Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"„Sinds dit seizoen ook verkoop van gember onder ons eigen merk"



Als het gaat om de handel in producten van overzee, wordt het steeds moeilijker voor nieuwe gezichten om vaste voet op de markt te krijgen tussen de jarenlange importeurs. Direct Fresh uit Hamburg is het echter gelukt om zich binnen vijf jaar als competente leverancier van exoten op de markt te vestigen en in heel Europa klanten voor zich te winnen. Ondanks het selectieve productpalet met enkele hoofdproducten zijn er ook voor specialisten altijd nieuwe mogelijkheden om hun positie in de handel te verbeteren, zo zegt directeur Dirk Landahl in een gesprek met Freshplaza.


Directeur Dirk Landahl

Merkoptreden
Sinds de oprichting in 2013 is de Europese afzet van hoofdzakelijk groene bananen aan de retail de hoofdopgave van het bedrijf uit Hamburg. Daarnaast horen mango's en avocado's tot aan de start van het Europese seizoen tot de specialiteiten, evenals de handel in Chinese knoflook en gember, deelt Dirk mee. "Sinds 2016 brengen we Solo-knoflook met herkomst China op de markt en de afzet hiervan heeft zich in 2017 qua hoeveelheid al verdubbeld. Ook dit jaar loopt de verkoop bijzonder goed: eind april kregen we een lading met het plan deze binnen vier weken te verkopen. Deze hoeveelheid was echter in vier dagen compleet uitverkocht. Mango's, avocado's en knoflook zijn reeds onder ons eigen merk Fresh Planet verkrijgbaar en tot aan het einde van de maand komt daar ook gember bij.'' 



Na een spannende beginfase zorgde Dirk voor een complete herstructurering van zijn team en verkleinde hij zijn productpalet naar vijf tot zes hoofdproducten. Niet zonder succes, want tegenwoordig levert het importbedrijf in heel Europa aan handelsketens en gespecialiseerde vakwinkels. Volgens Dirk - die reeds voor de oprichting van het bedrijf lange tijd in de exotenbranche actief was - is vooral de snelle groei van de Oost-Europese afzetmarkt noemenswaardig. "Toen ik eind jaren '90 als manager in Tsjechië woonde, kon je daar bijvoorbeeld alleen ananas uit Ivoorkust krijgen en sommige andere producten waren helemaal niet verkrijgbaar. Dat is in de loop der jaren compleet veranderd, hoewel we nog altijd duidelijke verschillen in de vraag zien. We verkopen bijvoorbeeld heel veel pomelo's in Tsjechië, terwijl er hier niet zoveel aandacht voor dit product is. De tendens gaat duidelijk in de richting van groter fruit, maar de prijs mag een bepaalde grens per artikel niet overschrijden.''


Solo-knoflook uit China

Veeleisende markt
Het maakt niet uit waar de exoten van het bedrijf in het schap belanden, de huidige voorschriften van de retail zijn bijzonder veeleisend, aldus Dirk. Vooral de eisen wat betreft productgrootte zijn een langetermijnuitdaging voor de handel in exoten.



Om zijn klanten ook in de toekomst goed van dienst te kunnen zijn, denkt Dirk momenteel na over nieuwe expansiestappen. Naast de uitbreiding van het eigen merkoptreden is ook het bio-aandeel van de firma Direct Fresh noemenswaardig. Meer dan de helft van de appelen is reeds in bio-kwaliteit verkrijgbaar. Op het gebied van bananen heeft het bedrijf zich vrijwel uitsluitend bio-producten (in sommige gevallen ook fairtrade) gespecialiseerd, waardoor het bio-aandeel hier bij meer dan 90 procent ligt. In de toekomst wil Dirk ook het bio-aandeel in de categorieën mango's en andere exoten vergroten. 


Biologische bananen uit Ecuador

Productpalet
Dirk Landahl werkte eerder onder andere bij de Atlanta bedrijfsgroep en Port International voordat hij in 2013 Direct Fresh oprichtte. Van het begin af aan heeft het bedrijf zich hoofdzakelijk gespecialiseerd op de import en belevering van de levensmiddelenhandel met bananen en exoten. Het productpalet bevat naast bananen, mango's, avocado's, gember en knoflook ook onder andere citrus, appelen, peren en druiven.


Gember tijdens de teeltfase

Verdere informatie: 
Direct Fresh GmbH
Kiebitzhof 9
22089 Hamburg
Kontaktieren Sie uns
Telefoon: +49 40 20007450
Telefax: +49 40 200074510
Publicatiedatum: