Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Noord-Ierse aardappelafzet groeit jaar-op-jaar

Er is tijdens de afgelopen 12 maanden een behoorlijke groei te zien in de grootte van de aardappelmarkt in Noord-Ierland. Wat nog belangrijker is zijn de analyses binnen de sector die wijzen op een positief jaar-op-jaar verschil. Op de jaarafsluiting van 20 mei 2018 werd de grootte van de Noord-Ierse aardappelafzetmarkt geraamd op 51,2 miljoen euro. Dit betekent een jaar-op-jaar stijging van 1,6%.

Het totale volume van de aardappelafzet steeg met 4,3% tijdens de afgelopen 12 maanden terwijl de prijs die per kg betaald werd 3,3% steeg. Bovendien steeg de frequentie van de aardappelaankoop met 1,8% terwijl het volume van de aardappelaankoop per boodschappenritje steeg met 1,9%, ook weer op jaar-op-jaar-basis.

96% van de Noord-Ierse bevolking koopt tenminste één maal per seizoen aardappelen. Cijfers voor marktaandelen die voor de Republiek Ierland over de afgelopen 12 maanden gemaakt zijn laten deze trends zien. De totale retailverkoop werd geraamd op 196,7 miljoen euro voor de jaarafsluiting van 20 mei 2018.

Dit laat een jaar-op-jaar stijging van 0,1% zien. De totale besteding aan levensmiddelen in de Republiek steeg met 2,8% tijdens dezelfde periode. De marktpenetratie van aardappelen ligt in Ierland op 97%. 

"De Ierse retail is stijgende en de aardappelsector profiteert er bijna evenredig van," zegt Lewis Cunningham, managing director bij Wilson's Country. "Onze analyse wijst erop dat consumenten steeds vaker aardappelen in kleinere verpakkingen kopen. Het is ook interessant om te zien dat de verkoop van andere koolhydraatrijke producten als rijst en pasta afgelopen jaar op hetzelfde niveau is gebleven."

Cunningham wijst er ook op dat de vraag naar deels verwerkte aardappelen, zoals geschilde, frites en puree e.d. behoorlijk is gegroeid gedurende de afgelopen 12 maanden. "Dit biedt ons een geweldige basis om een campagne op te zetten om de voedingswaarde van aardappelen te promoten."

Wel wil de Wilson's Country managing director opmerken dat de lokale aardappelsector zich nu op de internationale markt begeeft. De kwaliteit en kwantiteit van de gewassen in landen als Duitsland, België en Nederland zijn voor de lokale aardappeltelers net zo relevant als de grootte van de laatste oogst hier in Noord-Ierland. "We werken nu echt op de internationale markt," zegt hij.


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018