Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Studieclub ADN

Personeelsmanagement vaak ondergeschoven kindje bij AGF-speciaalzaken

De afgelopen keer stond bij de meeste bijeenkomsten van de studieclubs van ADN het thema CAO en daaraan gekoppeld het personeelsmanagement centraal. "Eigenlijk een vak apart, wat je als kleine zelfstandig ondernemer er maar even bij moet doen. Om die reden blijkt het dan ook vaak wel een 'ondergeschoven kindje' te zijn. Dat is niet alleen heel erg jammer, maar ook nog eens gevaarlijk", zeggen Andrea Paffarini en Christ Manders, bedrijfsadviseurs van ADN.

"Het woord personeelsmanagement zou eigenlijk vervangen moeten worden door medewerkersmanagement, maar dat klinkt dan weer niet zo lekker. Wij praten echter liever over medewerkers in plaats van personeel. Medewerkers omdat zij, in de meeste gevallen, het visitekaartje van de winkel zijn. Zorg er daarom voor dat je medewerkers jouw filosofie overbrengen, kennis hebben, klantvriendelijk zijn, verkoopvaardigheden hebben en de juiste instelling en mentaliteit hebben. Alleen dan wordt de 'kostenpost' personeelskosten ineens een opbrengst op de inzet van je medewerkers.

Wat kan en wil jouw medewerker
Iedereen is weer anders, iedereen heeft andere vaardigheden en iedereen heeft andere wensen. Oftewel de omgang met jouw medewerkers vereist maatwerk. Dit betekent dat je veel moet luisteren en kijken naar je medewerkers en ze vooral ook moet coachen en sturen. In het begin investeren geeft daarna veel vreugde, gemak en omzet. Een CAO biedt houvast met betrekking tot de functies in de branche en bijbehorende salariƫring. Bespreek dit en laat medewerkers zien welke doorgroeimogelijkheden er zijn.

Flexibel
Een ander belangrijk aspect wat besproken is tijdens de studieclub bijeenkomsten, is flexibiliteit op alle terreinen. In deze tijd is er eigenlijk niets meer 'standaard'. Klanten komen wanneer het hen uitkomt en niet wanneer het jou uitkomt. Als de klant in jouw winkel komt, verwacht deze dat jouw winkel in orde is en dat de gewenste producten er zijn. Dit vraagt planning en flexibiliteit. En dat is weer sterk afhankelijk van je werkzaamheden: produceer je alles zelf, dan heb je andere medewerkers op andere tijden nodig. Krijg je alles bewerkt binnen, dan heb je de juiste verkoopmedewerkers op de juiste tijden nodig. Op basis van (relatief) eenvoudige rekensommetjes is dit inzichtelijk te maken. Binnen de Studieclubs worden hiervan verschillende voorbeelden gegeven. Ook vraagstukken op het gebied van arbeidsovereenkomsten, deeltijdbanen, tijdelijke contracten etc. worden besproken.

Derde helft
Binnen de Studieclubs worden vele uiteenlopende onderwerpen besproken. Veelal over de bedrijfsvoering, maar vaak ook in combinatie met producten, kooktechnieken en recepten. De bedoeling is om, met input vanuit ADN kennis te delen met elkaar en goede voorbeelden uit te wisselen. Binnen de groepen zie je inmiddels een hechte band ontstaan en worden contacten verder aangehaald.
Tijdens de avonden van de Studieclubs is er ook altijd een 'derde helft'. Eveneens een belangrijk onderdeel van de avonden. Hier worden, meestal onder het genot van een drankje en soms een hapje, de eigen ervaringen uitgewisseld en wordt er verder gediscussieerd over hetgeen is verteld tijdens de avond. Alle verschillende ervaringen leveren weer een enorme hoeveelheid informatie op. Het laat zien dat we met elkaar over zo veel kennis beschikken en wat is er dan mooier dan dit te kunnen delen met je collega-groentenspecialisten.
Er komen altijd vragen naar voren die we zo goed mogelijk willen beantwoorden. Weet dat je als AGF-ondernemer nooit alleen staat. ADN kan je helpen bij het tot stand komen van jouw beslissing. Kortom deelname aan een studieclub levert je wat op!" 

Voor meer informatie:
Agf Detailhandel Nederland (ADN)
M: +31 613 655 160
Prins Mauritsplein 1a
2582 NA Den Haag
Kantoor +31 70 3512106 



Publicatiedatum: