Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Makro heeft nieuw plan om klanten terug te winnen

Zuid-Oost-Aziatische consumenten geven het meest uit via apps
Zuid-Oost-Aziatische online consumenten zijn van alle consumenten ter wereld de grootste groep gebruikers van online boodschappen-apps. Dit blijkt uit onderzoek van het IT-bedrijf Criteo. In Zuid-Oost-Azië wordt 54% van alle online transacties uitgevoerd door middel van apps. 18% vindt plaats door middel van mobiel internet en 28% door middel van desktop pc's. Criteo heeft voor zijn verslag "Global Commerce Review (South East Asia)" voor het eerste kwartaal van 2018 de informatie geanalyseerd va meer dan 5.000 supermarktketens in meer dan 80 landen. Volgens Criteo kijken consumenten in Zuid-Oost-Azië eerst op meerdere online platformen tot ze daadwerkelijk tot aanschaf over gaan. "Eigen boodschappen-apps zijn nu een vereiste geworden voor succes binnen de retailsector," concludeert het verslag.
Bron: insideretail.asia

Italiaanse online sector krijgt waarde van €23,1 miljard
De omzet van de Italiaanse online retailsector neemt steeds meer toe. De waarde van deze sector wordt aan het einde van 2018 geraamd op €23,1 miljard. Dit zou jaar op jaar een toename zijn van 9%, wat lager is dan de omzettoename van voorgaande jaren. Dit blijkt uit het laatste rapport van de Ecommerce Foundation over de Italiaanse e-commerce-sector. De statistieken, die in eerste instantie afkomstig zijn van het bedrijf Digital Innovation Observatories, laten zien dat de Italiaanse online sector in 2017 een waarde had van €21,2 miljard, wat jaar op jaar een toename was van 17,33%.
Bron: ecommercenews.eu

België: Makro heeft nieuw plan om klanten terug te winnen
Het Belgische Metro, dat in handen is van Metro, heeft plannen aangekondigd om klanten terug te lokken. Makro wil een professioneler assortiment aanbieden, waarbij meer gebruik wordt gemaakt van grotere verpakkingen. Volgens CEO Vincent Nolf wil het groothandelsbedrijf terugkeren naar zijn gloriedagen. Nolf geeft toe dat zijn bedrijf op dit moment in mineur is. De omzet van Makro is in drie jaar tijd gedaald van €567 miljoen tot €482 miljoen in 2017. Sinds 2011 is er sprake van een jaarlijkse afname in bezoekersaantallen van 5%. De nieuwe plannen van Makro houden echter niet in dat er gedwongen ontslagen gaan vallen. In plaats daarvan wordt er volgens Nolf meer gefocust op een nieuwe commerciële strategie.
Bron: esmmagazine.com

Albert Heijn test slimme deursloten
Albert Heijn experimenteert op dit moment met slimme deursloten, waarmee de supermarktketen ook boodschappen aan huis kan leveren als de consument afwezig is. Het testprogramma is een onderdeel van Albert Heijn Online Labs, dat aan nieuwe concepten werkt om de service van AH te verbeteren. "We onderzoeken momenteel de mogelijkheden van thuisbezorging door middel van slimme deursloten," meldt AH op zijn website. "Door gebruik te maken van de laatste technologieën kunnen we door middel van deze sloten toegang verlenen tot schuren of huizen van onze consumenten. We kunnen zodoende dan letterlijk de boodschappen in de koelkast plaatsen. Dit doen we uiteraard alleen met toestemming van de consument."
Bron: ecommercenews.eu

Zuid-Afrika: FreshStop focust op kleine formats
FreshStop, de grootste en snelst groeiende buurtwinkelketen van Zuid-Afrika, heeft een nieuw winkelconcept geïntroduceerd. Het nieuwe format is komt neer op kleine winkels, die specifiek zijn bestemd voor plattelandsgebieden en kleine steden. De winkel zorgen ervoor dat ook consumenten in afgelegen gebieden de mogelijkheid krijgen om boodschappen te doen bij FreshStop-winkels bij pompstations van Caltex.
Bron: petrolplaza.com

VK: Costcutter verwacht groei in dubbele cijfers met kerst
Het Britse Costcutter gaat uit van groei in de dubbele cijfers tijdens het volgende kerstseizoen. Vorige maand heeft de groothandelaar zijn brochure voor de kerstdagen gepubliceerd. Volgens de groothandelaar heeft een groot aantal retailers gebruik gemaakt van de aanbiedingen die in de brochure stonden vermeld. De aanbiedingen waren bedoeld om retailers meer winstmarge te geven tijdens de kerstdagen, die doorgaans worden gekenmerkt door extreem felle concurrentie. De brochure laat een assortiment zien van meer dan 1.000 merklijnen, die volgens Costcutter voor 66% goedkoper zijn dan vorig jaar.
Bron: kamcity.com

VS: Supervalu ondersteunt met Instacart onafhankelijke retailers
Het Amerikaanse Supervalu heeft met het online marktplatform Instacart een wederverkopersprogramma ingesteld. Hierdoor kan Supervalu thuisbezorging aanbieden voor meer dan 3.000 onafhankelijke retailers die vaste klant bij de groothandelaar zijn. De service van Supervalu en Instacart wordt aangeboden in de meer dan 240 stadsgebieden waar Instacart op dit moment actief is. Vorig jaar breidde Supervalu met Instacart uit bij alle eigen retailketens. De twee bedrijven werken al sinds 2015 samen.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Trader Joe's geeft beste winkelervaring
Trader Joe's geeft de beste winkelervaring van alle Amerikaanse retailers die zowel online als offline actief zijn. Dit blijkt de US Customer Experience Index van 2018, die door Forrester Research wordt samengesteld. Aan de hand van een enquête die onder meer dan 110.000 Amerikaanse volwassen consumenten wordt gehouden meet de Forrester CX Index hoe sterk de ervaring van de klant bij bepaalde retailers de loyaliteit van die klant aan het betreffende merk versterkt. Op deze manier heeft het onderzoeksbedrijf de ervaringen van klanten in kaart gebracht bij zo'n 287 Amerikaanse merken, waaronder 42 grote landelijke ketens. Zestien van de retailers op de lijst betroffen supermarktketens, waarbij Trader Joe's op de eerste positie van de index kwam te staan. Vorig jaar werd Trader Joe's voor het eerst inde CS Index vermeld. Andere supermarktketens in de top 10 zijn Costco Wholesale Club, dat van de zevende positie in 2017 naar de tweede positie steeg. BJ's Wholesale Club steeg ten opzichte van vorig jaar van de vierde naar de vijfde positie.
Bron: supermarketnews.com

VS: Safeway-Albertsons sluit locaties in Arizona
Safeway gaat twee locaties sluiten in Phoenix om zo de bedrijfsvoering efficiënter te maken. De keten wil zoveel mogelijk werknemers voor het einde van de volgende maand over plaatsen naar andere vestigingen. Daarnaast gaat de zusteronderneming Albertsons een van zijn vestigingen in Tucson sluiten. Volgens een woordvoerder van Albertsons is het net als bij Safeway een moeilijk besluit geweest om de winkels te sluiten, maar is dit nodig om de bedrijfsvoering te verbeteren.
Bron: abc15.com

VS: Southeastern Grocers lanceert media-platform
Southeastern Grocers, dat onder andere het moederbedrijf is van de ketens Bi-Lo, Fresco y Más, Harveys Supermarket en Winn-Dixie, heeft in samenwerking met Quotient Technology een mediaplatform gelanceerd. SES Media Hub is ontwikkeld om consumenten te voorzien van actuele informatie over aanbiedingen en andere online berichten. Via het platform kunnen grote merken adverteren door middel van banners op de site.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Kroger meldt resultaten eerste kwartaal
De Amerikaanse retailer The Kroger Co. had in het eerste kwartaal van 2018 een netto winst van $2,0 miljard (€1,72 miljard), oftewel $2,37 (€2,03) per aandeel. De aangepaste netto omzet in dezelfde periode kwam neer op $626 miljoen (€537,4 miljoen), oftewel $0,73 (€0,63) per aandeel. De netto winst voor het eerste kwartaal van 2017 was $303 miljoen (€260,1 miljoen), oftewel $0,32 (€0,27) per aandeel. De aangepaste winst voor diezelfde periode in 2017 stond toen op $546 miljoen (€468,8 miljoen), oftewel $0,58 (€0,50) per aandeel. De netto winst per aandeel was iets hoger dan het bedrijf aanvankelijk had verwacht. De reden hiervoor was het begin van het Restock Kroger-programma, dat onder andere te maken heeft met veranderingen in de bedrijfsvoering voor meer besparingen op kosten en alternatieve bronnen van omzet. De vergelijkende winkelomzet steeg in het eerste kwartaal van 2018 met 1,4%. Als andere takken van Kroger bij de identieke omzet worden betrokken, zoals Kroger Specialty Pharmacy en thuisbezorgdiensten, zou deze in het eerste kwartaal zijn gestegen met 1,9%. Het bedrijf wil in de toekomst aan de hand van deze identieke omzet bepalen hoe sterk de prestaties in bepaalde periodes zijn geweest.

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018