hebben de afgelopen 50 jaar een goed aanpassingsvermogen laten zien om aan de vraag van de consument te voldoen. De veranderende vraag komt voort uit nieuwe trends door andere gewoonten. Onder de producten die een zeker volume vertegenwoordigen kunnen we watermeloenen in al z'n vormen scharen, zoals mini-watermeloenen of zaadloze rassen, persimmon, dat ook bekend begint te worden en steeds meer wordt geëxporteerd, en een assortiment rood fruit. De echt klassieke producten zoals aardbeien vertegenwoordigen nog steeds de meerderheid van het overall totaal, maar frambozen en blauwe bessen halen in. In bescheiden mate is de toename van mango's, granaatappelen en avocado's opmerkzaam."

"Van de 1.766.000 ton die jaarlijks verwerkt wordt komt 1.100.000 ton uit Spanje en 450.000 ton uit Marokko. Franse producten vertegenwoordigen 6 tot 8% van het totale marktvolume. Wat transport en logistiek betreft heeft de hele regio voordeel van het terrein door de infrastructuur en door de grote stroom naar de Franse en Europese markten vanuit Perpignan. Saint Charles International werd door lokale import/exportbedrijven gebouwd die snel gevolgd werden door Franse dochterondernemingen van grote Spaanse en Marokkaanse ketens, die de marketing en logistiek voor hun producten vanuit Perpignan in Frankrijk en de rest van Europa wilden ontwikkelen."

"De voordelen van vestiging op ons terrein zijn, bijvoorbeeld, het delen van middelen die bruikbaar zijn voor de ontwikkeling van alle bedrijven in onze sector. Dit is in het bijzonder te danken aan de SNIFL met z'n in Europa unieke transport- en logistieke faciliteiten met dagelijkse groepsvertrekken naar alle grote Franse en Europese steden. Ook de aanwezigheid van staatsadministratiediensten voor de groenten- en fruitsector, waarvan de expertise door heel Europa erkend wordt (douane, voedselveiligheidsdiensten enz.) is van grote waarde. Dit maakt het allemaal erg aantrekkelijk en heeft ervoor gezorgd dat er een sterke ontwikkeling op de arbeidsmarkt in het gebied is ontstaan en voor bedrijven betekent het toegevoegde waarde."

"De mix van zakelijke inkopers is over de jaren veranderd, hoewel de laatste tijd een status quo lijkt te zijn ontstaan. In het begin vormden vooral groothandels het grootste deel van de klanten. In de loop der jaren hebben centrale inkoopbureaus het klantenportfolio gecompleteerd. Supermarkten zijn daarom een belangrijk deel van het Saint-Charles inkopersportfolio. Enkele van onze bedrijven blijven gespecialiseerd in een of andere clientèle, terwijl andere voor alle markten gaan. Het beeld zou niet compleet zijn als buitenlandse importeurs niet meegeteld werden. Van de 1.766.000 ton wordt 60% in Frankrijk verhandeld en 40% in andere landen, vooral Duitsland, Italië en Zwitserland. Van deze stromen worden sommige direct gedistribueerd, terwijl andere via importeurs verhandeld worden."

"Er zijn twee hoofdprofielen in Saint-Charles: de dochterondernemingen van grote buitenlandse ketens (of coöperaties) die er een beleid op nahouden om management te vervangen zoals in elke andere groep aandeelhouders en onafhankelijke familiebedrijven die in principe last kunnen hebben van opvolgingsproblemen. Tot op heden hebben we gezien dat in de meeste gevallen de nieuwe generaties het stokje hebben overgenomen van hun ouders, met enkele voorbeelden van overnames door een of meerdere medewerkers van de vroegere eigenaar. Problemen worden meestal intern opgelost."



"Onze bedrijven ontwikkelen zich. Het probleem dat opdoemt is de vraag naar grond om nieuwe bedrijven de kans te geven zich in ons gebied te settelen, of om oude bedrijven de kans te geven om uit te breiden. We blijven ons ontwikkelen, zodra de grond rond ons gebied vrij komt door de gemeente Perpignan. Ontwikkelingsprojecten staan al in de planning en we zullen nieuwe marketing-, transport- en logistiekbedrijven verwelkomen."

"De eerste garantie voor de toekomst geldt, natuurlijk, de dynamiek en projecten van de bedrijfsleiders. Deze versterken het "Bureaux", SNIFL's Boards of Directors, en kunnen van de hoofdzaken een succes maken."

"De Saint-Charles Quality Approach is de pionier geweest in Frankrijks groenten- en fruitwereld en heeft geholpen om van de hoofdprincipes van het HACCP proces, inclusief gezondheidsanalyses, regelgeving en standaardcontroles een dagelijkse bezigheid te maken. Dit begon met de staatsadministratie en is meer dan 15 jaar doorgegaan. Uiteindelijk is een driejaars-akkoord bereikt. SNILF is ook al drie jaar lang een trainingscentrum en leidt elk jaar honderden mensen op: nieuwe kwaliteitscontroleurs, studenten op stage. We bieden ook ad hoc training op aanvraag van bedrijven aan, of ze nu lid van de vakbond zijn of niet."

"Andere voorbeelden zijn beheersing van afvalrecycling, de zoektocht naar energieoplossingen (de daken van de bedrijven zijn al voorzien van zonnepanelen) en, op een zelfde manier, de multimodaliteit die over water gaat voor noordelijke stromen (de commerciële haven van Port-Vendres is ongeveer 20 minuten verwijderd van het terrein) of de spoorwegen voor leveringen aan onze klanten. Naast het terrein ligt een spoorweg."

"De groei van Saint Charles International lag in recente jaren vooral in export. De internationale markt blijft een mogelijkheid voor de toekomst." Hiervoor worden bedrijven gesteund door de group Saint-Charles Export, opgericht in 2007, die sleuteloplossingen biedt door inkopers op handelsbeurzen te ontvangen."

"Multimodaliteit is ook een project waarin we op de lange termijn investeren als onderdeel van ons mondiale duurzame ontwikkelingsbeleid. We hebben veel mogelijkheden gecreëerd op het gebied van training, recruitment, kwaliteit en digitalisering. Om kort te gaan, we hebben geen gebrek aan projecten." 

Het Saint Charles International ontvangt en verhandelt producten van mediterrane herkomst, vooral uit Spanje, Marokko en Frankrijk.
Denis: "We werken ook aan de ontwikkeling van ons klantenportfolio, vooral het buitenlandse, via Saint-Charles Export. De diversiteit van de herkomst van de producten die verwerkt worden is belangrijk voor onze ontwikkelingsstrategie om een breed scala aan producten aan te kunnen bieden van 1 januari tot en met 31 december."



Het terrein verhandelt 1.766.000 ton voor 1,95 miljard euro in sales (2016/2017 sales cijfers). 2.200 vaste werknemers werken dagelijks op Saint Charles International.

Voor meer informatie:
St. Charles International
0033 4 68 54 66 40


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018