Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: stabiele prijzen voor steenfruit wegens schaarste

Het huidige Spaanse steenfruitseizoen wordt in alle teeltgebieden gekenmerkt door vertragingen bij de oogst. Ook is er sprake van een significante schaarste. Dit zorgt ervoor dat de prijzen nu stabiel blijven, terwijl normaal gezien de prijzen in deze tijd van het jaar zouden moeten zakken.

"Het fruit heeft te lijden gehad van vorst, zware neerslag en hagel. Ondanks dat krijgen we nu goede volumes binnen, zij het dat ze iets later zijn dan normaal. We gaan dit jaar een kleinere opbrengst krijgen dan vorig jaar," aldus Josep Presseguer van Fruits de Ponent.



"Op een gegeven moment is er in een seizoen altijd sprake van een neerwaartse druk op de prijzen, als er meer aanbod beschikbaar komt. Dit jaar hebben we dat extra aanbod echter simpelweg niet. Dit geldt voor alle teeltgebieden. We hebben genoeg voorraad voor twee of hooguit drie dagen. Tot nu toe zijn we niet in staat geweest om al het fruit te leveren waar naar wordt gevraagd. Dit leidt daarom noodgedwongen tot hogere prijzen dan vorig jaar," aldus Josep Presseguer. "De prijzen blijven nu gelijk, terwijl ze allang hadden moeten zakken. De opbrengst in Frankrijk en Italië is ook significant afgenomen, wat nu duidelijk is te zien. We hopen dat grote supermarktketens tijdens de rest van het seizoen begrip hebben voor deze situatie."

Volgens de directeur van de coöperatie zou steenfruit niet gebruikt moeten worden als een luxeproduct om klanten aan te trekken. "Ook moet het niet iets zijn waarmee supermarkten een wedstrijd kunnen houden over wie steenfruit het goedkoopst aan kan bieden. Grote ketens zullen ooit moeten beseffen dat de strenge eisen die met betrekking tot rijpheid bij telers worden gesteld niet helpen om de consumptie van steenfruit te bevorderen. De vraag zou waarschijnlijk een stuk groter zijn als we fruit aan konden bieden dat zich meer op het punt van ideale rijpheid bevindt. Er zou weliswaar een groter risico op uitval kunnen zijn, maar de omzet die hierdoor zou worden verkregen zou een stuk groter zijn. Consumenten zouden dan namelijk vaker opnieuw steenfruit kopen. Bovendien zou fruit dat risico loopt om te lang in de schappen te liggen op andere manieren gepromoot kunnen worden. Dat soort fruit kan bijvoorbeeld aangeprezen worden voor de verwerking tot jam. We moeten meer creatief zijn."

Promotie in Oost-Europa met Anecoop
Bij de laatste editie van Fruit Logistica in februari kondigde Fruits de Ponent een partnerschap aan met de coöperatie Anecoop.

"We hebben nu onze eerste steenfruitseizoen met Anecoop. We merken dat de communicatie een stuk is verbeterd en dat er tussen alle teeltgebieden beter informatie wordt gewisseld. Door met een handelsplatform als Anecoop te werken hopen we onszelf beter te vestigen in markten die tot nu toe wat zwakker voor Fruits de Ponent geweest zijn. Dit zijn bijvoorbeeld markten in Oost- en Centraal-Europese landen. Anecoop profiteeert op zijn beurt van onze specialisering in steenfruit, onze kennis met betrekking tot de export hiervan en onze positie als marktleider in Catalonië. Anecoop was tot nu toe meer gefocust op de afzet van fruit in het zuiden van Spanje. Nu was onze relatie met Anecoop al erg goed voordat we dit samenwerkingsverband aangingen, dus in die zin is er niet zo veel veranderd," zegt Josep Presseguer tot slot.


Voor meer informatie:
Santi Bonet
Fruits de Ponent
T: +34 973 791770
sbonet@fruitsponent.com
Publicatiedatum: