Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Morrisons doet proef met statiegeldflessen

Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro

Spar breidt double deck-opleggers uit
De Nederlandse Spar heeft het eigen wagenpark aan vrachtwagens uitgebreid met een aantal zogeheten double deck-opleggers. Ook gaat Spar gebruik maken van twee "super lorries". De vrachtwagens met double deck-opleggers kunnen 75 containers vervoeren, terwijl een reguliere vrachtwagen slechts 48 containers mee kan nemen. De opleggers bevatten eigen koeling in de bovenste helft en ruimte voor ongekoelde lading in de onderste, wat de naam double deck verklaart. Volgens Spar kunnen de nieuwe vrachtwagens zo'n 90% van alle Nederlandse locaties bereiken. Ook zorgen de nieuwe vrachtwagens voor minder olieverbruik, rijtijden en CO2-uitstoot.
Bron: esmmagazine.com

Zuid-Koreaans bedrijf investeert in Amerikaanse online retailer
Het Zuid-Koreaanse GS Retail gaat 33 miljard won (€25 miljoen) investeren in een Amerikaanse online retailer. Het is voor het eerst dat het Zuid-Koreaanse bedrijf in een buitenlandse onderneming investeert. GS Retail heeft een overeenkomst getekend met Thrive Market om aandelen in het bedrijf te kopen. Thrive Market levert voornamelijk biologische producten aan consumenten die hiervoor een jaarlijks abonnement van US$60 (€51,53) betalen. Volgens GS Retail werd besloten om te investeren om zo een leiderschapspositie in de sector voor biologische voedingsmiddelen te verkrijgen. GS Retail wil binnen een jaar de producten van Thrive Market via de eigen retailkanalen investeren, waaronder via de buurtwinkelketen GS25 en via de hypermarktketen GS Supermarket.
Bron: english.yonhapnews.co.kr

Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
De Duitse vakbond Verdi heeft bij 34.000 werknemers van de hypermarktketen Real van Metro een oproep gedaan om te staken. Verdi wil daarmee protesteren tegen een nieuwe loonovereenkomst, die ervoor zorgt dat nieuwe werknemers 23% minder salaris gaan krijgen. "We willen vechten voor een loon waar je tenminste van kan leven," aldus Stefanie Nutzenberger van Verdi.
Bron: thisismoney.co.uk

VK: Morrisons doet proef met statiegeldflessen
De Britse keten gaat bij wijze van proef werken met statiegeldflessen. Het bedrijf heeft bij twee vestigingen in North Yorkshire en South Lanarkshire automaten voor flesinname geïnstalleerd, die in de komende zes maande zullen worden gebruikt. De automaten nemen zowel plastic flessen met streepjescodes in als huismerkflessen van Morrisons die geen streepjescode hebben.
Bron: home.bt.com

Kenia: online platform breidt uit
Het Keniaanse online platform Kilimall wil in de rest van Afrika uitbreiden. De online supermarkt is nu actief in Kenia, Oeganda en Nigeria. Met 2022 wil het bedrijf ook in alle andere Afrikaanse markten actief zijn. Kilimall ziet wegens de toenemende vraag in de eigen markt naar online retail ook mogelijkheden in nieuwe regio's. CEO Yang Tao verwacht dat Afrika in de komende vijf jaar een enorme opmars op het gebied van ecommerce gaat zien. Verschillende factoren die hieraan bijdragen zijn onder andere de afnemende kosten voor internet, de opkomst van mobiel internet en de investeringen van Afrikaanse overheden in IT.
Bron: retailanalysis.igd.com

Finland: S Group heeft 2,7% meer omzet in eerste halfjaar
De netto omzet van de Finse S Group is in het eerste halfjaar van 2018 met 2,7% toegenomen tot €5,61 miljard. Volgens de coöperatie kwam de omzettoename door de toename in winkelverkeer, de eigen supermarkten en de afdelingen van het bedrijf voor voedingsmiddelen. Ook had het e-commerce-kanaal een sterke groei in omzet. Volgens S Group was de eigen omzet sterker gegroeid dan die van de Finse supermarktsector als geheel. De omzet van het supermarktsegment van S Group steeg met 5,8% tot €3,56 miljard. Volgens CEO Taavi Heikkilä kwam het sterke resultaat voor een deel door het warme weer aan het begin van de zomer, waardoor het winkelverkeer was toegenomen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Albertsons begint met Instacart biologische online supermarkt
Albertsons werkt met Instacart samen aan de lancering van de online supermarkt O Organics Market. O Organics Market krijgt een assortiment van rond de 3.800 producten, dat bestaat uit huismerken van Albertsons en biologische, natuurlijke en andere gezonde producten. Onder de huismerken zijn de merken O Organics en Open Nature vertegenwoordigd. O Organics Market is op dit moment beschikbaar in San Francisco en Washington en er zijn plannen voor uitbreiding. De nieuwe online markt zal ervoor zorgen dat de online aanwezigheid van Albertsons wordt uitgebreid en dat meer consumenten op Instacart toegang krijgen tot de natuurlijke en biologische huismerken van de retailgroep.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Target breidt afhaalservice uit naar 200 winkels
Target heeft zijn afhaalservice uitgebreid naar zo'n 200 vestigingen in het midwesten, zuiden en oosten van de VS. Consumenten kunnen nu via een mobiele app hun boodschappen bestellen, naar een Target-vestiging toe rijden en deze vervolgens bij hun auto laten brengen door een medewerker van de supermarkt. De 200 vestigingen waar de service wordt geïmplementeerd bevinden zich onder andere in Chicago, Indianapolis, Ohio, Michigan, Kentucky, Pennsylvania en West-Virginia.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Costco heeft 11,7% meer omzet in juni
Costco Wholesale Corporation had in de periode van vijf weken tot 8 juli een toename in omzet van 11,7%. De omzet kwam neer op $13,6 miljard (€11,7 miljard), terwijl deze in dezelfde periode van vorig jaar nog stond op $12,1 miljard (€10,4 miljard). In de eerste vierenveertig weken van het fiscaal jaar 2018 had Costco een netto omzet van $116,8 miljard (€100,3 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 12,0%, waarbij vorig jaar sprake was van een netto omzet van $104,3 miljard (€89,6 miljard).
Bron: globenewswire.com

Walmart wil Japanse tak verkopen
Walmart heeft plannen om zijn Japanse supermarktketen Seiyu van de hand te doen. De reden is omdat Walmart kritisch heeft gekeken naar zijn wereldwijde activiteiten in verhouding tot de toenemende concurrentie van online retailers als Amazon. Seiyu kan mogelijk een bedrag opleveren van 300 miljard yen tot 500 miljard yen (van €2,3 miljard tot €3,8 miljard). De verkoop van Seiyu zou voor de grootste verandering in de Japanse supermarktsector zorgen sinds Uny Group Holdings in 2016 fuseerde met FamilyMart. Net als Carrefour in 2005 en Tesco in 2011 zal Walmart zich nu uit de Japanse markt terugtrekken.
Bron: asia.nikkei.com

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018