Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Cayucos Beach biedt het beste van beide werelden

Meer smaak en minder verlies

Een lekkere, sappige en aromatische meloen die langer houdbaar is. Dat is voor Amerikaanse consumenten én retailers de ideale Cantaloupe-meloen. Met het Beach-concept speelt Rijk Zwaan in op deze wensen. In een zomerse en zonnige setting vond de introductie van dit concept plaats op de PMA Fresh Summit in oktober 2017 in de Verenigde Staten. Sindsdien groeit de belangstelling voor Cayucos Beach RZ, een van de eerste Beach-rassen.



De meloen is wereldwijd een geliefde fruitsoort. Consumenten in de Verenigde Staten zijn dol op Cantaloupes, die lichtbruin zijn van buiten en oranje van binnen. Daarvan zijn twee types verkrijgbaar, Shippers en Harpers. Shippers zijn heerlijk vanwege hun oranje, sappige vruchtvlees en rijke aroma, vertelt David Perie, ketenmanager bij Rijk Zwaan USA. "De vruchten zijn echter maar beperkt houdbaar. Consumenten moeten ze binnen 7 dagen na de oogst eten. Zit er meer tijd tussen, dan gaat de kwaliteit achteruit. Voor de retailer betekent dat veel productverlies."

Bij de Harpers is het precies andersom. Deze Cantaloupe heeft een lang schapleven van maar liefst 21 dagen vanaf de oogst. Die extra houdbaarheid heeft ook een keerzijde. Een Harper heeft steviger vruchtvlees met weinig sap en geur. "Zo verliezen consumenten hun vertrouwen in de Cantaloupes. Ze zijn te kort houdbaar of te weinig smaakvol."

Grootste troef
Met Beach rassen streeft Rijk Zwaan ernaar de gunst van consumenten terug te winnen. Het nieuwe concept biedt namelijk het beste van beide types. Beach-meloenen zijn zo'n 10 tot 15 dagen houdbaar na het oogsten, dus precies tussen Shippers en Harpers in. Dat extra schapleven (Extended Shelf Life, ESL) voorkomt productverlies in de keten. Cayucos Beach RZ is bovendien uitstekend te telen tussen mei en half oktober in de belangrijkste productieregio's in de Verenigde Staten.

De grootste troef is zijn goede smaak. Perie: "In twee smaaktesten onder in totaal tweehonderd consumenten, kwam Cayucos Beach RZ als beste uit de bus in vergelijking met Harpers en andere ESL-typen. Hij heeft een zoete smaak, die lijkt op de lokale zomermeloenen van vroeger. Zon en zomer, daaraan doet onze meloen denken."

Meloenijsje
Beach is daarom een uiterst toepasselijke naam voor dit concept. Op de PMA Fresh Summit in New Orleans in oktober 2017 introduceerde Rijk Zwaan het in stijl. "Onze display was genomineerd voor de beste nieuwe productpromotie, uit honderd aanmeldingen. Bezoekers konden Cayucos Beach RZ als mini-ijsje proeven en direct op een surfboard een strandfoto laten maken. Met deze meloen roepen wij het zomerse gevoel van vroeger op", vertelt de enthousiaste ketenmanager.

Verspilling voorkomen
In 2018 krijgt deze strandpromotie een follow-up met frisbees in de vorm van meloenen. Perie: "Zo laten we onze ketenpartners weten dat het Beach-seizoen begint. De vooruitzichten zijn goed, de verkopen boven verwachting. Het kost tijd om de keten van telers, handelaren en retailers kennis te laten maken met Beach. Velen van hen zijn nog niet bekend met ESL-meloenen. Daarom laten  we op de Melon Open Field Days in Holtville, Californië in mei 2018 opnieuw alle ketenpartners Beach zien, proeven en ervaren. We kunnen samen verspilling voorkomen én consumenten positief verrassen met deze smakelijke kwaliteitsmeloen."


Publicatiedatum: 19-6-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*