Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europa geen gezonde markt voor Zuid-Afrikaanse grapefruit

De Zuid-Afrikaanse grapefruit-export staat met week 25 op 8,5 miljoen kartons van 17 kg. Aanvankelijk was men terughoudend over het grapefruitseizoen, maar de stemming wordt nu optimistischer. In het begin verliep de kleuring van het fruit langzaam en was het fruit aan de kleine kant. De laatste tijd is het fruit echter in formaat gegroeid.



Vorige week werd de oogstraming bijgesteld van 14,8 miljoen cartons van 17kg naar 15,7 miljoen kartons. De opbrengst is groter geworden doordat zowel de kleuring als de maten steeds meer verbeteren. In de omgeving van Letsitele alleen al is de prognose bijgesteld met 600.000 kartons.

"Ik denk niet dat er teveel fruit is. We zitten nu weer op een normale oogst. Er is 60% tot 65% geëxporteerd en ongeveer 70% verpakt," zegt Rowan Vickery van Capespan South Africa. "We hebben erg veel geluk. De kwaliteit is dit jaar uitstekend en het fruit is lang houdbaar. Ook gaat de Zuid-Afrikaanse sector nu verantwoordelijker met de markt om. Er wordt een pauze van vier weken ingelast bij het verpakken van grapefruit. De meeste bedrijven schakelen dan over naar vroege Valencia's, die nu mooi op kleur komen. Daarna gaan ze terug naar grapefruit tot aan het midden of het eind van juli."

De pauze bij het verpakken van grapefruit zorgt ervoor dat fruit dat nog aan de bomen hangt nog iets groter kan groeien.

"Bij elk contact dat ik sinds het begin van dit seizoen met telers heb, wordt de stemming optimistischer," zegt Jan-Louis Pretorius, die als raadslid aan de focusgroep voor citrus van de Zuid-Afrikaanse Citrus Growers' Association verbonden is. "Aanvankelijk was een aanzienlijk percentage van het fruit te klein voor de export, maar gelukkig blijft grapefruit steeds verder groeien. Dat is de reden waarom we de maten van het fruit consistent zien blijven verbeteren."

Volgens sommige telers is 30% van het fruit te klein voor de export. Deze telers hebben moeite om hun kartons te vullen. Er gaat daarom ook meer fruit naar lokale faciliteiten waar het tot sap word verwerkt. Er wordt minder fruit voor de verwerkingssector geëxporteerd wegens het risico op ongedierte, zoals de Afrikaanse fruitmot. 

Moeilijke markt voor kleiner fruit
"Over het algemeen was het fruit kleiner dan we hadden verwacht. Dat heeft nu al een grote impact op de plaatsing op de markt," zegt Piet Smit van de Komati Fruit Group. "Veel kleiner fruit is al geëxporteerd, zelfs niet zo populaire maten als maat 60. Daar is normaal geen vraag naar. Dit heeft geleid tot een paar ophopingen in de Europese markt, met als gevolg problemen qua prijs of qua tempo van de omzet. De minder populaire maten komen in handen van traditionele handelaren, die als het fruit niet verkocht raakt de prijzen gaan verlagen. Daardoor is Europa op dit moment geen gezonde markt voor grapefruit."

Rowan Vickery voegt daar aan toe dat er op de Europese markt op dit moment ook veel goedkoop zomerfruit van lokale telers aanwezig is. Ook zijn daar de Spaanse late Navels en de Valencia's uit Spanje en Egypte bijgekomen. Al deze fruitsoorten strijden om een plek in de winkelwagen van de consument.

"Maar tegelijkertijd vindt de beste grapefruit-omzet in de EU plaats in de zomervakantie, september en oktober," aldus Rowan.

Het Verre Oosten, en dan met name China, Japan en Zuid-Korea, vraagt om grote maten aan grapefruit. Er lopen voor grote maten aan grapefruit programma's bij supermarkten. Door de grote hoeveelheid aan kleine maten worden deze markten nu niet aangeraakt.

"Als je aan een breed scala aan markten levert en niet alleen aan Europese importeurs gebonden bent, kun je een goed jaar hebben," zegt Piet Smit.

Pieter Vorster van Mahela Boerdery in Letsitele zegt dat na een trage start qua kleuring en maten de oogst nu piekt op maat 50, gevolgd door 45, 55 en 40. Mahela Boerdery zet zijn grapefruit zelf op de markt en levert voornamelijk aan de EU. Ook wordt er geëxporteerd naar het Verre Oosten en Rusland, hoewel de prijzen in Rusland zijn gedaald.

"In landen in het Verre Oosten, zoals China, Zuid-Korea en Japan, krijgt Zuid-Afrikaans grapefruit goede prijzen. De markten daar nemen echter slechts kleine volumes op. Het is een goed gevestigde markt en we zouden graag meer fruit naar het Verre Oosten sturen."

Ontwikkelingsprogramma voor grapefruit in Zuid-Korea
Om de export naar het Verre Oosten te bevorderen is de Citrus Growers' Association in samenwerking met het Fresh Produce Exporters' Forum en de economische afdeling van de Zuid-Afrikaanse ambassade in Seoul begonnen met een programma voor promotie. Onder dit programma wordt van 13 tot 15 juli Zuid-Afrikaanse grapefruit gepromoot bij 36 vestigingen van de grootste supermarktketen van Zuid-Korea, Emart.



"Zuid-Korea is een erg belangrijke markt voor onze grapefruit. De promotie vindt voornamelijk plaats door middel van proefsessies. Hiermee willen we Zuid-Afrikaanse grapefruit op een positie zetten die gelijkwaardig is aan grapefruit uit Florida, die in Zuid-Korea meer bekend is geraakt," zegt Jan-Louis Pretorius.

Een belangrijk onderdeel van de promotie is volgens Jan-Louis Pretorius de analyse van de resultaten. "We meten kwantitatief het effect op de omzet. Nog belangrijker is echter een kwalitatieve analyse van het uitgangspunt van de consument. Dat is namelijk een betere maatstaf om duurzame groei te meten. We willen de consument meer bewust maken van waardoor de Zuid-Afrikaanse grapefruit zich kwalitatief onderscheidt. Het is algemeen bekend dat Zuid-Afrikaanse grapefruit er uiterlijk beter uit ziet dan grapefruit uit de VS, dat doorgaans meer beurse plekken heeft. Amerikaanse grapefruit staat echter bekend om zijn hoge suikergehalte. Wij willen laten zien dat we ook in dat opzicht concurrerend vermogen hebben."

Voor meer informatie:
Jan-Louis Pretorius
CGA Grapefruit Variety Focus Group
Tel: +27 15 345 1782

Rowan Vickery
Capespan SA
Tel: +27 21 917 2600

Piet Smit
Komati Fruit Group
Tel: +27 031 007 0306

Pieter Vorster
Mahela Boerdery
Tel: +27 15 345 1600
Publicatiedatum: