Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Siciliaans citrus kent ups en downs

Het Siciliaans citrus heeft afgelopen seizoen erg te lijden gehad onder de hitte en de droogte. Francesca Di Geronimo, manager bij een bekend Siciliaans teelt- en marketingbedrijf, legt uit hoe de dynamiek, die de trend van deze toonaangevende sector van Italiaanse groenten en fruit heeft bepaald, moet worden geÔnterpreteerd.


Francesca Di Geronimo

"Het citrusseizoen 2017/2018 loopt ten einde en na vorig seizoen, toen een groot deel van het citrus werd vernietigd door de vorst, zijn we weer positief. Dit seizoen is de opbrengst dan ook aanzienlijk groter. We hebben het dan over de teelt in Ragusa, in het zuidoosten van SiciliŽ. In deze jaren kijken we met enthousiasme naar de buitenlandse markt maar er is veel concurrentie van concurrenten uit het hele Middellandse-Zeegebied", verklaart Di Geronimo.

De toegevoegde waarde van het label biologisch en 'Siciliaans'
De aandacht van consumenten ten aanzien van de biologische sector groeit enorm en het SINAB (Italiaans nationaal informatiesysteem voor biologische landbouw) laat een stijging zien van 20%. Het Siciliaanse product wordt in het buitenland zeer gewaardeerd en de certificeringen geven de toegevoegde waarde die het mogelijk maakt om nieuwe markten aan te boren en zich op een bevoorrecht marktsegment te positioneren. Over het algemeen is het aanbod van sinaasappelen erg hoog en de prijzen zijn altijd erg laag. Veel telers worden gedwongen om hun waar te verkopen tegen lage prijzen en daardoor wordt de markt nog verder verstoort. De beste strategie is altijd om op te vallen met nieuwe producten, met uitstekende service, pre- en postverkoop.

Concurrentie uit het Middellandse Zee-gebied en daarbuiten
"De concurrentie is voor ons een stimulans voor de verbetering en de opening van nieuwe marktstrategieŽn, maar qua prijs kunnen we niet concurreren vanwege de enorme kosten die we moeten afdragen in vergelijking met de landen in Noord-Afrika, Spanje of Griekenland of IsraŽl. Wij zijn echter gespecialiseerd in de Bio-sector en worden al gezien als leveranciers van een kwaliteitsproduct en daarom kunnen wij de interesse van groothandelaren aanwakkeren en ons onderscheiden ", zegt Di Geronimo.



"Aan de andere kant heeft Zuid-Afrika het grote voordeel dat het een belangrijke citrusreferentie is en dat het een monopolie op de markt heeft in sommige maanden van het jaar waarin er geen product is op ons halfrond. De vraag naar dat citrus is dan ook hoog en wordt verkocht tegen zeer hoge prijzen. In het licht hiervan hebben we grote investeringen gedaan om de teelt van late sinaasappelen te verhogen, waardoor het seizoen meer kan worden verlengd. Wij zijn van mening dat sinaasappelen overal ter wereld worden gewaardeerd en hoewel in de zomerperiode de consumptie van ervan afneemt, zien we een toename van het gebruik voor sappen en andere drankjes", legt Francesca uit.

Koude behandeling en fytosanitaire protocollen zijn de noodzakelijke voorwaarde voor de buitenlandse handel
"Onlangs zijn speciale protocollen opgesteld voor export naar de VS die de verspreiding van ziekten en het transport van parasieten en ziekteverwekkers moeten voorkomen. Het onderwerp is tamelijk delicaat omdat het nodig is om het land te beschermen, maar aan de andere kant het wordt gezien als een soort ongerechtvaardigd protectionisme. Overeenkomsten tussen landen moeten een goed evenwicht vinden tussen de verschillende behoeften, ook omdat de procedures niet duidelijk zijn en ik denk dat onze fytosanitaire inspecteurs goed opgeleid moeten zijn om bedrijven als de onze te helpen. Zeker als we naar landen buiten de EU exporteren", zegt Di Geronimo.


Moro

En AziŽ?
AziŽ toont steeds meer interesse in Italiaanse producten. ItaliŽ wordt beschouwd als een land met een hoog niveau aan eten. De Italiaanse keuken is een van de meest gerenommeerde ter wereld, dankzij de echtheid en de goedheid van onze producten. De teelt van nationale sinaasappels is de verdienste van kan de regio SiciliŽ.

"We weten dat de Alibaba-groep in China hard werkt om Siciliaanse rode sinaasappelen te importeren. SiciliŽ moet zich richten op kwaliteitsproducten of specialiteiten zoals rode sinaasappelen, want dankzij het specifieke microklimaat en het hoge temperatuurbereik kunnen we ons onderscheiden van andere landen.
m deze reden concentreren we ons op nieuwe en zeer resistente variŽteiten zoals  de Tarocco en op de onderstam F6P12. In de gewoonte van een correcte marktstrategie moeten we ons onderscheiden met bijzonder vroege of late variŽteiten zoals de Navel Fukumoto", zegt Francesca.

E-commerce op nieuwe markten aan te boren
In de Aziatische marktcontext speelt e-commerce een belangrijke rol en ook in onze economie neemt dit een steeds belangrijkere plek in. Denk maar aan de ontwikkeling van online platforms, zoals Alibaba. Het is mogelijk om alles met ťťn klik op de muis te kopen. E-commerce verhoogt de concurrentie en verkleint de afstanden, waardoor passende marketingstrategieŽn kunnen worden ontwikkeld. Ook hier zijn kwaliteit en service essentieel om blijvend op de markt te blijven.

Hoe is het met de gezondheid van de plantages?
De plantenziekten hebben in de eerste plaats een negatief effect omdat ze de productie schaden. Een zieke citrusboomgaard geeft minder vruchten en ook de kwaliteit is minder. Er moeten dus investeringen worden gedaan om dit te herstellen of om opnieuw te kunnen enten. De gemiddelde consument is niet op de hoogte van de plantenziekten, ze zien alleen de mindere kwaliteit van het fruit dat ze op de markt vinden. De enigen die het risico en de kosten zijn de telers. Een van de ergste plantenziekten die de afgelopen jaren in de Siciliaanse citrusboomgaarden heeft huisgehouden is het tristeza-virus. De enige oplossing is om het virus uit te roeien en opnieuw te planten", zegt Francesca Di Geronimo.


Navel

De Italiaanse citrusteelt vanuit het buitenland gezien
Om een idee te krijgen van hoe er in het buitenland tegen Italiaanse citrus wordt aangekeken, vraagt Francesca een uittreksel aan van het rapport van de USDA, het ministerie van Landbouw van de Verenigde Staten van Amerika.

Het Amerikaanse bestuursorgaan verklaart: "ItaliŽ is na Spanje de op een na grootste Europese producent van sinaasappelen. SiciliŽ en CalabriŽ zijn de belangrijkste teeltgebieden voor sinaasappelen, die respectievelijk 59 en 22% van de totale productie vertegenwoordigen. Tarocco, Moro, Sanguinello, Naveline en Valencia zijn de belangrijkste variŽteiten van de in ItaliŽ geteelde sinaasappelen. Bovendien worden de variŽteiten Ippolito en Meli steeds populairder. Het Italiaanse citrusseizoen 2017/18 zou uitzonderlijk moeten zijn vanuit het oogpunt van kwaliteit, ondanks een vermindering van 6% van de productie als gevolg van de droogte. De regen die eind september in de belangrijkste regio's viel en de gunstige weersomstandigheden in november droegen echter bij aan het verzachten van de gevolgen van droogte. De ideale grootte van het citrus is klein en middelgroot."

De analyse houdt begrijpelijkerwijs geen rekening met de overvloedige regenbuien van juni (het rapport dateert van 13 juni 2018).

Publicatiedatum: 9-7-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: