Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Wegmans beste supermarktketen van de VS

Tesco heeft sterkste omzetgroei sinds zeven jaar

Kroatië: maandwinst Agrokor 10% hoger dan verwacht
Het Kroatische conglomeraat Agrokor heeft in de periode van 11 mei tot 10 juni van dit jaar zijn maandwinst toe zien nemen met bijna 10%. Uit het veertiende maandelijkse rapport van de interim-bedrijfsleiding van Agrokor blijkt dat de bruto winst in deze periode neerkwam op HRK 274,6 miljoen (€37,2 miljoen). Dat was 9,6% hoger dan analisten hadden verwacht. Het resultaat kwam met name door het supermarktsegment van Agrokor. De grootste keten van Agrokor, Konzum, had jaar op jaar een toename in omzet van bijna 20% dankzij meer winkelverkeer en meer volume per transactie.
Bron: esmmagazine.com

AH doet proef in Nederland met kassavrije winkels
Albert Heijn gaat vanaf 20 juni zijn tap to go-betaalsysteem bij wijze van proef toepassen in vestigingen in Utrecht en Haarlem. Eerder werd het kassavrije systeem gebruikt bij kleinere winkels van het AH To Go-format. Vaste klanten van Albert Heijn kunnen de komende drie maanden door middel van de Appie-app producten inscannen bij de vestigingen van Albert Heijn aan het Ella Fitzgeraldplein in Utrecht en aan het Soendaplein in Haarlem. Ook sorteert Appie de boodschappenlijst van de consument op basis van waar de consument zich op het betreffende moment in de winkel bevindt. Als de klant klaar is met de boodschappen en alle producten zijn ingescand, wordt de betaling online verwerkt. De app genereert daarna een streepjescode waarmee de consument de winkel kan verlaten. Albert Heijn is van plan om het experiment in juli naar in totaal zes winkels uit te breiden en om de app ook beschikbaar te maken voor iOS.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Iceland heeft tragere winstgroei in eerste halfjaar
De Britse supermarktketen Iceland behaalt in het eerste halfjaar een winstresultaat dat waarschijnlijk lager uitvalt dan vorig jaar. De reden hiervoor is omdat in het afgelopen half jaar de nieuwe Britse wetgeving omtrent het minimum loon van kracht is geworden. Zowel de toegenomen arbeidskosten als gevolgen van de hogere olieprijzen voor zowel consumenten als de eigen logistieke kosten zorgen volgens Iceland voor een minder sterke omzet en daarmee lagere bruto winstmarges. Iceland is gespecialiseerd in de retail van diepvriesproducten en heeft een netwerk van 905 Britse vestigingen. De like-for-like-omzet in het jaar tot 24 maart was in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar met 2,3% gestegen.
Bron: uk.reuters.com

Omzetgroei Nederlandse retailsector op hoogtepunt
De Nederlandse retailsector had in april de snelste omzetgroei van de afgelopen zeven maanden. Dit blijkt uit informatie van het CBS. De retailomzet in april steeg jaar op jaar met 5,7%, wat ruim meer was dan de omzetstijging van maart. In maart was sprake van een omzettoename van 1,5%, wat de zwakste omzetgroei van de afgelopen 18 maanden was. De omzet neemt sinds mei 2016 consequent toe. Zeven maanden geleden stond de omzetgroei in september 2017 op een hoogtepunt van 5,8%. Binnen het supermarktsegment steeg de omzet met 4,9%, terwijl in het non-food-segment de omzet toenam met 4,7%.
Bron: markets.businessinsider.com

VK: Tesco heeft sterkste omzetgroei sinds zeven jaar
Tesco heeft melding gemaakt van zijn sterkste omzetgroei sinds zeven jaar. De groei werd verkregen door de overname van de groothandelaar Booker. In de afgelopen drie maanden steeg de omzet van Tesco in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met 3,5%. Zodoende was dit het tiende kwartaal op rij met positieve groei. De totale omzet, met inbegrip van Azié en Oost-Europa, steeg met 1,8%. Dit kwartaal is voor het eerst dat de omzet van Booker wordt meegerekend. Booker had dankzij de toestroom van nieuwe klanten via Tesco een omzetstijging van 14,3%. De omzetgroei bij de kernactiviteiten van Tesco daalden tot 2,1% in het vorige kwartaal van 2,4% in het kwartaal daarvoor.
Bron: theguardian.com

Walmart introduceert nieuw winkelconcept in China
Walmart heeft onder de naam Walmart Supermarktet zijn eerste vestiging volgens een nieuw klein format geopend in de Chinese stad Shenzhen. Voor het einde van het jaar moeten er nog vijf extra winkels volgens dit concept worden geopend in China. Het nieuwe winkelformat is ontwikkeld om online en offline retail met elkaar te combineren. De winkel legt de nadruk op versproducten, snelle thuisbezorging en alledaags gebruiksgemak. De winkel bevindt zich op de eerste verdieping van een groter winkelcentrum. Verder heeft de winkel een assortiment van 8.000 producten, die voor een deel specifiek zijn toegespitst op de lokale gemeenschap. De winkel is ontwikkeld door het in Tampa gevestigde bedrijf api(+) en maakt gebruik van een layout die de winkelervaring moet verbeteren. Bij de layout wordt ook veel nadruk gelegd op de versafdeling van de winkel. Prijzen worden bijgehouden door middel van elektronische labels. 90% van het assortiment is ook online beschikbaar via de site van Walmart Supermarket. Deze site is te vinden op het online platform JD Doajia. Verder wordt het assortiment beheerd oor middel van een geavanceerd opslagsysteem, waarbij medewerkers nauwkeurig producten in de schappen op kunnen zoeken voor online bestellingen. 

Costco begint in 2019 met e-commerce in Japan
Costco Wholesale Japan Ltd. is in 2019 van plan om met e-commerce in Japan te beginnen. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf wil inspelen op de groeiende populariteit van online retail in Japan. Het bedrijf moet nog belangrijke onderdelen van de geplande dienstverlening opstellen, zoals een tijdsschema waarin het bedrijf actief gaat en een vaststaand assortiment. Waarschijnlijk zal gebruik worden gemaakt van een jaarlijks lidmaatschap van ¥4.752 (€37,05), zoals nu ook het geval is met de fysieke winkels van Costco in Japan. De Japanse tak van Costco is gevestigd in Kawasaki en heeft distributiecentra in de prefecturen Hyogo en Chiba. In verband met de online plannen zal Costco ook zijn distributienetwerk uitbreiden. Verder wil Costco het aantal fysieke winkels met 2030 hebben uitgebreid van 26 locaties naar 50.
Bron: japantimes.co.jp

VS: Tops breidt thuisbezorging uit in omgeving New York

Tops Markets heeft zijn thuisbezorgdienst uitgebreid naar negen nieuwe locaties in de staat New York. Daarmee komt het totale aantal filialen via welke aan huis kan worden geleverd tot 125 winkels. Tops werkt hierbij samen met het thuisbezorgplatform Instacart. De service van Tops is nu beschikbaar bij vestigingen in Dunkirk, Mayville, Silver Creek, Westfield, Rhinebeck, New Paltz, Greenville, Cox Sackie en Tannersville. Aan het begin van dit jaar begon Tops voor het eerst met Instacart samen te werken. De laatste uitbreiding is de vijfde en grootste uitbreiding sinds deze samenwerking van start ging.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Sam's Club krijgt nieuwe faciliteit in Memphis
Walmart heeft in Memphis een nieuw distributiecentrum geopend voor zijn online afdeling Sam's Club. Hierdoor worden zowel het Sam's Club-merk als de e-commerce van Walmart versterkt. De nieuwe faciliteit is de eerste in een reeks van geplande renovaties bij voormalige locaties van Sam's Club. "We hebben snel gewerkt om dit distributiecentrum in bedrijf te laten gaan en ik ben trots op het team dat dit mogelijk heeft gemaakt" zegt Mohan Akella van Sam's Club. "Dit distributiecentrum gaat ervoor zorgen dat onze klanten hun bestellingen nog sneller krijgen en we zijn erg benieuwd wat dit voor onze onderneming zal betekenen."
Bron: delimarketnews.com

Google investeert in JD.com
De Chinese e-commercegigant JD.com heeft een investering van Google verkregen van US$550 miljoen (€473,6 miljoen). De investering is onderdeel van een nieuw samenwerkingsverband tussen de twee bedrijven. Google neemt via de investering 27,1 miljoen aandelen in JD.com, waarbij een koers wordt aangehouden van US$20,29 (€17,47) per aandeel. Samen gaan JD.com en Google de mogelijkheden verkennen voor online retail in markten die voor JD.com nieuw zijn, zoals Zuid-Oost-Azië, de VS en Europa. Door de samenwerking wordt de expertise in leveringsketens en logistiek van JD.com gecombineerd met de sterke punten op het gebied van technologie van Google. Ook is JD.com van plan om in meerdere regio's een aantal producten in het eigen assortiment beschikbaar te stellen via Google Shopping.
Bron: xinhuanet.com

Wegmans wederom beste supermarktketen van de VS
De supermarktketen Wegmans is voor het derde jaar op rij door 12.700 consumenten verkozen tot de beste supermarktketen van de VS, aldus Business Insider. Vorig jaar deelde Wegmans deze positie met Publix, maar dit jaar staat Wegmans alleen aan de top. De keten loopt daarmee voor op andere grote concurrenten, zoals Walmart, Target en Whole Foods Market. Het marktonderzoeksbureau Market Force Information hield onder de consumenten een enquête, waarin gevraagd werd om een oordeel te geven over supermarktketens aan de hand van kenmerken zoals waarde, snelste service, hygiëne en in hoeverre de keten zou worden aanbevolen bij andere consumenten.

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018