Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verschuren Broccoli & De Aspergeschuur

Finetunen tussen asperges en broccoli

Tholen - Binnen het prijsgevecht op de markt is het telkens finetunen om te blijven voortbestaan. Verschuren Broccoli zet al een aantal jaar in op vroege en late rassen, maar daar zitten grote risico's aan vast. "We hebben de eerste zeperds al te pakken dit seizoen", vertelt Peter Verschuren. "Het vroegste ras (Sirtaki) is niet goed gegroeid. De Malibu kwam vanaf 20 mei beschikbaar. Hoewel deze qua smaak prima was, werd het niet door de markt opgenomen vanwege kleurverschillen. Ook omdat er nog altijd broccoli uit Spanje beschikbaar was. Na deze moeilijke opstart van het Nederlandse seizoen, trok de vraag afgelopen week flink aan maar dat heeft zich deze week niet doorgezet."


Broccoli van Verschuren wordt via The Greenery afgezet

Minder vroege broccoli, meer vroege asperges
Komend voorjaar gaat Verschuren Broccoli daarom minder met vroege rassen aan de slag, ze steken hun energie meer in de asperges. "Dat doen we nu al een jaar of 4 en dat bevalt ons wel", vertelt Peter. Hoewel er sinds het hoogseizoen in de aspergehandel geen juichstemming heerst, heeft Verschuren geen last van de lage marktprijzen. Ze zetten alles lokaal af. Toch is het nodig om ook dan scherp te blijven. "Je moet er persoonlijk energie in steken, je kunt niet aldoor derden in de winkel neerzetten. De mensen komen namelijk voor het praatje met de telers. Dat is overigens wel heel leuk, je krijg veel positieve feedback, iets wat je bij de retail nooit krijgt." Dat betekent niet dat consumenten je gemakkelijk weten te vinden of massaal naar je toe komen. "In elk Brabants dorp zit tegenwoordig wel een aspergeteler. Om meer bekendheid te krijgen hebben we onze schuur voor 7 weken lang omgebouwd tot een pop-up restaurant. Het was een groot succes en we hebben daardoor veel nieuwe klanten gekregen."


Restyling van de schuur tot pop-up restaurant, foto Als Nieuw 

Aspergeteelt is goed te combineren met reguliere broccoliteelt. "Na de winter wil je graag opstarten. Met asperges kun je in minitunnels vroeg beginnen. Daar gaan we volgend seizoen nog meer energie in steken. We hebben gemerkt dat consumenten na de winter echt zitten te springen om iets anders. Als je dan asperges hebt, kun je die vlot afzetten en de prijs is dan eigenlijk geen issue. Maar wanneer consumenten 2 tot 3 keer asperges hebben gegeten, dan loopt het niet meer zo hard. We stoppen daarom op tijd met asperges, zo begin juni. Dan start ook het broccoliseizoen met Ironman waar we dan volop mee aan de slag kunnen gaan."



Marktbeeld 
Broccoli van Verschuren wordt voor het overgrote deel wordt opgenomen op de Nederlandse markt. Prijsvorming staat daar onder druk van het aanbod in omliggende landen waar het areaal aan broccoli ook flink is gegroeid. "Polen heeft de teelt uitgebreid, Duitsland kan redelijk in de eigen behoefte voorzien, afzet in het Verenigd Koninkrijk wordt lastiger vanwege de daling van de pond en de Brexit. Wat overblijft is Oost-Europa maar die landen hebben weinig prijspower. Alleen wanneer er in omringende landen weersongelukken zijn, is er een goede prijsvorming mogelijk maar dat komt de laatste jaren maar weinig voor", aldus Peter.
 
Broccoli groeit echter nog altijd aan populariteit maar het aanbod loopt daar nog altijd op vooruit ziet Verschuren, waardoor de markt problematisch is. Er is altijd het prijsgevecht waarbij afnemers steeds hogere eisen stellen maar ook de (extreme) weersinvloeden en de krapte op de arbeidsmarkt zorgen voor problemen. "Al met al is het voortbestaan een uitdaging. We hebben een scala aan problemen op te lossen en het is lastig om uit te vinden welke sleutel het beste past", vertelt Peter. 
Verschuren Broccoli heeft, naast het telen van vroege en late rassen, ingezet op schaalvergroting om hun concurrentiepositie te behouden. Of schaalgrootte de oplossing is? "Kleine telers die met broccoli begonnen of beginnen, vallen al snel af. De grote bedrijven kunnen het langer volhouden, als er een omvalt zullen die wel een gat achterlaten", aldus Peter. 


De Aspergeschuur, lokale afzet van asperges

Toekomst 
In specialties ziet Peter weinig toekomst. "Je kunt verschillende kleuren aanbieden maar ik denk niet dat de markt daarop zit te wachten. Stengel- of aspergebroccoli (bimi) is veel meer werk en nog lastiger qua arbeid." Peter ziet eerder kansen in het verbeteren van de verpakking. "Die is al 20 jaar hetzelfde. Ook zou het goed zijn wanneer er een speciale verpakking wordt ontwikkeld dit geschikt is voor afzet van broccoli in verspakketten."

Voor meer informatie
Verschuren Broccoli
Peter Verschuren
Kerklaan 1
4944 VA Raamsdonk
T: 0162 - 51 94 91
M: 06-13162918