Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan in't Veld, Cool Fresh International:

"Wat meer trots zou de AGF-sector goed doen"

Tholen - In een interview met CEO Johan in't Veld komt één begrip steeds terug: zoeken naar de gemeenschappelijke deler. De CEO van de Cool Fresh Group, moederbedrijf van Cool Fresh International maakt zich sterk voor samenwerking op tal van terreinen. Of het nou is om jong talent aan het de sector te binden of een goede ontsluiting van het handelscentrum. "We vergeten weleens trots te zijn op de unieke draaischijf die we hier hebben. Maar liefst 25 % van het totaal volume AGF loopt via de bedrijven op dit terrein. Maar moeten ook aan jonge mensen uitleggen hoe sexy werken in onze sector is."



Trots is Johan ook op het 96 hectare tellende agrologistieke bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard dat na een lange aanloopperiode inmiddels volop klaar is voor een verdere gronduitgifte. Dat ging niet vanzelf. De plannen voor het terrein werden gesmeed toen de economische situatie rooskleuriger was, toen de grond eenmaal beschikbaar was waren de bedrijven een stuk voorzichtiger. Dat het plan ook nog eens een samenwerkingsverband was tussen de gemeentebesturen van Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam maakte de situatie er niet eenvoudiger op. "Een dynamische stilstand", zo noemt de ondernemer de ontstane situatie.

Niet bij de pakken neerzitten
Hij ging echter niet bij de pakken neerzitten. "De ontsluiting op het terrein is gewoon zo dramatisch, daar moest iets aan gebeuren. Samen met de ondernemers van de Handelsweg werken we hier op de drukke dagen met eigen verkeersregelaars. Dat frustreerde me enorm. Ik heb dat een jaartje aangekeken en ben toen met enkele collega's naar de Provincie gestapt. Onze boodschap: we hebben een prachtig renderend bedrijventerrein, zijn wereldwijd bekend, maar we kunnen niet verder. Als de bestuurders het economisch belang zien, dan komen ze ook wel over de brug. Inmiddels komt er een gebiedsvisie aan en volgt er een plan van aanpak over de infrastructuur. Daarbij hebben we al veel kunnen bereiken. Inmiddels staat het zowel bij de provincie als de gemeenten weer als prioriteit op de agenda ven de bestuurders."

Van Gelder en Bakker Barendrecht hebben al ingetekend voor de grond op Nieuw-Reijerwaard. "Het zou fantastisch zijn als er ook een DC van een supermarkt of bijvoorbeeld een e-commerce partij zich op het terrein zou vestigen. Daar moeten we niet bang voor zijn, maar juist voor gaan", zegt Johan. Hij houdt ook voor Cool Fresh de optie van nieuwbouw open, al wil hij eerst zien hoe de infrastructuur op de huidige locatie er definitief uit gaat zien. "Het handelscentrum zoals we dat hier hebben, is echt uniek. Dankzij de unieke locatie achter de haven en natuurlijk de marktwerking is dit gebied zo groot geworden. We vergeten dat alleen te vertellen aan de rest van de wereld."

Verder kijken dan de waan van de dag
"Persoonlijk heeft mij het gebrek aan samenwerking in de AGF-sector wel wat bevreemd. Ik kom uit de out-of-home-sector en daar werkt men ondanks de concurrentie toch meer samen. Hier op het terrein weet men elkaar voor een paar kistjes peterselie of citroenen prima te vinden, maar de gemiddelde AGF'er kijkt niet veel verder dan de waan van de dag. Ik pleit voor meer samenwerking op tal van gebieden. En dan maakt het me echt niet uit of een inkomende handelsmissie hier bij Cool Fresh of bij een ander bedrijf op het terrein komt kijken."

Dat brengt hem gelijk op zijn tweede punt. "Veel collega's in de AGF-sector hebben een karrenvracht aan ervaring in de import en export van aardappelen, groenten en fruit, maar het gros van de AGF'ers is man, oud, grijs of kaal, zoals ikzelf", lacht Johan. "We moeten de jongeren laten zien hoe aantrekkelijk onze sector is. We hebben een prachtig verhaal te vertellen. De sector gaat écht ergens over. We werken in een wereldwijde business, er zijn tal van carrièremogelijkheden en je kunt culturen zien en reizen. Wat wil je nog meer. Het argument dat AGF'ers van 6.00 tot 19.00 uur moeten werken is echt achterhaald. Een modern pand is 24 uur in bedrijf, maar de mensen niet."



"We hebben samen met Rotterdam Foodcluster en een aantal partijen uit de AGF-sector de handschoen opgepakt en organiseren op 4 en 5 oktober een tweedaags evenement in de Maassilo in Rotterdam, waar we met 200 jongeren tussen de 17 en 25 jaar in multidisciplinaire teams aan de slag gaan met bestaande vraagstukken uit de groente- en fruitsector", vertelt Johan. Het evenement wordt georganiseerd door Rotterdam Food Cluster, in samenwerking met Bakker Barendrecht, Cool Fresh, GroentenFruit Huis, Hessing Supervers, Koppert Cress, Rijk Zwaan, The Greenery en 4Evergreen.

Tweedaags event
Het tweedaagse evenement gaat op donderdagochtend van start met inspirerende keynote sprekers. De deelnemers worden gefaciliteerd met teamcoaches, inspiratiesessies en workshops. Voor de innerlijke mens wordt uiteraard goed gezorgd, en de deelnemers kunnen eventueel overnachten in de buurt van het evenement. Vrijdag einde dag wordt er een expo georganiseerd waar de resultaten van de challenges door de teams worden gepresenteerd. Een professionele jury kiest een winnaar die bij een internationaal bedrijf zijn concept verder mag uitwerken. Bovendien mag het winnende team op een fieldtrip naar Zuid-Afrika.

"We gaan de jongeren de vraag voorleggen hoe de AGF-sector in de toekomst relevant kan blijven. Die vraag houden we bewust breed, zodat de jongeren zelf met nieuwe ideeën komen, waar wij van kunnen leren. Jongeren zijn de consumenten van de toekomst en om de foodsector te innoveren zijn frisse blikken van deze generatie essentieel", zegt Johan. "Door deel te nemen aan het event leren jongeren de bedrijven kennen, vergroten de deelnemers hun netwerk en kunnen ze écht het verschil maken in de wereldwijde AGF-sector."

Voor meer informatie:
Johan in't Veld
Cool Fresh International
Mob: +31651849250
johan@coolfresh.nl
www.coolfresh.nl