Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw optisch waarschuwingssysteem ontwikkeld voor transportvoertuigen

De Linde BlueSpot heeft wereldwijd de veiligheidsnormen bepaald. Nu heeft Linde Material Handling het optische waarschuwingssysteem verder ontwikkeld en presenteert het bedrijf de Linde TruckSpot. Het systeem projecteert een rode gevarendriehoek op de grond en waarschuwt daarmee voor naderende transportvoertuigen - en maakt gevaarlijke situaties op effectieve wijze minder gevaarlijk.



Ze waarschuwen voetgangers voor het gevaar in o.a. onoverzichtelijke bochten, kruispunten en steile hellingen en voorkomen zo onnodige aanrijdingen: rode gevarendriehoeken op een witte achtergrond worden over de hele wereld begrepen als gevarensymbolen. Linde Material Handling heeft nu een optisch waarschuwingssysteem voor heftrucks ontwikkeld dat gebruik maakt van juist die intuïtieve perceptie. De grote projectie van de Linde TruckSpot combineert de bewezen voordelen van de BlueSpot met een nog sterker waarschuwingseffect - en is daarmee trouw aan de bewering van Linde dat het alle bestaande oplossingen steeds opnieuw onderwerpt aan nieuwe vragen en die voortdurend verbetert. 

Door middel van LED-technologie genereert de TruckSpot een helder waarschuwingssymbool van 1.25 meter. Dit verschijnt op een afstand van ongeveer vier meter op de grond achter het voertuig, optioneel alleen bij het achteruitrijden. Voetgangers of andere heftruckchauffeurs herkennen hiermee dat er een voertuig nadert - en zullen onwillekeurig inhouden. 

"We wilden een duidelijke en voor zichzelf sprekende waarschuwingssymboliek ontwikkelen", zegt Michael Fuchs, productmanager Retrofit Solutions bij Linde Material Handling. Dat was ook een duidelijke klantenwens. De Linde TruckSpot verhoogt de veiligheid van alle betrokkenen enorm, vooral in drukke opslag- of productieomgevingen en op onoverzichtelijke kruispunten. Het belang van dergelijke waarschuwingssystemen kan niet genoeg worden beklemtoond. Volgens de statistieken van het Duitse bedrijfschap voor handel en logistiek (Berufsgenossenschaft Handel und Warenlogistik) vindt 65 procent van alle ongevallen met heftrucks plaats bij het aanrijden van mensen of obstakels. 

Nog een voordeel van de TruckSpot: logistieke medewerkers worden niet afgeleid door storende akoestische signalen, zoals ook het geval is bij de Linde BlueSpot. "Onze wereldwijd unieke oplossing is ook ideaal voor lawaaierige werkomgevingen waar het vaak gebeurt dat werknemers akoestische waarschuwingssignalen niet horen", zegt Fuchs. Dankzij de uitgekiende lichttechnologie verblindt de Linde TruckSpot niet. De Linde-oplossing is af fabriek verkrijgbaar, maar kan ook zonder problemen achteraf worden opgebouwd. Indien nodig kan de Linde TruckSpot zelfs worden gecombineerd met de Linde BlueSpot. "Als de heftruck vooruitrijdt, waarschuwt de BlueSpot, als deze achteruitrijdt, wordt de TruckSpot geactiveerd", legt Fuchs uit. 

Bij Linde is de TruckSpot echter niet de enige veiligheidsvoorziening, die in de branche bijna tot de standaard veiligheidsuitrusting behoort. Ook hulpsystemen als het Linde Load Management, de Safety Pilot of de Dynamic Mast Control hebben nieuwe normen gesteld. Productmanager Fuchs: "Elk van deze innovaties komt voort uit ons holistische veiligheidsconcept 'Vision Zero – Safety in your world', waarmee we ons tot doel hebben gesteld om ongevallen bij goederenoverslag tot nul te reduceren."

Voor meer informatie: 
MotracLinde
Rondebeltweg 51
1329 BP Almere
T: 088 7377 800

Publicatiedatum: