Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Meerwaarde voor retailer én teler

REO Veiling zet met Fine Fleur sterk in op zachtfruit

Een goede ondernemer past zich vlot aan markttendensen aan. Dat geldt ook voor de REO Veiling en haar producenten. Onder het kwaliteitsmerk Fine Fleur nam de veiling vorig jaar voor het eerst zachtfruit in het aanbod op. Voor aardbeien is dat al het vierde jaar, voor frambozen, braambessen en rode bessen is dit dus het tweede jaar. Sinds juni wordt nu ook blauwe bes onder het kwaliteitsmerk Fine Fleur verkocht. Onlangs werd eveneens bloemkool en verschillende slasoorten (lollo bionda, lollo rossa, groene en rode eikenbladsla) toegevoegd. Een groeiend aantal telers springt in deze dans, waardoor het aanbod ruimer wordt en er goed kan worden ingespeeld op de verruimde vraag van de consument. De REO Veiling staat al langer bekend omwille van de sterke openluchtteelt, maar intussen zetten heel wat producenten ook in op glasteelt.



Frambozen
"De stap van groenten naar fruit zetten, betekende een stevige aanpassing", getuigt producent Stefaan Pype. "Dit vergt een aantal investeringen en betekent dat je meer mankracht nodig hebt om alles tijdig te kunnen plukken. Toch ben ik heel blij met deze cruciale verandering. Ik teel onder meer braambessen en blauwe bessen, maar zet vooral in op rode frambozen."

De frambozen komen op de markt onder het kwaliteitsmerk Fine Fleur. Onder dit merk verkocht de veiling al groenten zoals krulandijvie, kropsla, prei, grondtomaten, grondwitloof, jonge courgettes en hopscheuten. Vier jaar geleden kwamen daar grondaardbeien bij, sinds vorig jaar dus ook frambozen.



Fine Fleur
"De Fine Fleur frambozen zijn niet te rood en niet te rijp. Ze worden verkocht in een aantrekkelijke en handig meeneembare verpakking, die enkele dagen in de winkel kan blijven liggen. Dit jaar zetten we nog meer in voor betere continuïteit in de productie van het Fine Fleur zachtfruit. Zo zorgen we voor een nog betere service richting onze kopers," zegt Stefaan. "Alle Fine Fleur-producten ondergaan vooraf een strenge controle, om de retailer te garanderen dat elk doosje perfect verkoopbaar is naar de eindconsument. Bovendien kunnen retailers via de REO Veiling van interessante prijzen genieten. Producten van Fine Fleur kunnen worden verkocht via de klok of via weekbemiddeling, waardoor de koper zeker is van een vaste prijs."

Het aanbod aan zachtfruit is de jongste jaren gevoelig gegroeid en speelt daardoor uitstekend in op de hoge marktvraag. Via de actie 'Start2Berry' wil de REO Veiling nog meer producenten aanmoedigen om zachtfruit te gaan telen en zo nog gerichter op de vraag in te spelen. Met drie infosessies kunnen telers leren wat zachtfruit voor hun bedrijf kan betekenen.



Start2Berry
"De infosessies van Start2Berry hebben ook mij overtuigd", aldus Stefaan Pype. "In totaal zijn er al een twaalftal Fine Fleur-producenten die zachtfruit telen. Op die manier kunnen we via de veiling nog beter inspelen op de noden van de groothandelaar. Daarnaast biedt deze aanpak ook het voordeel van een lokale teelt. Bij steeds meer consumenten stijgt het bewustzijn om producten uit de streek te nuttigen en de ecologische voetafdruk zo te verlagen. Hierdoor zullen op termijn hopelijk ook meer supermarkten inzetten op (West-)Vlaamse producten en zal deze actie, letterlijk en figuurlijk, nog meer en betere vruchten afwerpen."


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018