Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeiende avocadomarkt kampt met uitdagingen

Recente rapporten tonen aan dat op grote markten zoals China en West-Europa de vraag naar avocado snel toeneemt. In 2017 importeerde China ruim 1.000 maal meer avocado's (31,8 ton in 2016 en 32,1 ton in 2017) en deze groei zal naar verwachting aanhouden. 

In Europa is de consumptie de afgelopen tien jaar met 150% gegroeid wat drie maal minder is dan in de Verenigde Staten, zo blijkt uit onderzoek. Dit biedt avocadoleveranciers enorme mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en groei.




Het groeiende gezondheidbewustzijn jaagt de afzet van kant-en-klare salades aan, die samengesteld zijn uit gezonde en voedzame ingrediënten, zoals avocado. Restaurants, bistro's en saladebuffetten leveren een aanzienlijke bijdrage aan de groeiende wereldwijde vraag naar avocado's. Al met al zorgt de trend voor gezonde voeding en de toegenomen populariteit van smoothies en sappen er in combinatie met de stijgende welvaart van de middenklasse voor dat de afzet van diepvriesfruit flink gestegen is. 

Terwijl de vraag naar avocado's blijft toenemen, kan het werken met dit verse en bederfelijke product, dat beperkt houdbaar is, tot verliezen leiden, hetgeen de ontwikkeling van de sector in de weg staat. Avocadoliefhebbers hebben keer op keer bewezen dat de prijs van hun favoriete fruit voor hen geen obstakel vormt. 




"Ik denk dat IQF-avocado's de oplossing zijn voor al deze problemen. Zeker nu er meer rassen beschikbaar zijn die ingevroren kunnen worden dan die vers geëxporteerd kunnen worden, waardoor telers de kans hebben om hun aanvoer flink te verhogen. Een zak perfect rijpe en smakelijke IQF-avocado's in de diepvries is een prima manier om aan de wensen van de klant tegemoet te komen en tegelijkertijd verspilling te voorkomen. De consument kan na aankoop precies de gewenste hoeveelheid gebruiken en ook in de logistieke keten gaat er niets verloren," vertelt Svetlana Plotean van OctoFrost. 

Rijpen belangrijk voor zowel retailer als consument
Verspilling is wellicht het grootste probleem op de avocadomarkt. Het Britse overheidsadviesorgaan voor verspilling, Wrap, kwam tot de conclusie dat alleen al in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks 54.000 ton steenfruit (waaronder avocado's) verloren gaan, waarbij de verspilling van 32.000 ton van dit volume voorkomen had kunnen worden. 



"Het invriezen van fruit, en zo ook avocado's, is een natuurlijke en snelle oplossing om de verspilling van groenten en fruit tegen te gaan. Dit creëert ook kansen omdat maar weinig rassen geschikt zijn voor de export. Wanneer IQF toegepast wordt dan zullen rassen die voorheen alleen op de lokale markt in de landen van herkomst werden verkocht, zoals Fuerte en Reina, ook geëxporteerd kunnen worden. Deze rassen hebben een dunnere schil wat de export bemoeilijkt maar dankzij hun grotere maten leveren ze wel hogere opbrengsten per hectare op. Met de juiste voorbehandeling en optimale IQF-vriezer kan ieder avocadoras omgezet worden in een smakelijke, natuurlijke en ready-to-eat avocado," aldus Svetlana. 

"Veel avocadotelers weten simpelweg niet dat avocado's goed ingevroren kunnen worden maar er zijn enkele vooruitziende ondernemers die nu al premium IQF-avocado's aan 's werelds grootste retailketens leveren. Ons OctoFrost Link-platform heeft deze verwerkers gesteund in het vinden van nieuwe zakenpartners waardoor sommigen hun productie en afzet van diepvriesavocado's zelfs met 30% hebben kunnen vergroten. Deze markt heeft enorm veel potentie en OctoFrost helpt haar klanten dit potentieel optimaal te benutten."

Voor meer informatie:
Svetlana Plotean
Marketing Manager
OctoFrost Group
Publicatiedatum: