Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Denemarken: Catella adviseert Coop bij mega-overname

Italië: Supermercato24 krijgt meer financiering
De Italiaanse thuisbezorgdienst Supermercato24 heeft naar verluid voor €13 miljoen aan financiering verkregen. Het online platform is actief in meer dan twintig Italiaanse steden. Het bedrijf maakt gebruik van persoonlijke orderpickers, die bij winkels die bij Supermercato24 zijn aangesloten bestelde boodschappen verzamelen en deze bij de consument afleveren. Volgens een verslag van TechCrunch moeten consumenten een tarief betalen voor thuisbezorging, waarbij dit tarief hoger ligt als de bestellingen binnen het uur moeten worden afgeleverd. Ook incasseert Supermercato24 toeslagen die afkomstig zijn van de retailers die zich bij het platform hebben aangesloten.
Bron: postandparcel.info   

Australië: Melbourne krijgt eerste supermarkt tegen verspilling
Het non-profit-bedrijf Lentil as Anything heeft plannen aangekondigd om een nieuwe supermarkt in Melbourne te openen. Het concept achter de supermarkt komt erop neer dat consumenten zoveel voor de producten kunnen betalen als dat ze het waard vinden. Consumenten die geen geld hebben voor de producten die ze nodig hebben, mogen deze gratis meenemen. De winkel biedt producten aan die van het Food Without Borders-programma afkomstig zijn. Dit programma is bedoeld om voedselverspilling tegen te gaan. naar verluid wordt er in Australië jaarlijks voor 4 miljoen ton aan voedsel verspild. Ongeveer 20% van alle voedingsmiddelen die worden gekocht wordt uiteindelijk weer weggegooid.
Bron: broadsheet.com.au

België: Colruyt presteert beter dan verwacht
Colruyt Group heeft in het fiscale jaar 2017/2018 met uitsluiting van de verkoop van de afdeling Pro à Pro zijn omzet met 3,4% verbeterd tot €9 miljard. De extra omzet werd verkregen door hogere prijzen, een groter gebied waarin de keten actief is en natuurlijke groei. Ondanks de verwachtingen van analisten wist Colruyt zijn bruto winstmarge op 26,0% te houden en werd met een netto winst van €374 miljoen een netto winstmarge van 4,1% verkregen. In het eerste deel van het fiscale jaar was nog sprake van een iets lager winstmarge in verband met druk op de prijzen. In de tweede helft nam de concurrentie binnen de Belgische retailsector echter af, zodat de winstmarges toe konden nemen. De retailomzet steeg met 3,1% tot €7,5 miljard. Het marktaandeel van de ketens van Colruyt, OKay en Spar steeg van 31,7% tot 31,8 %. De groothandelsomzet met inbegrip van Spar en Alvo steeg met 1,7% tot €728 miljoen, terwijl de online omzet opklom nar €370 miljoen. Het marktaandeel van de huismerken van Colruyt is toegenomen, omdat grote nationale merken hun prijzen hebben verhoogd. Een zorgenpunt voor Colruyt blijft dat vestigingen aan de Belgische grens te lijden hebben van de hogere accijnzen op alcoholische dranken.
Bron: retaildetail.eu   

India: Metro werkt samen met leveranciers
Metro AG gaat in India samenwerken met vijf bedrijven om exclusieve merken direct aan te bieden via zogeheten kirana-winkels, oftewel kleine buurtwinkels. De samenwerkingsverbanden werden in mei aangekondigd. Metro heeft toen aangegeven verder uit te willen breiden door middel van overnames in het business-to-business-segment, dat voor een deel uit kirana-winkels en andere kleine winkels bestaat. Er zijn naar schatting ongeveer 12 miljoen kirana-winkels in India, die samen voor enorm veel mogelijkheden op de markt zorgen. Metro levert op dit moment aan bijna 2,5 miljoen kirana-winkels. Ook verzorgt Metro thuisbezorging voor winkels die moeilijker te bereiken zijn. Metro ziet India als een van de landen waarop het bedrijf qua uitbreidingen wil focussen. Het bedrijf is de grootste groothandelaar van India en wil graag een groter bereik in het land verkrijgen. Het is echter moeilijk om een efficiënt distributienetwerk in India op te zetten, wat met name geldt voor afgelegen plattelandsgebieden.
Bron: retailanalysis.igd.com  

Roemenië: eMAG investeert €120 mln
eMAG, de grootste online retailer van Roemenië, investeert dit jaar €120 miljoen in de thuismarkt. Met het geld wordt onder andere een groot logistiek centrum aan de snelweg van Boekarest naar Pitesti opgebouwd. Vorig jaar investeerde eMAG €63 miljoen. Hiervan werd €27 gebruikt voor technologie en €24 voor internationale ontwikkeling. De retailer had in 2017 voor 28% aan omzet groei tot RON2,58 miljard (€555 miljoen). De totale omzet in alle markten waar eMAG actief is kwam neer op RON4,06 miljard (€873 miljoen). eMAG levert in totaal aan 7,57 miljoen consumenten, die verspreid zijn over de landen Roemenië, Hongarije, Bulgarije en Polen.
Bron: romania-insider.com   

Denemarken: Catella adviseert Coop bij mega-overname

Catella Corporate Finance heeft de rol op zich genomen van financieel adviseur voor Coop bij de verkoop van een stuk vastgoed van 131.300 vierkante meter in Aarhus. De betreffende vaste activa van Coop worden verkocht aan Dades A/S, dat een van de grootste vastgoedbedrijven van Denemarken is. Dades A/S is in handen van Novo Holdings, Tryghedsgruppen en het Aase and Ejnar Danielsen's Fund. Catella Corporate Finance heeft een gestructureerde veiling opgezet, die in zoverre succes heeft gehad dat zowel onder Deense als internationale investeerders veel interesse in het stuk terrein was ontstaan.
Bron: prnewswire.co.uk  

Portugal: Auchan lanceert mobiele app voor boodschappen
Auchan Retail Portugal heeft een nieuwe mobiele app geïntroduceerd, waarmee consumenten producten kunnen registreren en zo hun boodschappenlijstje bij kunnen houden. De Jumbo-app is te gebruiken bij 34 winkels, die in Portugal opereren onder de merken Jumbo en Pão de Açúcar. Volgens Auchan vermindert de app de hoeveelheid aan tijd die consumenten doorgaans kwijt zijn bij het doen van boodschappen met 30%. Ook kunnen consumenten hun boodschappenlijstjes via de app met elkaar delen en kunnen bijvoorbeeld gezinsleden met hun eigen smartphone gewenste producten aan de lijst toevoegen. In de winkel kunnen consumenten de producten registreren met een QR-code als deze in de winkelmand worden geplaatst. In plaats van dat de boodschappen bij de kassa een voor een moeten worden aangeslagen, kan de consument vervolgens via een self-checkout van het Scan Expresso-systeem voor de boodschappen betalen.
Bron: esmmagazine.com   

Amazon lanceert Prime in Australië
Amazon is in Australië begonnen met zijn lidmaatschapsservice Prime. Op deze manier wil Amazon zijn aanbod in de Australische sector vergroten. De nieuwe Prime-service moet ervoor zorgen dat het bedrijf meer trouwe klanten verkrijgt. Volgens Amazon heeft Prime in Australië bij aanvang de meest uitvoerige hoeveelheid aan voordelen dan bij enige andere lancering in andere landen. Een aantal van de diensten die via Prime voor handen zijn, zijn gratis thuisbezorging, Prime Video, Prime Reading, Twitch Prime en online winkelen door middel van stemactivatie.
Bron: retailanalysis.igd.com  

VS: Publix Delivery breidt uit in Florida
Publix Delivery, dat als thuisbezorgdienst gebruik maakt van het platform van Instacart, is vanaf 28 juni beschikbaar in de regio van Lakeland, Florida. De bezorgdienst is vanaf dan voorhanden in steden als Auburndale, Bartow, Haines City, Mulberry, Plant City en Winter Haven. Met Publix Delivery zijn consumenten in staat om online producten te bestellen van de Amerikaanse keten Publix en deze op een gewenst tijdstip op locatie af te laten leveren.
Bron: progressivegrocer.com   

Aldi voor achtste jaar op rij meest voordelige keten van VS
Aldi is voor de achtste jaar op rij benoemd tot de meest voordelige supermarktketen van de VS. De keten wordt erkend als Value Leader door het marktonderzoeksbureau Market Force Information, dat een enquête heeft gehouden onder ongeveer 13.000 Amerikaanse consumenten. Naast dat Aldi bovenaan stond qua voordeel, stond de keten aan de hand van klantentevredenheid en klantenloyaliteit ook op de vierde plek van meest favoriete supermarktketens van de VS. Consumenten die bij Aldi boodschappen doen, zijn het minst geneigd om van supermarktketen over te stappen. Aldi was bovendien de enige winkel in de top vijf die zijn score qua loyaliteit jaar op jaar wist te verbeteren. 
Bron: prnewswire.com    

Publicatiedatum: 22-6-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: