Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Operationele excellentie, klantentrouw en logistiek

De uitdagingen voor Picnic

Online supermarkt Picnic heeft het zich met gratis bezorgen en een lage besteldrempel niet makkelijk gemaakt, schrijft Distrifood. De formule trekt vooral klanten met lage budgetten. Operationele excellentie, klantentrouw en logistiek zijn flinke uitdagingen voor Picnic, blijkt uit een analyse die supermarktonderzoeksbureau GfK presenteerde tijdens het food- en e-commercecongres dat onder andere door Distrifood werd georganiseerd.

Picnic profileert zich graag als hightech, vlekkeloos en met zijn klanten als fan, maar vergaart inmiddels van alle websupers wel het hoogste aantal klachten, en klachtenniveau neemt toe. Het aantal klanten dat wel eens een klacht had steeg van 41% vorig jaar naar 47% dit jaar.

Klantentrouw
Een andere uitdaging ligt op het vlak van klantentrouw: klanten moeten vaker bestellen en meer besteden. Met de frequentie scoort Picnic, mede door de lage besteldrempel van 25 euro hoger dan Albert Heijn en Jumbo. Maar door het lage minimumbedrag ligt de waarde van de transactie laag. De primaire onlineshoppers van Albert Heijn besteden op jaarbasis 5.000 euro online, bij Jumbo is dat 3.000 en Picnic zit op 2.000 euro. En met de trouw kan het ook beter: van iedere euro besteedt een Picnic-klant 0,14 euro bij Picnic, maar nog altijd 0,30 euro in de winkels van Albert Heijn.

Loyaliteit aan winkel

Wie zijn boodschappen ook online aanbiedt, versterkt de loyaliteit aan zijn winkels, zo blijkt. Albert Heijn-onlineklanten besteden 0,41 euro van hun euro in Albert Heijn-winkels, dat is 6 procentpunt meer dan het marktaandeel van Albert Heijn, dat rond de 35% ligt. Jumbo.com-klanten besteden 28% van hun boodschappeneuro's in de Jumbo-winkels. Dat is ruim meer dan het marktaandeel van 18,7% in voeding.

Logistiek
Een andere uitdaging voor Picnic als techbedrijf is dat het een heel erg traditionele logistieke operatie heeft, die met relatief kleine autootjes kleine bestelorders rondrijdt. Dat betekent dat voor iedere euro groei extra auto's en extra mensen moeten rijden. Dat kan moeilijk zijn als Picnic zijn personeelsbeleid op orde wil houden: blije bezorgers die de groeiende hoeveelheid klachten met een glimlach wegpoetsen.

Bron: Distrifood

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018