Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Francap vormt inkoopalliantie met Intermarché

Duitsland: Kaufhof en Karstadt beginnen joint venture

VAE: LuLu Group tekent overeenkomst voor China
De LuLu Group heeft een overeenkomst getekend om US$200 miljoen (€170,6 miljoen) te investeren in nieuwe hypermarkten in China. Het bedrijf wil de Chinese markt op door middel van een zogeheten memorandum van overeenstemming met Lin Yi, een secretaris van de Communistische partij van China in de provincie Zhejiang. Volgens deze overeenkomst worden door Lulu nieuwe hypermarkten opgezet in Yiwu en andere grote steden. Ook heeft het bedrijf toegestemd met het opvoeren van de jaarlijkse export naar China van $220 miljoen naar $300 miljoen (van €187,7 miljoen naar €255,9 miljoen).
Bron: retail-insight-network.com  

Roemeense retailomzet stijgt in vijf maanden tijd met 6,4%

De Roemeense bruto retailomzet is in de eerste vijf maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar gestegen met 6,4%. Dit blijkt uit informatie van het Roemeense nationale instituut voor de statistieken. De omzet van non-food-producten steeg met 7,2%, terwijl die van voedingsmiddelen met 7% toenam. De omzet van brandstof steeg in de eerste vijf maanden met 4,3%. Als de cijfers zouden worden aangepast op seizoensgebonden factoren, zou de retailomzet zijn toegenomen met 7,5%. In dat geval zou de omzet van non-food-producten, voedingsmiddelen en brandstof zijn toegenomen met respectievelijk 8,8%, 7,5% en 5,2%.
Bron: romania-insider.com  

Thailand: CP All wil uitbreiden naar India en China

Het Thaise retailbedrijf CP All, dat een dochteronderneming is van de miljardair Dhanin Chearavanont, overweegt zijn groothandelsactiviteiten uit te breiden naar China en India. Volgens de CFO Kriengchai Boonpoapichart worden de mogelijkheden voor deze uitbreidingen onderzocht door de groothandelsafdeling van het bedrijf, Siam Makro. Ook overweegt CP All het opzetten van een vestiging in Myanmar. Eerder werd een Siam Makro-locatie geopend in Cambodja. "Siam Makro heeft een nieuwe weg ingeslagen door uit te breiden naar buitenlandse markten," aldus Kriengchai. "Het zal een moeilijke en uitdagende weg zijn, maar in vergelijking met de inmiddels volwassen geworden markt van Thailand geeft dit goede mogelijkheden om nieuwe markten aan te boren met een groot aantal consumenten."
Bron: financialexpress.com      

Nigeria: Shoprite plant schoonmaakactie
De Shoprite Group heeft plannen opgesteld om zijn grootste schoonmaakactie ooit te houden. Naar verwachting gaan zo'n 6.000 mensen in negen verschillende landen deelnemen aan 500 evenementen. De acties worden gehouden van14 tot 18 juli. Het initiatief is erop gericht om afval te verwijderen uit lokale gemeenschappen. Bij deze plannen werkt Shoprite samen met het Nigeriaanse bedrijf Wecyclers, dat is gespecialiseerd in recycling.
Bron: thisdaylive.com     

India: Aditya Birla verkoopt supermarkten
De Indiase Aditya Birla group wil zijn supermarktketens verkopen aan het investeringsbedrijf Samara Capital. De winkels die worden verkocht zijn de hypermarktketen More Megastore en de supermarktketen More Quality 1st. Volgens de overeenkomst wordt de waarde van de winkels geraamd op US$624 miljoen (€532,2 miljoen). Door de twee merken van de hand te doen zal Aditya Birla zich meer kunnen focussen op de retail van huishoudelijke apparaten. Effectief zal het bedrijf hierdoor zowel uit de supermarktsector als uit de sector voor e-commerce stappen. In 2017 had Aditya Birla een toename in omzet van 20% tot US$608,8 miljoen (€519,3 miljoen). Ondanks dat had het bedrijf toch te maken met een verlies van $93,4 miljoen (€79,7 miljoen). De reden hiervoor is de uitstaande schuld van $954,2 miljoen (€813,9 miljoen) en de jaarlijkse financiële kosten van deze schuld van $68,3 miljoen (€58,3 miljoen).

Cyprus: Lidl dringt plastic-verbruik terug
Lidl heeft in Cyprus beloofd om voor het einde van 2019 wegwerpplastic geheel uit het assortiment te verwijderen. Dit betreft producten zoals plastic rietjes, bekers, borden, en plastic bestek. De wegwerpproducten worden vervangen met alternatieven van duurzaam en recyclebaar materiaal. Lidl wil daarnaast ook het gebruik van plastic rietjes bij verpakkingen zoals pakjes vruchtensap terugdringen. Met 2025 wil het bedrijf het gebruik van plastic met 20% hebben verminderd.
Bron: financialmirror.com   

Duitsland: Kaufhof en Karstadt beginnen joint venture

De Duitse retailketens Kaufhof en Karstadt gaan een joint venture opzetten. De eigenaar van Kaufhof, Hudson's Bay, zal de helft van zijn Europese activiteiten verkopen aan Signa Holding, dat het moederbedrijf is van Karstadt. Hierdoor zal Signa Holding iets meer dan de helft van de joint venture in handen krijgen en Signa verantwoordelijk worden voor de bedrijfsvoering. Er wordt al langere tijd gespeculeerd voer een mogelijke fusie van de twee Duitse warenhuisketens. Nu Hudson's Bay en Signa een overeenkomst van 200 pagina's hebben ondertekend, lijken de geruchten nu waarheid te worden.
Bron: ecommercenews.eu  

VK: Sainsbury's verkrijgt lening voor overname Asda
Sainsbury's heeft een overeenkomst getekend voor een lening van £3,5 miljard (€4,0 miljard). Het kapitaal wordt gebruikt voor de overname van Asda, die in totaal £7,3 miljard (€8,2 miljard) zal kosten. Het bedrijf gaat ook zijn huidige kredietvoorzieningen vergroten van £1,45 miljard naar £2 miljard (van €1,64 miljard naar €2,26 miljard). Hierdoor zal het bedrijf na de overname meer financiële flexibiliteit verkrijgen. De nieuwe lening van £3,5 miljard bestaat uit een lening van twee jaar van £2 miljard (€2,26 miljard) en een lening van £1,5 miljard (€1,69 miljard) van drie jaar.
Bron: reuters.com   

Frankrijk: Francap vormt inkoopalliantie met Intermarché
Francap Distribution, dat aan regionale buurtwinkels en groothandelszaken in Frankrijk levert, gaat samenwerken met de retailgroep Intermarché. Intermarché Alimentaire International zal vanaf 1 januari 2019 namens Francap verantwoordelijk zijn voor het inkopen van nationale en internationale merken. De samenwerking tussen de twee Franse bedrijven volgt een huidige trend, waarin Europese retailers inkoopallianties vormen om meer koopkracht te verkrijgen. Volgens Francap en Intermarché betreft de overeenkomst alleen het inkopen van merkproducten. Huismerkproducten, versproducten en producten van kleine tot middelgrote leveranciers worden niet via de nieuwe samenwerking ingekocht. "Intermarché zal zich verder niet bemoeien met het commerciële beleid van Francap. Vanaf het volgende onderhandelingsseizoen zal Intermarché ook producten inkopen voor Francap," aldus Intermarché-directeur Thierry Cotillard.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: iFresh meldt jaarresultaten 2017/2018
De Amerikaans-Aziatische supermarktketen en online supermarkt iFresh heeft de resultaten bekend gemaakt over de periode van een jaar tot 31 maart 2018. De netto omzet kwam in deze periode neer op $136,7 miljoen (€116,6 miljoen). Jaar op jaar is dat een toename van 4,4%, oftewel $5,8 miljoen (€4,95 miljoen). In dezelfde periode van vorig jaar bedroeg de netto omzet $130,9 miljoen (€111,7 miljoen). De bruto winst voor het jaar 2017/2018 nam jaar op jaar met 4% toe van $28 miljoen tot €29 miljoen (van €23,9 miljoen tot €24,7 miljoen).
Bron: globenewswire.com 

VS: Costco geeft eigen restaurants gezonder assortiment
Costco is van plan om het menu van de eigen restaurants in vestigingen in de omgeving van Seattle gezonder te maken. In plaats van huidige producten zoals pizza en hotdogs wil de keten in de eigen cafetaria gezondere alternatieven aanbieden. Eerder dit jaar werden daarom nieuwe vegetarische producten geïntroduceerd. "Niet iedereen wordt zo blij van pizza en hotdogs zoals ik," zei CEO Craig Jelinek in januari tijdens een algemene vergadering tegen aandeelhouders. Volgens Jelinek komt het menu van de cafetaria vaak naar voren bij suggesties van consumenten. Een aantal nieuwe producten zullen neerkomen op fruitschalen, vegetarische burgers en een vegetarische salade met plantaardige proteïnes. 
Bron: fooddive.com  

VS: Target installeert automatische geldtellers

Target automatiseert nieuwe onderdelen van zijn winkels, zodat werknemers meer tijd hebben om op d vloer aan de slag te gaan. De keten is zodoende van plan om met augustus 500 automatische geldtellers in vestigingen te hebben geïnstalleerd. Vervolgens worden de machines voor het einde van het jaar ook bij de overige locaties van Target geïmplementeerd. De geldtellers moeten het bedrijfsproces van Target beter en efficiënter integreren met het banksysteem. Er zullen door de nieuwe machines geen ontslagen vallen, ondanks dat het werk dat de geldtellers overnemen voorheen door werknemers met de hand werd gedaan. Stafleden die eerder tijd kwijt waren aan het tellen van geld kunnen nu worden ingezet om binnen de winkel meer service aan consumenten te verlenen. De geldtellers zijn onderdeel van een investering van $7 miljard (€6,0 miljard), waarmee Target zich zowel online als offline wil ontwikkelen. De investering behelst ook loonsverhogingen en andere investeringen in de eigen werknemers.
Bron: fooddive.com 

Publicatiedatum: 10-7-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: