Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Klanten nemen nog twee zakken aardappelen van 5 kilo mee

Volumeverkoop bij Tangermarkt

Tholen – In de tijd waar supermarkten inspelen op de trends gemak, ouderen en kleine huishoudens, valt op dat Tangermarkt succesvol is met volumeverkoop. De retailketen gericht op de multiculturele samenleving heeft inmiddels 15 vestigingen in stedelijke gebieden in Nederland (10) en België(5). "Voor ons is het niet belangrijk om veel te verdienen, maar om mensen te verassen met lage prijzen. We willen dat de mensen over ons gaan praten", vertelt Mohamed Benkhallouk, bedrijfsleider van Tangermarkt Amsterdam en Kiel (België).


Bij Tangermarkt is de AGF-afdeling het visitekaartje van de winkel. "Als de winkel het toelaat plaatsen we de AGF-afdeling bij de entree. Door de afdeling af te sluiten houden we de ruimte zo koel mogelijk, bij de grotere winkels wordt de ruimte ook actief gekoeld."



De AGF-inkoop is centraal geregeld vanuit de hoofdvestiging in Amsterdam. "Doordat we grote hoeveelheden inkopen kunnen we zeer scherpe prijzen hanteren. Volume is daarbij belangrijker dan de hoogste kwaliteit." Klanten nemen ook grote volumes mee, hoewel dat in de loop der jaren minder is geworden. "Vroeger namen klanten zakken met 20 kilo aardappelen mee. Die hebben we nu niet meer, het is toch een beetje te zwaar. Er liggen nu zakken van 5 kilo, daarvan nemen klanten vaak 2 zakken tergelijk van mee, net als uien bijvoorbeeld. Aardappelen en uien zijn belangrijke ingrediënten voor de tajine."



In convenience zijn klanten van Tangermarkt niet geïnteresseerd. In de koeling wel voorverpakte slamixen, volumezakken met radijs maar geen panklare (soep)groenten. "Al bewerkte producten zijn niet populair bij onze klanten. Zij willen zelf de groenten zo vers mogelijk zelf verwerken."


Het assortiment bestaat uit producten die een hoge omloopsnelheid hebben. De al genoemde aardappelen, uien, sla en radijs in meeneemverpakking. Daarnaast is er losse verkoop van veel verschillende soorten paprika's, tomaten, komkommers en in de zomer ook de typische megawatermeloenen (ter plekke op maat gesneden) en specialties als okra, bakbananen, papaja, tamarinde. Ook Hollandse groenten als prei en bloemkool liggen in de schappen maar een populair Noordeuropees product als asperges, ook al is het goedkoop in het hoogseizoen, zul je er niet aantreffen.



Tanger startte 30 jaar geleden als buurtsuper in Den Haag en breidde langzaam uit naar meer filialen. Rond 2010 openden ze het vierde filiaal en sindsdien kan Tanger zich winkelketen noemen. Het filiaal in Kiel (Antwerpen) opende vorig jaar augustus. Het pand kwam vrij omdat AH wegens de fusie met Delhaize winkeloppervlakte moest inleveren. Ook een voormalig AH-filiaal in Leiden is onlangs omgebouwd tot Tangermarkt.