Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Albert Heijn reageert

Nederlandse supermarkten scoren slecht op duurzaamheidsranglijst Oxfam

Oxfam Novib meldt in haar rapport dat de vijf grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Alle vijf supermarktketens haalden een zware onvoldoende op Oxfam Novib's internationale duurzaamheidsranglijst van supermarkten.

Oxfam Novib beoordeelde beleid en praktijk van de grootste supermarkten uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten op onder meer arbeidsomstandigheden en lonen in ontwikkelingslanden. Geen van de internationaal onderzochte supermarkten, zoals Ahold Delhaize, Jumbo, Walmart, Tesco en Lidl, haalde punten op bijvoorbeeld leefbaar loon voor werknemers werkzaam bij toeleveranciers in ontwikkelingslanden. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Oxfam Novib naar 16 van de grootste supermarkten ter wereld dat dinsdag gepubliceerd werd. 



Het nieuwe Oxfam Novib-rapport Ripe for Change laat zien dat in Nederland, van 12 onderzochte producten uit ontwikkelingslanden - van garnalen tot avocado's –, circa 44% van de prijs die de consument in de winkel betaalt naar de supermarkten gaat, tegen circa 8% voor de werknemers en kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden. Werknemers en kleinschalige boeren kregen zo'n 20 jaar geleden nog meer dan tien cent van iedere euro die de consument bij de kassa afrekende. Nu is dat afgenomen tot minder dan 8 cent per euro. En de voorspelling van analisten is dat dit nog verder gaat dalen. De acht grootste beursgenoteerde supermarktketens ter wereld waaronder Walmart, Tesco en Ahold-Delhaize, zetten in 2016 bijna een biljoen dollar om en behaalden een totale winst van $22 miljard. $15 miljard hiervan werd als dividend aan aandeelhouders uitgekeerd. 


Reactie Albert Heijn op rapport Oxfam Novib
"We willen hetzelfde: een eerlijke keten waar onze producten vandaan komen. En om die reden is het goed dat Oxfam Novib het onder de aandacht brengt."

"Dit kan alleen door iedere dag weer stap voor stap samen te werken met onze partners in die keten zoals toeleveranciers, autoriteiten en belangenorganisaties zoals Oxfam Novib."

"Maar we willen het beeld bijstellen dat het nu lijkt dat Albert Heijn niets doet. Bijvoorbeeld in de keten voor groente en fruit kennen we onze leveranciers. En daar werken we ook al heel lang mee samen. We stellen vergaande eisen aan al onze leveranciers, met extra aandacht in de landen waarover Oxfam Novib het heeft. In die landen werken we ook veel met keurmerken en certificeringen en dat gaat heel ver.
Zo is al onze koffie, thee en cacao UTZ gecertificeerd; we komen tot aan de boeren zelf. Een ander voorbeeld zijn onze groente- en fruitleveranciers zoals bijvoorbeeld van de druiven uit Zuid Afrika, de bananen uit Ecuador, de avocado's uit Peru en de tomaten uit Marokko waar we al tientallen jaren mee samenwerken. Daar komen we zelfs bij de boeren op het erf."

"We nodigen Oxfam uit om samen concrete gemeenschappelijke verbeterpunten te vinden in hun onderzoek die bij kunnen dragen aan een oplossing."


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018