Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Rewe ontwikkelt nieuw format

Plus heeft sterk eerste halfjaar
Plus Supermarkt had in het eerste halfjaar van 2018 een omzet van meer dan €1,2 miljard. Volgens Plus zelf groeit de keten sneller dan de concurrentie binnen de Nederlandse supermarktsector. De omzet nam in deze periode jaar op jaar met 4,3% toe, terwijl de rest van de sector het met 2,7% omzetgroei moest doen. Ook heeft Plus zijn marktaandeel weten te vergroten. In het eerste halfjaar stond het marktaandeel op 6,4%, terwijl het jaar ervoor nog sprake was van 6,33%.
Bron: esmmagazine.com

Meer retailomzet in mei voor Slowakije
De omzet van de retailsector in Slowakije is in mei fors toegenomen ten opzichte van voorgaande maanden. Dit blijkt uit cijfers van het Slowaakse bureau voor de statistieken. De retailomzet nam met uitzondering van het segment voor auto's toe met 3,5%. In april was de stijging in omzet nog 2,8%. De omzet van de Slowaakse retailsector neemt al sinds augustus 2016 aanhoudend toe. De omzet van supermarkten steeg in mei jaar op jaar met 6,0%, terwijl de omzet van pompstations steeg met 9,0%. Op maandbasis steeg de retailomzet in mei met 0,7%.
Bron: markets.businessinsider.com

Duitsland: Rewe ontwikkelt nieuw format
De Duitse Rewe Group heeft vorderingen geboekt met de ontwikkeling van het Rewe 2020-concept. Dit nieuwe format is voor Rewe bedoeld als de supermarkt van de toekomst. Aan het begin van 2017 werden door Rewe zeven nieuwe winkels volgens dit concept geopend, die vervolgens een proeffase ingingen. In 2018 worden zo'n 45 winkels tot het nieuwe format gerenoveerd. De nieuwe vestiging van Rewe in Weil am Rhein-Haltingen is een goede indicatie van de veranderingen die door Rewe zijn doorgevoerd. Zo is de lay-out van de winkels veranderd. Waar je normaal aan het begin van de winkel de afdeling voor groenten en fruit aan zou treffen, vind je hier nu een sushi-bar en een afdeling met kant-en-klaarmaaltijden. Ook is de architectuur van de winkels aangepast. Via de glazen muur bij de ingang komt nu meer natuurlijk licht in de winkels, wat naar verluid zeer wordt gewaardeerd door de klanten van Rewe. Het doel van Rewe 2020 is dat er een nieuwe winkelervaring voor consumenten wordt gecreëerd.
Bron: esmmagazine.com

Spanje: DIA breidt buurtwinkelformat uit
De Spaanse keten DIA wil dit jaar meer vaart zetten achter de uitbreiding van zijn nieuwe Portugese buurtwinkelformat, Minipreço Express. Het nieuwe format is op dit moment te vinden bij zo'n 30 locaties in de omgeving van Lissabon en porto. Dia verwacht dat het aantal vestigingen met het einde van 2018 verdubbeld zal zijn. Minipreço Express is gericht op consumenten die snel en simpel boodschappen willen doen. Ook heeft het format meer focus op self-service, snellere kassa's en een afhaaldienst. Het doel hiervan is dat zowel de prijzen laag worden gehouden als dat de transacties worden versimpeld.
Bron: esmmagazine.com

Japan: Seven & i heeft meer kwartaalomzet door buitenland
De Japanse retailgroep Seven & i Holding had in de drie maanden tot mei een toename in omzet van jaar op jaar 2,7%. Dit kwam met name door de sterke omzet die werd verkregen via vestigingen van de buurtwinkelketen in het buitenland. De winst kwam in het eerste kwartaal neer op 86,4 miljard yen (€666,4 miljoen). Dat was iets meer dan de 85 miljard yen (€655,6 miljoen) die door analisten van Reuters werd verwacht. Seven & i Holdings beheert onder andere de buurtwinkelketen 7-Eleven, de supermarktketen Ito-Yokado en een aantal warenhuizen. 7-Eleven is met meer dan 20.000 locaties de grootste buurtwinkelketen van Japan en genereert het leeuwendeel van de omzet van het bedrijf.
Bron: in.reuters.com

Kroatië: Toestemming voor schikking voor Agrokor
De crediteuren van Agrokor, de Kroatische retailgroep die bijna tegen een faillissement aanliep, hebben toestemming gegeven voor een schuldenregeling. Door de schikking kunnen de financiële problemen van Agrokor voor een deel worden opgelost. Agrokor is het grootste particuliere bedrijf van de Balkan-regio en heeft een werkleger van 60.000 werknemers. Het bedrijf stond vanaf april 2017 onder curatele bij de overheid wegens de enorme schulden die waren ontstaan tijdens recente uitbreidingen. De schuldeisers van Agrokor bestaat uit zowel Kroatische als buitenlandse banken, leveranciers en obligatiehouders.
Bron: reuters.com

Voor het eerst afhaaldienst in Maleisië
In het weekend van 6 tot 8 juli konden Maleisische consumenten voor het eerst gebruik maken van een nieuwe afhaaldienst. Via de lokale online supermarkt Potboy en het mobiele betaalplatform Fave konden consumenten bestellingen plaatsen en deze later bij een locatie van Jaya One afhalen. De betalingen hiervoor konden alleen worden geplaatst via Fave.
Bron: malaymail.com

VK: Costcutter heeft 70% meer omzet via Co-op-franchise
Costcutter heeft 70% meer omzet gegenereerd bij een eigen vestiging die onlangs werd heropend als een Co-op-franchise. De onbekende locatie werd enkele maanden naar het Co-op-franchisemodel gerenoveerd bij wijze van experiment. Volgens Costcutter-CEO Darcy Willson-Rymer is dit experiment zeer succesvol gebleken. Er zijn nu plannen om meer vestigingen van Costcutter op deze manier te heropenen, voordat het model op grote schaal beschikbaar wordt gesteld voor retailers die aan Costcutter verbonden zijn. Volgens Willson-Rymer zullen verdere proefperiodes ervoor zorgen dat het model goed werkt, voordat dit aan de retailers wordt aangeboden.
Bron: betterretailing.com

Britse consument het meest tevreden over Iceland
De Britse supermarktketen Iceland staat voor het eerst als hoogst genoteerde supermarkt in de UK Customer Satisfaction Index. Dat betekent dat de keten binnen de supermarktsector aan top staat wat betreft klantentevredenheid. Bij de UK Customer Satisfaction Index worden zo'n 10.000 consumenten gevraagd naar hun mening over retailers. Op deze manier geven de consumenten hun oordeel over kenmerken als hoe professioneel de medewerkers zijn, de kwaliteit en efficiëntie van de service, het vertrouwen van de consument in de retailer en hoe transparant er wordt gewerkt. De index wordt twee keer per jaar gepubliceerd en omvat alle soorten van retail. Iceland stond op de tiende plaats. Amazon stond voor de zesde keer op rij op de eerste positie. Andere supermarktketens in de lijst waren onder andere Waitrose op de zeventiende plek en Aldi en M&S Food op een gedeelde drieëntwintigste notering.
Bron: bbc.com

VS: Woodman's lanceert app voor gezonder consumentengedrag
De lokale supermarktketen Woodman's Food Markets test een nieuwe mobiele app voor zijn 16 vestigingen. De app moet consumenten helpen om gezonder boodschappen te doen door middel van een beloningssysteem. Consumenten kunnen door middel van aanschaffingen via de app onder andere geldbedragen winnen. De app is ontwikkeld door het IT-bedrijf myUpside, dat ook met andere regionale retailers en onafhankelijke supermarkten werkt. Door de partnerschappen van myUpside kan het programma worden uitgebreid om meer consumenten te bereiken. Volgens myUpside-CEO Jeff Sampson zorgt de app voor meer winkelverkeer en meer volume per winkelmand. "De vaste klanten van Woodman's hebben passie voor gezonde merken. In plaats van dat supermarkten afhankelijk zijn van transacties, zoals coupons en kortingsacties, omarmt onze gemeenschap juist methodes die gebruik maken van ervaringen en een persoonlijke aanpak."
Bron: fooddive.com

Amerikaanse consument positief over Amazon Go
Nieuw onderzoek wijst uit dat Amerikaanse consumenten positief tegenover het concept achter Amazon Go staan. Amazon is nog maar pas begonnen met het opzetten van Amazon Go-vestigingen, waarbij transacties direct online via een klantenrekening worden verhandeld en kassa's niet meer aanwezig zijn. Bijna 75% van de 1.000 ondervraagde consumenten gaf aan "extreem waarschijnlijk" of "zeer waarschijnlijk" bij een Amazon Go-vestiging langs te gaan, als deze in de buurt zou worden geopend. 84% van de ondervraagde consumenten was van mening dat de winkelervaring van Amazon Go prettiger leek dan van conventionele supermarkten. De enquête werd gehouden door het marktonderzoeksbedrijf Digital Third Coast in opdracht van Schorr Packaging Corp.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018