Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Lidl bouwt nieuw dc in Servië

Spar heeft 4% meer omzet in 2017

Lidl bouwt nieuwe dc in Servië
Lidl heeft in een nieuw distributiecentrum gebouwd in Nova Pazova. Het heeft een oppervlak van 45.000 vierkante meter, 120 verschillende laadplatforms en een capaciteit voor 30.000 pallets. Als het distributiecentrum eenmaal op volle capaciteit actief is, kunnen er zo'n 100 winkels worden ondersteund. Verder heeft de locatie vijf zones voor opslag onder gecontroleerde atmosfeer, waaronder een opslagkamer die specifiek bedoeld is voor chocolade-producten. Het distributiecentrum biedt werkgelegenheid voor ongeveer 180 werknemers. Het nieuwe distributiecentrum wordt een van de grootste centra in Zuidoost-Europa die LEED Gold-certificaat voor duurzaamheid krijgt. De faciliteit is opgebouwd met behulp van duurzame materialen, maakt op efficiënte wijze gebruik van water en zorgt voor verbeterde werkomstandigheden dankzij de goede luchtkwaliteit en het gebruik van natuurlijk licht.
Bron: industryeurope.com

Denemarken: Netto vermindert gebruik van plastic tassen
De Deense keten Netto heeft de hoeveelheid aan plastic afval verminderd door statiegeld op plastic tassen te introduceren. Het initiatief voor de tassen is geïmplementeerd bij 42 vestigingen van de keten op het Deense eiland Funen. Net als bij statiegeldflessen worden de tassen tegen een iets hogere prijs verkocht, waarbij de consument een deel van de prijs terug kan krijgen als de tas bij Netto weer wordt ingeleverd. Het statiegeld komt neer op 50 øre, oftewel 7 eurocent. Hoewel na twee maanden bleek dat minder consumenten dan verwacht de tassen in hebben geleverd, neemt het aantal ingeleverde tassen volgens directeur Michael Løve wel toe. "Ik denk dat het simpelweg een kwestie is van dat mensen merken hoe anderen in de rij staan om een tas terug te brengen," aldus Michael Løve.
Bron: thelocal.dk

VK: Spar heeft 4% meer omzet in 2017
De retailomzet van de Britse tak van Spar nam in 2017 met 4,0% toe tot £2,82 miljard (€3,2 miljard). De omzetgroei kwam tot stand ondanks de zwakkere positie van de Britse pond en de aanhoudende onzekerheden rondom Brexit. De resultaten voor 2017 werden gepubliceerd in het jaarverslag van Spar International. Het is de vijfde jaar op rij voor de Britse tak van Spar, waarin er sprake is van omzettoenames. Het aantal winkels bleef met 2.620 grotendeels gelijk met het aantal van 2016. De Britse tak van Spar heeft op dit moment een totale gecombineerde winkelruimte van 384.094 m² en heeft een werkleger van ongeveer 40.000 werknemers.
Bron: retailanalysis.igd.com

Jumbo begint Belgisch dochterbedrijf
De Nederlandse supermarktketen Jumbo breidt in België uit aan de hand van het nieuwe dochterbedrijf "bvba Jumbo Belgium". Het Belgische zakelijke nieuwsblad De Tijd kwam achter het bestaan van d dochteronderneming door een vermelding in het Belgisch Staatsblad. Er gingen al sinds 2017 geruchten rond over een mogelijke uitbreiding van Jumbo in België, die tot nu toe echter altijd voor Jumbo werden ontkend. Vastgoedbedrijven hebben echter bij de nieuwssite RetailDetail aangegeven dat er wordt gezocht naar 30 geschikte winkellocaties. De eerste locatie zou al gevonden zijn de stad Bree in het noorden van België, hoewel dit vooralsnog niet is bevestigd. De enige bevestiging die van Jumbo zelf is uitgegaan met betrekking tot de plannen in België is de plaatsing van een vacature voor een Belgische vastgoedmanager.
Bron: retaildetail.eu

Grote ketens domineren Hongaarse retailsector
Volgens onlangs gepubliceerde statistieken zijn Hongaarse kleine retailers kansloos als het op de concurrentie met grote internationale ketens aankomt. De grote retailbedrijven bevinden zich in een veel sterkere positie wat betreft aanbod en logistiek. Tesco is op dit moment de grootste speler van de Hongaarse supermarktsector, terwijl ook discountketens steeds meer marktaandeel in handen krijgen. In 2017 had Tesco een toename in bruto omzet van 3,5%. Hoewel dit minder is dan de de omzetgroei van 4,9% voor de totale gecombineerde retailsector, is dit nog steeds een significant bedrag van HUF 808,8 miljard (€2,5 miljard).
Bron: bbj.hu

VAE: Lulu investeert in fysieke winkels
Lulu heeft onlangs bekend gemaakt dat het bedrijf de online sector niet als een bedreiging ziet voor het eigen fysieke winkelnetwerk. Volgens directeur Yousurf Ali wordt retail altijd gedefinieerd door prijs, kwaliteit en gebruiksgemak. "Als je al deze drie factoren kunt garanderen, is er geen enkele reden waarom een fysieke winkel het af zou moeten leggen tegen online retail." Ook denkt de directeur dat de online groei wordt beperkt door geografische omstandigheden. Lulu zal daarom in plaats van in het online segment meer investeren in nieuwe winkels. Tussen nu en 2019 wil het bedrijf 12 hypermarkten openen, die voornamelijk worden geconcentreerd in het Midden-Oosten. Ten opzichte van 2017 is dat een verdubbeling van het aantal nieuwe winkels. Ondanks de sceptische houding tegenover online retail wil Lulu echter toch ook online uitbreiden. Zo wordt er onder andere meer werk gemaakt van click & collect-afhaaldiensten. Het bedrijf hoopt dat in de toekomst 10% van de totale omzet van het online segment afkomstig is, hoewel er geen exacte planning hiervoor is opgesteld.
Source: retailanalysis.igd.com

Lichte omzetstijging in april voor retailsector Singapore
De retailsector van Singapore presteert nog steeds vrij zwak. De totale omzet van april nam jaar op jaar met 0,4% marginaal toe. De omzetgroei werd voornamelijk gedempt door een scherpe daling in omzet in het segment voor computers en telecommunicatie. In maart was sprake van een daling in omzet van 1,1%. Met uitsluiting van het segment voor auto's nam de retailomzet in april met 0,7% toe, zo blijkt uit informatie van het bureau voor de statistieken in Singapore. De grootste afname in omzet was zoals gezegd te zien bij het segment voor computers en telecom, met -9,8%. Het segment voor kleding had een afname van 3,4%, terwijl supermarkten en hypermarkten een afname in omzet hadden van 2,3% en warenhuizen een afname van 1,7%.
Bron: straitstimes.com

VS: Target en Shipt breiden thuisbezorging in Texas uit
De online bezorgdienst Shipt en de Amerikaanse supermarktketen Target gaan thuisbezorging verzorgen in een aantal stadsgebieden in Texas. Vanaf 28 juni kunnen via Target boodschappen, elektronica en huishoudelijke producten worden besteld in El Paso, Brownsville/McAllen en Lubbock, Texas. Het is voor het eerst dat Shipt thuisbezorging in El Paso en Lubbock mogelijk maakt. Consumenten met een lidmaatschap bij Shipt in Brownsville/McAllen krijgen nu ook toegang tot Target. Door de uitbreiding is het aantal huishoudens in Texas met toegang tot Shipt toegenomen tot meer dan 329.000.
Bron: nasdaq.com

VS: Microsoft werkt aan kassavrije retail
Microsoft werkt aan technologie waarmee kassarijen in winkels kunnen worden vervangen. Hierdoor gaat de IT-gigant de directe concurrentie aan met Amazon, dat eerder al geautomatiseerde supermarkten introduceerde. Microsoft ontwikkelt een systeem dat bijhoudt wat consumenten in hun winkelwagens plaatsen, aldus een aantal anonieme bronnen van Reuters. Het bedrijf heeft de technologie bij retailers van over de hele wereld geïntroduceerd en zou al in gesprek zijn met Walmart met betrekking tot een mogelijke samenwerking. Amazon opende in januari een winkel met een vergelijkbaar systeem in Seattle. Bij deze Amazon Go-winkel moeten consumenten bij binnenkomst hun smartphone laten scannen, waarna camera's en sensoren bijhouden wat ze uit de winkel halen. Als de consument alle boodschappen verzameld heeft, verlaat hij of zij de winkel en rekent Amazon via de online account van de klant automatisch het bedrijf af.
Bron: cnbc.com

Canada: Metro begint met online thuisbezorging en afhaalpunten
De Canadese keten is begonnen met een online besteldienst in Quebec. Bestellingen die voor 13:00 worden geplaatst kunnen vanaf 16:00 worden afgehaald of kunnen vanaf 18:00 aan huis worden afgeleverd. De thuisbezorgingsdienst kost CA$10 (€6,57), terwijl de afhaaldienst een iets goedkoper bijkomend tarief heeft van CA€4 (€2,63). Metro maakt bij de online bestellingen gebruik van Tri-Zones-technologie om de versheid te garanderen. De bestellingen worden in de winkels zelf door orderpickers verzameld en vervolgens bij een Tri-Zones-station geplaatst om deze gekoeld te houden. Daar blijven de bestellingen staan, totdat deze worden afgehaald door de klant of aan huis worden bezorgd door bestelwagens, die eveneens met koelopslag zijn uitgerust.

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018