Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Waitrose verkoopt vestigingen

Continente heeft beste reputatie van Portugal
Het merk Continente heeft de beste reputatie binnen de Portugese retailsector. Dit blijkt uit de Marktest Reputation Index (MRI) van dit jaar. De keten, die in handen is van de retailgroep Sonae, behaalde de hoogste score in alle categorieën van de index, zoals "vertrouwen", "bewondering", "imago" en "mond op mond-reclame". Hierdoor werd een score behaald van 76,05%, terwijl de Portugese retailsector als geheel een score behaalde van 68,26%. Daarmee eindigt Continente als hoogst geplaatste retailketen op de achttiende plaats binnen de gehele ranglijst.

Zuid-Afrika: Zakenman verkoopt Shoprite-aandelen
De Zuid-Afrikaanse zakenman Christo Wiese heeft een deel van zijn aandelen in de keten Shoprite verkocht. Hierdoor heeft Wiese 3,6 miljard rand (€224,1 miljoen) verkregen, waarmee hij kan compenseren door de verliezen die zijn geleden door een schandaal bij de retailgroep Steinhoff. Steinhoff is de eigenaar van de ketens Mattress Firm, Poundland en Conforama. Zes maanden geleden bleek dat de boekhouding van het bedrijf niet deugt, waardoor de waarde van de aandelen sindsdien met omgerekend bijna €13,0 miljard is gekelderd. Aangezien Christo Wiese met een aandeel van 20% de grootste aandeelhouder van Steinhoff is, werd hij met name hij getroffen door dit schandaal.
Bron: esmmagazine.com

Minder groei in Britse supermarktsector
Nadat de Britse supermarktsector in de afgelopen maand wat meer omzetgroei had, blijkt deze nu weer te zijn afgenomen. Dit blijkt uit statistieken van kantar Worldpanel. De reden voor de afgenomen omzetgroei komt voornamelijk doordat de groei in volume zwakker is geworden. Eerder heeft de Britse sector een mijlpaal bereikt door voor 25 achtereenvolgende kwartalen in omzet toe te nemen. In de periode van 12 weken tot 17 juni steeg de omzet nog steeds met 2,1%, hoewel de maand ervoor de omzet groeide met 2,7% dankzij uitstekend vakantieweer en de viering van het koninklijk huwelijk. Het volume van de omzet is in het afgelopen kwartaal qua groei afgenomen van 0,6% naar 0,2%. De inflatie nam in dezelfde periode af van 2,1% naar 1,9%. Er is echter in deze prognose geen rekening gehouden met de huidige hittegolf en de invloed van het WK.
Bron: retailanalysis.igd.com

Carrefour meest "intieme" retailmerk in VAE
De retailsector van de Verenigde Arabische Emiraten is op de achtste plaats geëindigd in een onderzoek dat bij vijftien verschillende landen "Brand Intimacy" onderzocht. Tevens blijkt uit het rapport Brand Intimacy 2018 dat Carrefour de nauwste klantrelaties heeft. Zogeheten "intieme" merken leiden tot meer omzet dankzij diepere klantenrelaties met de consument, aldus het verslag, dat door het internationale marketingbedrijf MBLM is gepubliceerd. Brand intimacy is een relatief nieuw begrip in marketing en komt neer op de emotionele band tussen de consument en het merk. Het meest intieme merk van de Verenigde Arabische Emiraten is Carrefour, dat met name populair is bij consumenten van tussen de 25 en 44 jaar. Ikea stond vorig jaar in de index op de eerste plaats, maar is nu afgezakt naar de vierde positie. Lulu Hypermarket stond op de tweede plek en presteerde qua nauwe klantenrelaties het beste bij millennials van tussen de 18 en 34 jaar oud. Bijna 65% van de ondervraagde consumenten gaf aan niet zonder het merk te kunnen leven.
Bron: zawya.com

Georgië: Spar opent nieuwe winkel in Kutaisi
Spar heeft in de stad Kutaisi zijn grootste supermarkt in Georgië tot nu toe geopend. De nieuwe supermarkt bevindt zich op ongeveer 200 kilometer ten westen van de hoofdstad Tbilisi. Op de locatie was oorspronkelijk een andere supermarkt gevestigd, die geheel is gerenoveerd en tot Spar is omgedoopt. Spar focust zich in Georgië op het aanbieden van een goes assortiment aan versproducten in combinatie met traditionele Georgische bakproducten.
Bron: esmmagazine.com

VK: Waitrose verkoopt vestigingen
Waitrose gaat vijf winkels verkopen. Twee vestigingen in Manchester, een locatie in Birmingham en een supermarkt in Londen worden verkocht aan concurrent Co-op. Het personeel van deze winkels zullen onder Co-op in dienst blijven. Daarnaast wordt een vestiging in Camden aan Aldi overgedragen. Waitrose is nu in overleg met de medewerkers van deze winkel. De winkel zal zes maanden lang moeten worden gesloten om tot een Aldi-zaak te worden gerenoveerd. De verkoop van de winkels volgt nadat de eigenaar van Waitrose, het bedrijf John Lewis Partnership, een waarschuwing met betrekking tot de komende winst heeft gegeven. Volgens Waitrose-directeur Ben Stimson werd het besluit tot de verkoop van de vestigingen niet licht genomen. "We hebben boden tot overname op deze winkels moeten nemen. Ondanks dat iedereen zijn best deed, waren de locaties voor ons op de lange termijn commercieel gezien niet levensvatbaar."
Bron: insidermedia.com

Denemarken: Coop begint met thuisbezorging in Kopenhagen
Coop heeft onlangs thuisbezorging geïntroduceerd in Kopenhagen. Consumenten kunnen nu voor twaalven bestellingen plaatsen, die vervolgens vanaf 15:00 worden bezorgd. De dienstverlening zal met de herfst worden uitgebreid naar de rest van Denemarken. De bestellingen worden verzorgd door winkels in de ketens Irma, Fakta, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen en Kvickly. Volgens directeur Morten Viktor heeft Coop bij de nieuwe service als groot voordeel dat de keten een groot netwerk van fysieke winkels heeft en een assortiment dat zowel discount- als premiumproducten bevat. "Door de fysieke winkels nauw te verbinden aan de online winkel, kunnen we bijna over het hele land een concept toepassen, waarmee op de dag zelf kan worden thuisbezorgd."
Bron: retailanalysis.igd.com

Amazon Business van start in Italië en Spanje
Amazon heeft zijn zakelijk segment uitgebreid naar Italië (www.amazon.it/business) en Spanje (www.amazon.es/business). De service is onlangs van start gegaan in Frankrijk en is nu beschikbaar in landen als de VS, Duitsland, Het Verenigd Koninkrijk, India en Japan. Ondernemingen in deze landen kunnen in de moedertaal zaken doen met de dienstverlening en bestellingen lokaal laten bezorgen. Ook hebben klanten toegang tot gratis verzendingen, een service die BTW-tarieven berekent en zakelijkere rekeningen die door meerdere mensen kunnen worden gebruikt. Amazon streeft naar een service die makkelijk in het gebruik en flexibel is, zodat bedrijven met lagere kosten hun transacties kunnen stroomlijnen. De zogeheten Amazon Business Marketplace zorgt ook voor meer exportmogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Stabiel aandeel van supermarkten in retailsector
Nadat het marktaandeel van supermarkten binnen de retailsector in de afgelopen 10 jaar continu is afgenomen, lijkt dit aandeel zich nu te hebben gestabiliseerd. Hoewel consumenten op steeds meer verschillende manieren aan hun boodschappen komen, is de supermarkt voor veel consumenten nog steeds de primaire optie. Dit blijkt uit een verslag over de trends van 2018 van het Food Marketing Institute en de Hartman Group. Voor het onderzoek zijn meer dan 2.100 Amerikaanse consumenten ondervraagd. Hoewel het aantal retailkanalen dat door de consumenten wordt gebruikt nog steeds toeneemt, heeft dit stijgende aantal niet langer nog een slijtende werking op het marktaandeel van supermarkten. Het supermarktkanaal geldt volgens het rapport als het soort winkel waar consumenten "bijna altijd" heen gaan.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Food Lion erkend voor bijdrage aan de gemeenschap
Food Lion is voor de tweede jaar op rij de enige supermarktketen die vermeld staat in de Civic 50. De Civic 50 is een lijst van 50 bedrijven die als voorbeeld gelden voor hun bijdrages aan de gemeenschap. Food Lion werd met name vermeld vanwege het Food Lion Feeds-voedselbankprogramma, dat in 2014 van start ging. Het programma is erop gericht om met 2020 in totaal 500 miljoen maaltijden te doneren. Tot nu toe zijn er al 390 miljoen maaltijden verstrekt.
Bron: progressivegrocer.com

VS: H-E-B opent eerste winkel met twee verdiepingen in Houston
H-E-B heeft in de omgeving van Houston zijn eerste vestiging geopend met meerdere verdiepingen. De dubbele verdieping is een gevolg van het feit dat de stadsgebieden in Texas steeds drukker worden en dat de prijzen voor stukken land steeds hoger worden. Retailers zijn daarom gedwongen om gebruik te maken van meerdere verdiepingen. De nieuwe vestiging heeft een oppervlak van ongeveer 7.250 vierkante meter en zit bovenop een parkeergarage van twee verdiepingen. Consumenten kunnen gebruik maken van drie liften, twee roltrappen en een speciale roltrap voor winkelwagens. De trappen worden opgefleurd door een interactieve lichtinstallatie, die van kleur verandert als klanten de trap op lopen. De nieuwe winkel is de eerste van vier locaties met meerdere verdiepingen, die H-E-B in de omgeving van Houston op wil bouwen.

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018