Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Chileense Hortifrut bezit 25% van de wereldwijde blauwe bessenmarkt

Het Chileense exportbedrijf Hortifrut geldt als een internationale marktleider op het gebied van blauwe bessen, maar wil de wereld verder veroveren. Het marktaandeel voor blauwe bessen werd verkregen door een fusie met Talsa de Peru, dat in het bezit is van de familie Quevedo en als dochteronderneming onder de Rocío-groep valt. Hierdoor heeft Hortifrut 25% van de wereldmarkt voor blauwe bessen in handen. In het seizoen van 2017-2018 ging Hortifrut van een cash flow van $60 miljoen naar $137 miljoen (van €51,2 miljoen naar €117 miljoen). In dezelfde periode werd een omzet behaald van $600 miljoen (€512,3 miljoen).

De fusie tussen de twee bedrijven werd op 28 juni voltooid. De familie Quevedo heeft nu 17,13% van Hortifrut in handen. De families Moller, Elberg en Del Rio hebben respectievelijk een aandeel van 22,4%, 8% en 9,5%. De families Swett en Novion zijn officieel geen onderdeel van de overeenkomst. Als historische partners hebben ze echter alsnog een aandeel van respectievelijk 8,8% en 8,3%.

Ulises Quevedo, de CEO van Grupo Rocío, is door de nieuwe overeenkomst het negende lid geworden van de raad van bestuur van Hortifrut. Op 2 juli werd voor het eerst een raadsvergadering gehouden, waar Quevedo bij aanwezig was. Tijdens deze vergadering werd een plan voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf toegelicht.

"De groei die in Peru dankzij de fusie is ontstaan en de uitbreiding van de plantages in China, Mexico en de VS zorgen ervoor dat Hortifrut zijn omzet significant kan verbeteren. In de komende jaren wordt verwacht dat een omzet wordt bereikt van meer dan US$700 miljoen (€597,6 miljoen)," aldus de directeur van het bedrijf, Victor Moller.

Door de fusie heeft Hortifrut zo'n 2.200 hectare in Peru aan zijn totale areaal toegevoegd, dat verder verspreid is over Chili, Argentinië, Mexico, de VS, Marokko en China. Het bedrijf heeft voor meer dan 4.000 hectare aan eigen plantages. Daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden met andere telers die eigen plantages hebben.

Hortifrut zet zijn fruit af in 37 verschillende landen. Wereldwijd heeft het bedrijf meer dan 500 klanten. Het bedrijf wil zijn aanwezigheid op de wereldmarkt verder uitbouwen. De concurrentie neemt echter ook toe. "Het doel om 25% marktaandeel voor langere tijd aan te houden is haalbaar," zegt Moller. Volgens hem is Hortifrut erin geslaagd om in de loop der jaren verschillende soorten smaken vast te leggen. Volgens Moller en Quevedo is er nu meer vraag naar blauwe bessen en naar gezonde voedingsmiddelen in het algemeen. Sommige markten maken nu bovendien een enorme opmars. Een voorbeeld hiervan is China, waar Hortifrut een joint venture is begonnen met Joy Wing Mau. "De vraag hier is zo groot dat het volume van de markt net zo groot of mogelijk nog groter gaat zijn dan van de VS, dat nu nog de grootste markt ter wereld is," zegt Moller.

Er zijn voor Hortifrut nog steeds nieuwe markten die het bedrijf in de komende jaren aan wil boren, zoals India. Zelfs in een continent als Europa, dat een traditie heeft wat betreft de consumptie van blauwe bessen, zijn er nog markten als Frankrijk die nu pas deze fruitsoort leren kennen. "In Latijns-Amerika zijn er 400 miljoen consumenten die net pas begonnen zijn om kennis te maken met blauwe bessen," zegt Moller. Hij benadrukt daarbij ook de mogelijkheden in Oost-Europa en het Midden-Oosten.

De fusie met de Peruaanse groep geeft ook mogelijkheden voor ander fruitsoorten. De Rocío-groep teelt onder andere avocado's en asperges. Voor Hortifrut zijn dit logische keuzes, gezien het bedrijf oorspronkelijk begon met de aspergeteelt.

Bron: El Mercurio

Publicatiedatum: 11-7-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: