"Positief is dat we in samenspraak met Nederlandse telers en retailers het product zo goed mogelijk bij de consument onder de aandacht hebben weten te brengen, gericht op diverse klantgroepen. Met stoomverpakkingen, wokasperges en sousvide gegaarde asperges heeft men aangetoond dat het bereiden van asperges echt niet lastig is en heeft men toekomstige consumenten weten te bereiken. Dat heeft de verkoop op dit kanaal zeker bevorderd, maar helaas verliep de daghandel erg stroef", vertelt de aspergeverkoper van The Greenery.
Of de huidige marktsituatie gevolgen heeft voor aankomende seizoenen is volgens Sjraar moeilijk te zeggen. "Asperges telen is een langetermijnplanning. Van een directe forse teruggang van het areaal zal daarom geen sprake zijn. Het is ook maar de vraag of het Nederlandse areaal zo doorslaggevend is op de Europese markt", vertelt Sjraar. "Ook vorig jaar was een uitdagend jaar, maar was het een korte periode in de weken 18 en 19 wat koeler en dan zie je wel direct een prijsopleving ontstaan. Belangrijk voor Nederland is dat we bekend staan als leverancier van een kwalitatief hoogstaand product in voldoende grote blokken. Is er ergens een tekort in de Europese markt, dan kijkt men eerst naar de grote Nederlandse aanbieders."
Sjraar Hulsman
The Greenery
Tel: +31 (0) 180 656 979
s.hulsman@thegreenery.com
www.thegreenery.com