Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Engelen (Coöperatie Hoogstraten) tijdens European Tomato Forum

"Een wereld te winnen voor tomatenbranche met grote innovaties"

"We hebben een wereld voor ons te winnen als we als gehele branche kiezen voor innovatie en doelgerichte productmarketing," aldus Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten tijdens zijn voordracht op het afgelopen European Tomato Forum in Düsseldorf. De Belgische coöperatie heeft een volledig nieuwe weg ingeslagen om de producten uit eigen teelt nationaal en internationaal te verkopen. Men heeft besloten om zorgvuldig in te zetten op de langetermijntrends en op verschillende groepen consumenten, evenals een selectie van sterke, herkenbare merken.


Het team van de telerscoöperatie voor de stand op het Tomato Forum in Düsseldorf

Twee productlijnen
De gehele teelt van Coöperatie Hoogstraten omvat momenteel 170 hectare, waarvan circa 60 hectare belicht wordt. Meer dan de helft van de totale jaarlijkse oogst bestaat uit tomaten, waardoor de tomaat het hoofdproduct van het bedrijf is. Hoewel de cijfers voor zich spreken, valt er op andere gebieden nog veel te winnen, aldus Jan. "Het is belangrijk dat we de consumenten enthousiast blijven maken voor het product. Ons bedrijf doelt hierop door middel van grote innovaties, specifiek op het gebied van productmarketing."

De sleutel tot een succesvolle verkoop van tomaten ligt onder andere in een sterk merkoptreden, waarmee de consument zich kan identificeren. Daarom heeft de Coöperatie Hoogstraten besloten om het aantal productlijnen te beperken tot het standaardmerk 'Hoogstraten Tomatoes' (circa 75 hectare) en het exclusieve merk 'Hoogstraten Specials'. Volgens Jan moet innovatie echter breder worden gezien. Om deze reden is het belangrijk de verschillende groepen consumenten door geografische c.q. demografische onderzoeken evenals marktonderzoeken in kaart te brengen.


Spreker Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten tijdens zijn interessante voordracht

Veelvuldige mogelijkheden
Om de diversificatie van de consumenten en een succesvol productmarketing te garanderen, is het belangrijk de lange termijn trends nauwkeurig te volgen. Jan Engelen onderscheidt zo'n acht trends, waarvan enkele momenteel heel interessant zijn met het oog op de tomatensector. Een goed voorbeeld is de continue toename van complete levensmiddelboxen en convenience-producten. Vanwege hun eenvoudige gebruik en optimale houdbaarheid zijn tomaten hier perfect geschikt voor. Ook het fenomeen 'Food Blogging' is interessant: de veelzijdigheid van de tomaat en de vele verschillende tomatensoorten bieden ook telers, zaadleveranciers en handelaren duidelijke mogelijkheden.



"Als industrie moeten we hier creatief op reageren", zegt Jan. Er zijn nauwelijks groenten- en fruitproducten met een zo grote veelzijdigheid als de tomaat. Daarnaast wordt de zogenaamde standaardisering van deze productgroep steeds minder. Een tomaat is niet meer simpelweg een tomaat, maar een exclusief product dat op ontelbare manieren gepresenteerd en toegepast kan worden. Jan: "Dat biedt veel mogelijkheden als we ons ten doel stellen om gezamenlijk te innoveren. Dat is naar mijn mening de sleutel tot marktsucces."

Verdere informatie:
Coöperatie Hoogstraten cv 
Loenhoutseweg 59 
2320 Hoogstraten, België
Tel: +32 33 40 02 11
Publicatiedatum: