Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

federatie van de Belgische voedingsindustrie

Belgische voedingsindustrie boomt maar Belgische markt verbrokkelt

Het economisch jaarverslag van de Belgische voedingsindustrie geeft een erg dubbel beeld: omzet, export, investeringen en jobs stijgen naar recordhoogtes maar de afzet van Belgische producten op de eigen markt staat steeds meer onder druk door de opeenstapeling van taksen, heffingen en bijdragen. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, vraagt overheden om meer technisch geschoolde jongeren op de arbeidsmarkt te brengen, om grens shoppen een halt toe te roepen en om de loonkostenhandicap aan te pakken. Tegenover de dreiging van gastro-nationalisme, de Brexit en het protectionisme roept de sector ook op om met het merk "Food.be - Small country. Great food." ons exportpotentieel uit te spelen.



Grootste industriële investeerder dankzij export
De omzet van de voedingsindustrie groeide in 2017 met 5,1% tot € 52,6 miljard. Dit mooie resultaat is te danken aan de export die in 2017 met 7,5% steeg tot € 26,7 miljard. De handelsbalans bereikt daardoor een positief resultaat van € 4,7 miljard. Opvallend: hoe verder weg, hoe groter het succes. Buiten de Europese Unie stijgt de export met gemiddeld 15,5% tot € 4,3 miljard. Als kers op de taart: naar onze belangrijkste verre markt de Verenigde Staten stijgt onze export zelfs met 16,1% tot € 716 miljoen.

Het gevolg van de groeiende export is dat Belgische bedrijven steeds meer investeren in eigen land. De investeringen stegen vorig jaar met 7,6% tot een recordbedrag van € 1,8 miljard. Daarmee wordt de voedingsindustrie de grootste industriële investeerder van ons land.


Omzet voedingsindustrie

Protectionisme rukt op. Belgische markt verbrokkelt
Terwijl de wereld valt voor onze voeding en dranken lijken wij Belgen zelf steeds minder geneigd om Belgische producten te kopen. In 2017 kende de sector een negatieve groei van 2,2% op de Belgische markt. Dat het volume voor het tweede jaar op rij daalt is voor Fevia een onrustwekkende trend. Ter vergelijking: in de periode 2006-2011 bedroeg de jaarlijkse gemiddelde volumegroei op de eigen markt nog 2,1% en in de periode 2012-2017 was er gemiddeld een nulgroei.

De hoofdreden voor deze negatieve evolutie ligt voor Fevia in de opeenstapeling van taksen, heffingen en allerhande bijdragen die voeding en dranken in België duurder maken dan in de buurlanden. De voedingsindustrie blijft ook geconfronteerd met een loonkostenhandicap van 16,4% in 2018 en hoge meerkosten op haar elektriciteitsfactuur. Het gevolg is dat de Belgische consument zijn aankopen meer en meer over de grens gaat doen. Na de dubbele verhoging van de zogenaamde "gezondheidstaks" zijn de grensaankopen van niet-alcoholische dranken met 8,8% gestegen tegenover 2016 en zelfs met 22% tegenover 2015. De opkomst van e-commerce zal die trend wellicht nog verder vergroten.

Deze krimp op de Belgische markt komt er op een moment dat gastro-nationalisme, de Brexit en het protectionisme de groei buiten België bedreigen. Chris Moris, directeur-generaal van Fevia, maakt zich zorgen: "De Verenigde Staten zijn onze belangrijkste verre exportmarkt. Het Verenigd Koninkrijk is onze 4e markt buiten België. De razendsnelle internationale evoluties creëren grote onzekerheid net op het moment dat onze eigen Belgische markt in zwaar vaarwater verkeert."

Klik hier voor het rapport van Fevia

Bron: Fevia

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018