Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




„Duurzaamheidsstrategie beďnvloedt verpakkingskeuze"

Verpakkingsmaterialen zijn tegenwoordig een gevoelig, onderwerp. Tegelijkertijd met de groei van 'nieuwe' productsegmenten zoals bijvoorbeeld gesneden groenten wordt ook de behoefte aan moderne maar vooral duurzame verpakkingsoplossingen een noodzakelijk stap. Ook de internationale grootleverancier Lorentzen & Sievers houdt zich momenteel bezig met de ontwikkeling van nieuwe productverpakkingen, grotendeels uit composteerbare en milieuvriendelijke materialen, deelde productmanager Claudia Schuh tijdens haar voordracht op het Convenience Forum in Hamburg mee.



Momenteel zijn er reeds veel verschillende biologische verpakkingen van biologische kunststoffen (polymeer), houtschaafsel en PLA (uit melkzuren), die echter nog te duur zijn om op grote schaal ingezet te worden. Duurzaamheid zit volgens Claudia echter niet alleen in de gebruikte materialen, maar ook in de verlenging van de houdbaarheid die momenteel vooral door plastic zakjes, flowpacks en folie gegarandeerd wordt. "De gekozen duurzaamheidsstrategie beďnvloed daarmee ook het verpakkingsontwerp'', luidt de kernboodschap van Claudia Schuh.

Op papier gebaseerde verpakkingen
Binnen het productsegment groenten & fruit wordt momenteel geprobeerd om op papier gebaseerde verpakkingen samen met bio-folie in te zetten. Vooral bij fresh-cut producten bestaat het probleem dat een product vochtig kan zijn en een beperkte houdbaarheid kan hebben. Ondanks de nieuwe mogelijkheden is kunststof volgens Claudia nog altijd onvermijdelijk. Daarnaast is kunststof vaak lichter, bevat het minder materiaal en kan het bovendien efficiënter getransporteerd worden, waardoor e alternatieven niet perse duurzamer zijn.


Verpakkingsoplossingen voor de gemakssector

Verder heeft papier ook onvermijdelijke nadelen: want de verf die bij het drukken van de etiketten gebruikt worden is problematisch bij de recycling. In de supermarktschappen zijn productverpakkingen van papier bovendien niet transparant, waardoor de consument het product slechts beperkt kan zien. Dit is echter vooral als het gaat om verse producten bijzonder belangrijk.



FSC-gecertificeerd
Lorentzen & Sievers GmbH werd in 1920 opgericht en heeft zich in de loop der jaren ontwikkelt tot één van de vooraanstaande verpakkingsproducenten binnen Duitsland en Europa. De bedrijfsfilosofie is gebaseerd op vier zuilen: verpakkings- & verkoopconcepten, inkoopmanagement, project- & procesmanagement evenals verpakking.
Vanwege de continue groei op het gebied van op karton gebaseerde verpakkingen, liet Lorentzen & Sievers zich in het voorjaar volgens de FSC-standaard certificeren.

Verdere informatie:
Lorentzen & Sievers GmbH
Immenhacken 3, 24558 
Henstedt-Ulzburg, Deutschland
Tel.  +49 (0) 4193– 98 0 99-0
Fax. +49 (0) 4193– 98 0 99-98

Publicatiedatum: 29-6-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: