Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Europa maximeert CO2-uitstoot nieuwe vrachtauto's

De Europese Commissie stelt voor om de uitstoot van nieuwe vrachtwagens met vijftien procent in 2025 en minimaal dertig procent in 2030 te reduceren ten opzichte van 2019.

Met deze plannen voor Europees bronbeleid voor nieuwe vrachtwagens zijn wij niet ontevreden. Het definitieve reductiepercentage voor 2030 wordt uiterlijk in 2022 vastgesteld. Volgens de Europese Commissie is het is nu nog te vroeg om het effect van alle technologische ontwikkelingen van de komende jaren in te kunnen schatten.

Nederlandse inbreng
Wij hebben er eerder dit jaar samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TLN, BOVAG en Natuur en Milieu voor gepleit om de Europese normen zo scherp te stellen dat de doelstellingen voor CO2-reductie van Parijs gehaald kunnen worden. Voertuignormen zijn bewezen effectief, zorgen voor een gelijk speelveld, bevorderen innovatie en dragen op een efficiënte manier bij aan de klimaatdoelen. Dit Europese bronbeleid bestaat uit CO2-normen waar vrachtwagenfabrikanten zich aan moeten houden en die van toepassing zijn bij de aankoop van nieuwe vrachtwagens. De uiteindelijke effecten hangen mede af van de aanscherping in 2022.

Tien procent van CO2-reductie-opgave
Voor Nederland betekent dit voorstel een bijdrage aan het totale reductiedoel in 2030. Voorlopige conclusie is dat het effect van de Europese vrachtwagennormen in Nederland een besparing oplevert van 0,7 megaton in 2030. Dit komt neer op maar liefst tien procent van de opgave voor reductie voor Mobiliteit en Transport van 7,3 megaton.

Focus op kosteneffectiviteit
Wij zetten samen met genoemde partijen in op scherpe Europese normen met een redelijke invoertermijn zodat het Europese speelveld wordt geborgd en fabrikanten en ondernemers kunnen voorsorteren op nieuwe regelgeving. Dit is vele malen kosteneffectiever dan korte termijn retrofit- en milieuzone-achtige maatregelen die vooral voor aandacht in de media zorgen en hoofdpijn voor ondernemers.

Besparing voor ondernemers
De verwachting is dat de gebruikers van transport met deze innovaties ook geld gaan besparen op brandstofverbruik en in het geval van volledig elektrische voertuigen ook op onderhoudskosten. Over de totale levensduur bedraagt het totale voordeel, na aftrek van hogere aanschafprijs, gemiddeld 60.000 euro.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018